6.25" reseteleskop

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Nu har jag börjat komma igång med bygget så smått. Men det går sakta, har börjat läsa teknisk fysik på chalmers, med andra ord har jag ingen fritid :)

Problemet med fokuseraren har nog löst sig. Min bror ska svarva en helical crayford i aluminium, i stil med den jag länkade till i föregående inlägg.

Men jag vet fortfarande inte vart jag ska få tag på teflon eller liknande material till glidlager. Ingen som vet?

Hoppas att jag ska få klar teleskopet innan orionnebulosan försvinner ner bakom horisonten till våren. :D
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Post by Starsoft »

Teflonstång kan beställas från seriösa järnhandlare, men du får förmodligen svaret att det går lika bra med nylon, som många järnhandlare har i lager.

Om det går lika bra med nylon vet inte jag, men det var det svaret jag fick när jag var ute i ett liknande ärende.

En helical crayford fokuserare verkar vara en vettig konstruktion för visuellt bruk, säkert bra mycket stabilare än en crayford. Synd bara att den roterar kameran, annars hade den nog varit överlägsen även för foto, speciellt om man skulle förser den med en mikrometerskala.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Ok, tack för tipset, ska försöka med järnhandeln.

Jo jag hoppas att fokuseraren blir bra. Det beror på min brors skicklighet i svarvning ;)
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: 6.25" reseteleskop

Post by mikael »

Sommarlov nu! Mitt telskopbygge skrider fram :)

Jag är mer eller mindre klar med primärlådan och "vaggan". Borde bli klar med sekundärlådan inom ett par dagar. Min fokuserare är också nästan klar. Min bror svarvade det mesta i aluminium men jag fick göra en del själv, till exempel de svåra lutande hålen till kullagrena. Den blev ganska bra, lite skev men jag hoppas inte att det gör något, annars får jag göra om, har en extra del.

I morgon ska jag försöka få tag på teflon eller något annat som fungerar som glidlager. Jag har för mig att jag sett någon som använt sådana där plastknoppar man sätter under stolar och bord för att de inte ska repa. Någon som vet om det kan fungera?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: 6.25" reseteleskop

Post by Starsoft »

Kul att det går framåt med ditt projekt. Plastkuddar till möbler kan säkert tänkas fungera, men om du vill ha en liten stump riktig teflonstång kan du höra av dig via PM, jag har en meter 15mm teflonstång liggande.

Jag måste snart ta tag i mina sommarprojekt, har nu en massa prylar liggande som jag behöver göra något av.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: 6.25" reseteleskop

Post by mikael »

Nu är teleskopet klart! Jag hade first light med det i lördags för två veckor sedan.

Allt fungerat väldigt bra :) Teleskopet är välbalanserat, kollimeringen går ganska lätt och jag kunde nå fokus. Jag var lite rädd att jag hade räknat fel på aluminiumstängernas längd, men icke! Den helical crayford fokuseraren min bror svarvade och jag borrade och satte ihop fungerar utmärkt!

Teleskopet går ihop med 12 vingmuttrar, på 5 min. Sekundärburen går i primärlådan som går i "vaggan" som går i förvaringboxen/markplattan. I förvaringsboxen finns det plats för vingmuttrar, cheshireokular och allt annat som måste med. Jag ska göra i ordning så att 2" okularet och 2" barlowlinsen får plats också.

Det var riktigt kul att använda teleskopet, jag har bara haft min 80mm refraktor förut. Det är chockerande hur mycket mer man ser :) Jag var i mina föräldrars stuga när jag provade det första gången. Där är väldigt mörkt där, man ser nordamerikanebulosan med blotta ögat utan problem. Med det 2" 30mm okular jag köpte från TS ser man väldigt fina stjärnfält, även fast bara halva fältet är skarpt. Under natten kollade jag på bl.a. nordamerikanerbulosan, dubbelhopen, slöjnebulosan, m31, m57, m13 och många fler.

Jag återkommer med bilder när jag sitter vid rätt datorn, med andra ord till helgen :)

Får se vad nästa projekt blir, vore kul att försöka sig på en motoriserad split-ring montering kanske :)
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: 6.25" reseteleskop

Post by mikael »

Jag lägger en bild på teleskopet som bilaga
Attachments
hemmabygget
hemmabygget
teleskop.jpg (289.11 KiB) Viewed 4996 times
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: 6.25" reseteleskop

Post by Robert »

Fint bygge. HAr du någon bild på det i packat reseskick? Vore kul att se det med.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: 6.25" reseteleskop

Post by mikael »

Här är en bild när det är packat. Man lyfter lådan i två rejäla trähandtag som jag har gjort. Tyvärr har ett av de två trägångjärnen spruckit, får göra ett nytt någon gång :)
Attachments
teleskop2.jpg
teleskop2.jpg (339.99 KiB) Viewed 4974 times
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: 6.25" reseteleskop

Post by Starsoft »

Suveränt fint teleskop.

Jag blir lite nyfiken på sekundärspgegelhållarens armar, varför är de placerade osymetriskt? Blir det inte dubbla spikes då?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: 6.25" reseteleskop

Post by mikael »

Anledningen var helt enkelt att det var lättare att bygga det så. Jag har inte märkt att det blir dubbla spikes, däremot ser jag enkla. Men det kanske finns svaga dubbla spikes?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 6.25" reseteleskop

Post by Peter R »

Grattis,otroligt snyggt. Vilken kick det måste vara att observera med ett teleskop som man har byggt själv.
Det borde väl på sin höjd bli osymetriska spikes, men eftersom de utgår från en punktformad stjärna så gjör det kanske ingen skillnad i praktiken.
Jag är ganska grön på Newtontuber så min teori kan vara felaktig men kan det inte tvärtom vara en hjälp vid fokusering att spikesen ligger förskjutna och närmar sig symetriskt tills man nått perfekt fokus !?

/*Peter R
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: 6.25" reseteleskop

Post by mikael »

Ja det är en kick att obsa med henne. Min flickvän är förstås lite avundsjuk på min nyförälskelse ;)
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se