Fjärrstyrning av AAK's obs

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by Robert »

Skapar en ny tråd om idéer för eventuell fjärrstyrning av AAK's observatorium

Vi har elektronisk taköppning redan. Den behöver dock modifieras för datorstyrning i så fall och trimmas lite så den fungerar mer säkert.
Att göra den delen blir nog inte alls dyrt.

Blir väl lite mer andra saker man måste lösa som tex.

1. Internetkommunikation.

2. Teleskop. Det behövs nog även ett teleskop som har mindre än 2800 mm brännvid :)

3. Kamera.

4. Fokusering

5. Mjukvara för enkel fjärrstyrning.

6. Server för lagring av alla bilder (troligen på annan plats än i observatoriet)

7- Något sätt att ha koll på vädret
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by Starsoft »

Jag såg inte denna nya utmärkta tråd i tid så jäg lägger mitt inlägg här också...


När det gäller min egen situation så har jag eller har tänkt...

1. ICE.net för trådlös internetkommunikation, täckning överallt, inte blixtsnabbt men fullt tillräckligt.

2. Håller med om att det verkar meningslöst att försöka fjärrstyra en sådan brännvidd. En liten newton med coma corrector och brännvidd på högst metern verkar mycket bättre, inte så dyrt.

3. Kameror är såklart ett problem som jag också redan drabbats av i mina planer, det lär behövas minst 3 kameror, en widefield som sökare, en huvudkamera och en guidekamera. Därav projekt StarCamEx som är till för att lösa den typen av problem

4. För fokusering rekommenderar jag en Moonlite fokuserare och den är naturligtvis inte billig, den mekaniskt händige kan naturligtvis göra en själv med det kräver nog en del resurser för att genomföra något sådant. Ett annat alternativ är att sätta en vanlig stegmotor på den befintliga crayford fokuseraren som sitter på SkyWatcher teleskopen idag, borde vara billigt och enkelt, kanske inte helt optimalt men säker fullt användbart.

5. Mjukvara funderar jag själv över, för att kunna fjärrstyra sitt obs över en långsam länk krävs nog en programvara som är gjord för ändamålet, som en klient-server applikation, där operatören sitter med det grafiska gränssnittet hemma på sin klient och genererar enkla kommandon som skickas över länken till servern i obset. Med en sådan lösning skulle man inte märka att man satt på en långsam länk, utom kanske när bilderna ska laddas upp. Återstår att hitta den programvaran, att försöka fjärstyra med VNC eller något liknande fjärrstyrningsprogram lär vara helt hopplöst.

6. Server lär väl vara lätt att lösa, som jag nämnde tidigare så finns det på många företag massor av "skrotade" datorer som är mer än tillräckliga för ändamålet, borde inte vara svårt för en förening att kunna få några sådana. En ny hårddisk på typ 500GB räcker länge och kostar bara några hundralappar.


Sedan tror jag att jag vid mitt obs också skulle vilja ha en väderstation och en extern webkamera för att kunna se taket och tuberna utifrån för säkerhets skull.

Vet inte vad detta blir för summor men det bör väl inte bli några astronomiska belopp, kostnaden beror säkert mest på vilka resurser som finns inom föreningen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by skafar65 »

Hej

Inte för att jag vill uppfattas för pessimistisk men... Jag har själv ett halvautomatiskt OBS dvs. jag kan styra det inifrån huset. Jag får mauellt göra den första biten. Rulla undan taket, starta upp teleskop, dator skärm, värmeband och daggkopor på. Koppla in kameror och aligna utrustningen mot en stjärna. GPS.en sköter resten och sen är jag i princip igång och kan sköta resten från huset.

Att göra det har aldrig känts lönt då det i princip är omöjligt att arbeta på det sättet. Skärpan ska ställas minutiöst. Bara det är ju ett litet helsike via datorn. Man klickar på fokus knappen och det rör sig in och ut. Det krävs en känsla där anser jag för att få till det riktigt bra. Men OK det går att göra. Sen kör man till objektet mans ska fota. Samma här att rikta in ett objekt på det ställe man vill på chippet är inte alltid lätt. Att sen göra det från en hyfsat snabb Internet uppkoppling.. hmm. Sen tillkommer då alla saker som kan hända i ett observatorium. Sladdar hillar in sig i varandra. Tappar man bort vart man är på himmelen, vad gör man då? Kör i homeläge antar jag och börjar om? Det krävs ju en väldigt exakt montering för att få detta att fungera smärtfritt. Vad jag vet så fungerar det ju aldrig riktigt lika bra från den ena gången till den andra.

