Nya tuber på plats till SSBT

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Nya tuber på plats till SSBT

Post by Starsoft »

Idag tillverkade vi tubhållaren till mitt nya dubbelteleskop, SSBT (Swedish Small Binocular Telscope). Någon kines tillverkar kikare som han kallar för "small binocular telescope" så jag fick lägga till ett S för Sverige i början. LBT (Large Binocular Telescope) som är lite mera spännande kan ni läsa om här http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Binocular_Telescope.

Hållaren ser ut på det här viset...

Image

Ganska enkel och enormt mycket bättre än de skenor typ DuoMount som man ser ibland. Tuberna hamnar med det här fästet också några centimeter längre in närmare rotationsaxeln vilket hjälper till att minska behovet av motvikt.

Så här ser det ut när tuberna sitter på plats...

Image

Totalvikten är utan kameror och med bara en fokuserare per tub 18,2 kg så det bör gå att använda EQ6 monteringen, min 10" tub väger totalt ca 20 kg och tyngdpunkten för den ligger dessutom 5 cm längre ut från rotationsaxeln.

Nu har jag också mätt upp hur stort utrymme tuberna tar i alla olika vinklar så att jag kan komma igång med det nya obset, till det så ska jag ha fri sikt nästan till horisonten, men jag har ännu inte lyckats räkna ut någon vettig konstruktion som uppfyller mina lite speciella krav.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Nya tuber på plats till SSBT

Post by funkstar »

Vilket bygge!! Ska bli roligt att se hur det blir med ett par extra fokuserare och servo spegelhållarna.
Rent av att bara titta på det ser det ut som att det skulle vara lite flexigt runt infästningen av den svarta längsgående metal-biten och själva monteringen. Men det är ju så klart svårt att bara se så här på en bild.
Var det ngn form av dubbel gaffelmontering som du skulle använda till obset? Hur ska du bygga drivningarna till den i så fall (vad är det för mjukvara och styrsystem osv som du tänkt dig).

Men som sagt, rätt maffigt.

Per
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nya tuber på plats till SSBT

Post by Starsoft »

Nu har jag satt dit Moonlite fokuserarna, som ni ser i bilden så hamnar dom lite underligt, här var det ren tur att det gick över huvud taget för det här hade jag inte tänkt igenom ordentligt. Tanken är att det till att börja ska sitta en guidekamera i varje orginalfokuserare som då ska användas för att guida när man tar bilder med den huvudkamera som sitter i den Moonlite fokuserare som sitter roterad på motsvarande sätt i den andra tuben, för att förhoppningsvis minska mängden flex. När sedan ekonomin och tiden tillåter så ska jag byta orginalfokuserarna mot två hemgjorda självguidande spalt-spektrografer med olika upplösning.

Image

Funkstrar har rätt i att infästningen av skenan i EQ6 monteringen inte är optimal, men jag ska prova så här till att börja med. Ett alternativ är att borra och gänga ett par hål direkt i fästet på EQ6 och strunta helt i skenan, eller också att nytillverka en bättre fästplatta med andra egenskaper, standardskenorna är för klena när teleskopen börja bli lite tyngre.

Men jag tänker ju i stället bygga en ny montering framöver, typen jag vill ha kallas visst "astrographic mount", i mitt fall blir den lite annorlunda genom att jag har två lika tuber som då kan balansera varandra, den ena tuben tänkte jag alltså sätta på den sidan där motvikterna normalt sitter. Den stora fördelen med en sådan montering är naturligtvis att man inte behöver vända tuberna när man passerar meridianen genom att man aldrig riskerar att köra in i pelaren.

Närmast på dagordningen står att göra några ventialtionshål i teleskopet så att jag kan blåsa luft på speglarna, sedan ska jag montera tillbaka speglarna och se om det går att kollimera teleskopet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nya tuber på plats till SSBT

Post by Starsoft »

Missade funkstars fråga...
Hur ska du bygga drivningarna till den i så fall (vad är det för mjukvara och styrsystem osv som du tänkt dig)
Mjukvaran kommer jag att göra själv och som drivning tänker jag mig att använda stegmotorer som via en (eller två paralella) tandrem växlas ned till snäckskruven, utväxling 1:5 kanske. Snäckhjulen ska vara minst 300 mm i diameter, det finns en amerikansk firma som gör sådana i stora dimensioner till mycket mänskliga priser. Det är mycket enklare att förbättra nogranheten i driften genom att öka storleken på snäckhjulen än att försöka göra bättre snäckhjul. Med ett sådant snäckhjul bör det bli ett periodiskt fel på +/-2 bågsekunder eller så, fullt tillräckligt i alla fall.

http://4dw.net/svdgoto/gears.htm

480 dollar för ett 16" snäckhjul i aluminium är ju nästan gratis, för annat spännande hempul typ variant på Astrotrac kan ett 8" snäckhjul i plast för 65 dollar komma till stor nytta.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb