Fokuserar know how

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Fokuserar know how

Post by funkstar »

Hej
Håller på med att konstruera en fokuserare till mitt teleskop. Jag har gjort lite ritningar och tänkt lite. Ungefär så här långt har jag kommit. (Ställskruvarnas julafton har jag döpt den till)
http://www.per.artektron.se/Blog/Entrie ... cuser.html
Men skulle vilja fråga forumet om det finns ngt speciellt som är vanliga fel eller önskemål på en fokuserare. Tex har jag tänkt mycket på om böjning av fokuserartuben pga tyngden från tex en kamera, kommer att bli ngt verkligt problem (lite böjning av tuben har man ju alltid men till vilken utsträckning är detta ett problem och i vilka toleranser ska man lägga sig)?
Om det är ngn som har tidigare erfarenheter av att bygga fokuserare och har en sån där "det skulle jag gjort annorluna om jag skulle gjort om" så vore det intressant att höra om dem.

MVH

Per
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Fokuserar know how

Post by funkstar »

Inte mycket svar här så jag gick bara på och byggde på eget bevåg. Har ritat om hela fokuseraren ett par gånger sedan senaste posten lades in. Ska se om jag kan få in ett par bilder här. Har nyligen också kommit igång och tillverka prylarna och det ser hittils ganksa lovande ut. Hade lite tur och kom över en stor bit alu axel (diam 105) och det i sin tur öppnade för lite nya möjligheter rent konstruktionsmässigt. Den nya designen har gjorts med större mellanrum på lagren som styr ockulartuben (stabliare och mindre utslag på ojämnheter) och med en annan upphägningsstruktur vilken även den ger (teoretiskt) mindre utslag på fluktuationer i tillverkningen (alla maskiner har det inbyggt i sig, ngra mer än andra men ingen är perfekt).

Jaja här är i alla fall ett par bilder. Ska bli spännande och se när det blir klart.

Per
Attachments
Inifrån tuben
Inifrån tuben
V4 02.jpg (49.73 KiB) Viewed 3381 times
Framifrån
Framifrån
V4 01.jpg (55.57 KiB) Viewed 3379 times
Ngra av detaljerna på väg.. Hela innerdiam inte ursvarvad än eftersom jag ska kunna spänna upp snäckhjulet i en speciell rigg och bearbeta fram tänderna i svarven senare
Ngra av detaljerna på väg.. Hela innerdiam inte ursvarvad än eftersom jag ska kunna spänna upp snäckhjulet i en speciell rigg och bearbeta fram tänderna i svarven senare
Focuser.jpg (97.02 KiB) Viewed 3379 times
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Fokuserar know how

Post by funkstar »

Har kommit lite längre på min fokuserare och tyckte det var dax för en liten update.
Håller på att bearbeta fram snäckhjulet så det är mest en provmonterning som syns på bilden. Har bytt jobb nyligen och då även fått tillgång till en bättre svarv än den jag hade innan. Det ger att jag nu kan svarva mycket bättre cylindrar jämfört med mina tidigare koner. Det i sin tur medför att jag kommer få en mycket bättre ocklar-tub. Bra sak.
Konstruktionen är väldigt kompakt och kommer bli mycket noggran då jag har baserat hela rörelsen på en kon vilket ger mig minde att ställa in (en kon låser ju i två riktningar).
Denna vecka kommer jag montera på motorerna och i helgen hoppas jag bli klar med snäckhjulet (det tar mycket tid att få bra tänder).

Så snaaaart blir det kanske dax för "first light".. jäklar vad det ska bli spännande.

Per
Attachments
foc 02.jpg
foc 02.jpg (97.96 KiB) Viewed 3276 times
foc 01.jpg
foc 01.jpg (98.54 KiB) Viewed 3277 times
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fokuserar know how

Post by Starsoft »

Jag är som vanligt mycket imponerad av hantverket.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Fokuserar know how

Post by Peter R »

Instämmer helt med Starsoft.
Jag kan inte bedömma funktionen men jag älskar när det har den vackra finish som du har tagit fram. Tänk om allt vi köpte i teleskopväg var tillverkat med samma omsorg.
Hoppas att du blir nöjd till helgen.

/*Peter R
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Fokuserar know how

Post by funkstar »

En liten update. Är i stort klar med fokuseraren. Den är monterad och sitter på teleskopet nu. Så här i eftehand kan jag inte förstå varför jag glömde en broms för att låsa fokus. Men nu vet jag det till nästa gång och det är inte det svåraste att lägga till i efterhand. Har en del småsaker som jag skulle vilja förbättra framöver när jag känner att jag itne har ngt annat att göra. Tex en låsning till ockularet som samtidigt som den låser radiellt drar ockularet axiellt mot kanten på röret och pps säkerställer att det blir vinkelrät.
I det stora hela så tror jag att det kommer funka bra. Den glider väldigt jämt och fint över lagren, återkommer med testrapport då jag har kalibrerat den och mätt upp den. Tanken är ju att ockularet ska hålla sig i centrum under totation och fokusering. Blev lite förvånad över hur bra fäste själva axeln för fokus fick, den snurrar ju direkt mot röret. Men det verkar funka bra. Med tiden kommer även hela mackapären bli svartanodiserad och fin. Har lagt lite bilder på min hemsida under bloggen och snart kommer det en uppdatering med bilder från bygget under projektsidan. Lägger in en bild här oxå mest för att få lite kontinuitet i tråden. Lite små skruvar, hjul och grejjer som inte är med på bilderna då de tillkom senare men det är de senaste bildern jag tog.

Per
Attachments
Med 2" öppning och lös 1.25" adapter
Med 2" öppning och lös 1.25" adapter
foc 04.jpg (98.31 KiB) Viewed 3141 times
Med ett 1.25" ockular
Med ett 1.25" ockular
foc 03.jpg (97.97 KiB) Viewed 3142 times