Sen tillkommer andra "problem". Vet inte om ni kör med kalibrering men då krävs en dark bild. Vem ska lägga på locket? Även Dark och Flatbilder bör ju användas i slutbehandlingen. Imma på linsen, hur ställer man om värmen om man har någon sådan? Fukt på kameran kommer garanterat att bildas vid uppstart. Sen till sist. Det måste ju hållas väldigt hemligt det här. Annars är det ju som att mata "grisarna" när det är klart väder och taket rullar åt sidan!

Bara några funderingar från en annan synvinkel. Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by Bengt »

Kan nog hålla med dig Micke till stor del.

Finns många faktorer som kan fel. Man måste ha en gubbe på plats i obset för lite extra koll i nödsituationer.



För det ska funka är det nästan nödvändigt med en bättre montering. Tror man kan glömma en tex en LX montering och även för den delen en losmandy g11 i standarformat.

De remote obs man kan koppla upp sig har nästan alltid lite bättre grejor tex paramount och dylikt.

Frågan är om plånboken räcker till och det kanske då är lika bra att hyra in sig på redan befintliga remote obs.


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by Starsoft »

Bara lite pessimister... se möjligheter i stället för problem! Hur mycket mera bilder skulle produceras av AAK om dom hade ett remote obs? Hur mycket aktivare skulle föreningen bli? Finns många möjligheter här bara man inte rusar iväg utan att tänka sig för.

Att ställa skärpan tror jag går utmärkt att göra fjärrstyrt om man har rätt programvara. Jag tror dessutom att om man har en elektronisk termometer på teleskopet och en bra fokuserare så behöver man inte ställa skrärpan utifrån tagna bilder. Mina egna prov visar att det går att ställa skärpan efter temperaturen om prylarna stått orörda sedan sist.

Att rikta in systemet är naturligtvis inte alltid så lätt, det är därför jag rekommenderar en tredje kamera med ett 20 till 50 mm CCTV objektiv för att kontrollera orienteringen, gärna med tillhörande programvara med hårkors i bilden. Då tror jag också att man kan klara sig med en enklare montering för det gör ingenting om man måste kontrollera riktningen en extra gång.

Om man har problem med sladdarna så bör man nog ta kontakt med elektrikern och få dom fastsatta ordentligt.

Väldigt viktig synpunkt med dark bild, ett av skälen till mitt nya obs är att obset måste vara mörkt när taket är på, det är det inte idag genom att taket består av halvgenomskinlig plast.

"Armatur" för flatbilder bör sitta lämpligt monterad i obset för automatiska, tänk er det, att kunna få sina kalibreringsbilder serverade automatiskt.

Imma på linsen får man inte om man har en newton, däremot kan man få fukt på spegeln när teleskopet står övergivet under vissa väderomständigheter, det tänkte jag lösa med hjälp av en fläktbox som via en gunnislang blåser lite luft på framsidan av spåegeln. Samma lösning kan också användas för att hålla kameran imfri. Fläktboxen tänkter jag göra av en kupefläkt från en Amazon.

Att de remote obs man ser på nätet är utrustade med dyra prylar beror nog mest på att de som äger dom verkar snuskigt rika och aldrig skulle göra något själv. Men det resultat jag sett av remote obsande t.ex. på Astros forum där någon använde ett åsdant ett tag imponerade inte.

Jag tror faktiskt att stöldrisken inte är så stor om man inte stoppar i dyra märkesprylar, dessutom så bör man även av detta skäl ha en extern IR belyst webkamera med inspelningsfunktion som sannolikt verkar avskräckande.

Ja säger det igen, se möjligheterna, jag vill inte påstå att det är enkelt men skulle AAk göra det här så skulle nog flera förenoingar göra samma sak vilket skulle kunna vitalisera hela amatörastronomin i Sverige

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by Bengt »

Funkar det är det ju jätteskoj.

