Hur gör proffsen

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Hur gör proffsen

Post by Starsoft »

Mitt senaste försök med linsoptik slutade som det brukar med massor av vatten på frontlinsen och en suddig ljussvag bild. Körning med hårfön pajade ett antal subexponeringar och gav endast en förvånansvärt kort frist, fukten kom tillbaka efter kanske bara 5-10 minuter fast jag tyckte jag värmde på ordentligt. Det som verkar gälla bland amatörer är att värma optiken med små värmeelement och det fungerar säkert men det lär vara svårt att värma lagom mycket, för det är säkert inte bra att värma för mycket och värmer man för lite kommer fukten tillbaka. Frågan dyker då upp, hur gör proffsen, inte kan jag tänka mig att dom har element i sina 5m speglar, dom måste göra på något annat sätt för att hålla fukten borta, förmodligen ett bättre sätt, någon som vet?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Hur gör proffsen

Post by skafar65 »

Jag och många med mig använder Kendriks värmeband. Sedan jag börja använda dom så är detta inget problem längre. Hör av dig om du är intresserad av detta.

Mvh //Micke