Jag uppmuntar verkligen såna försök. Skulle själv kunna tänka mig att prova remota mina grejor från tex Timo N lilla bod uppe i Hjärnarps mörka skogar .Men som sagt jag tror det är nödvändigt att man har service person inom näravstånd. Vet bara en så enkel sak som isbildning på skenar och spår har ställt till det för min egen del. Då behövs det backup.

Om jag inte har fel för mig finns det redan remote obs på en del håll i sverige bland annat hade oxie förening ett sånt innan.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by Starsoft »

Vore intressant att veta mera vad som finns i Sverige när det gäller remote obs.

Värmekabel ska det vara till skenorna Bengt, hela vitsen tycker jag försvinner om någon ska behöva finnas till hands mitt i natten. Men så klart helt optimalt om någon astrointresserad redan bor på platsen och inte blir hyperaggresiv om han får ett samtal kl 04:30 måndag morgon och får en begäran om att gå ut och knacka is.

Kan också tillägga för de som har problem med riktningen på sin montering så finns det minst ett program som löser det galant http://www.tpsoft.demon.co.uk/ fungerar även med enklare monteringar.

Där kan man också läsa att det även hjälper till med trackingen, alltså motsvarande det jag kallar för flexbuster, aldrig får man vara först med något :(

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by Starsoft »

Här finns en gammal artikel om oxie, en ganska enkel setup med två oguidade svindyra teleskop på två svindyra monteringar för att få enkelt handhavande http://ttt.astro.su.se/sas/popast/Tidig ... et1-03.pdf

Jag skulle valt en EQ6 med EQMOD och en billig newton, någon som är förvånad :D

Senare har dom väl haft inbrott och deras hemsida verkar nere.

Nu ska jag trotsa kylan och se om det kan bli något foto, månen är snart nere, men inatt kan det bli så kallt så att kameran kanske inte alls går att använda.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by Robert »

Jovisst finns det massa problem och det är bra med lite pessimister med som tar upp alla problem så man kan lösa dem :)

Fokusering ser jag inga som hellst problem med. Jag kör alltid med automatisk fokusering nu och det fungerar bättre än när jag gör det manuellt.

Naturligtvis kan tak fastna och monteringen tappa sync totalt men då får vi väl skicka ut Terje :)

Jag vet att det finns en del som kör remoteobservatorium med Losmandy G11 och ACP som programvara så det går att få det att fungera. Med pinpoint kan man synca om remote om man tappar sync mot himmelen och man kan ju tänka sig en kamera med stort synföält för att göra grpvsynkning om man totalt tappar orienteringen.

Om det blir av vet man inte men kan vara kul att jobba åt det hållet med observatoriet.
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by GAIS »

Spännande - lite kort input från mig:

1. Internetkommunikation.
Trådlöst som tidigare nämts.

2. Teleskop. Det behövs nog även ett teleskop som har mindre än 2800 mm brännvid
Vi kan säkert hitta något bra liggande, varför inte låta sig sponsras av ngn lev/tillv. som kan få tillgång till obset...

3. Kamera.
Som tidigare nämts... kan bli dyrt o lurigt... men lösbart.

4. Fokusering
Det vet jag du robert inte har problem med = OK

5. Mjukvara för enkel fjärrstyrning.
Fjärrstyrning av datorn kan enkelt göras med massor av program, jag gillar PC Anywhere som funkar fint.
Där kan man även ha en webkamera.


6. Server för lagring av alla bilder (troligen på annan plats än i observatoriet)
Inga problem

7- Något sätt att ha koll på vädret
Kan jag fixa (det jobbar jag med... dvs stäng vid stark vind eller t.ex. regn). Även styrning av taket är inga problem.
Dock är det svårare (för mig) med att kolla om det är stjärnklart.

I övrigt kan monteringen vara ett litet problem med "sladdtvinning".
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Fjärrstyrning av AAK's obs

Post by Terje »

Nu börjar det se bra ut här, gäller bara att hitta en bra grekisk förening att dra igång ett EU projekt med och se pengarna strömma in så finansierar vi dethela den vägen, jag har ögonen på en bra teleskop monteringskombination som lär lämpa sig för fjärrstyrning...:)