6.25" reseteleskop

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

6.25" reseteleskop

Post by mikael »

Hej!

Jag har planer på att bygga ett litet 6.25" teleskop som jag kan ta som handbagage på flygplan. Jag hade tänkt basera min design på http://www.pha.jhu.edu/~atolea/WAS/8inchcompact.pdf
Speglarna hade jag tänkt köpa från http://www.oldham-optical.co.uk/ En 6.25" f/4.8 eller f/5.7.
Är det någon som har köpt från denna sidan så skulle jag bli glad om ni hör av er.

Hur tjock plywood ska man ha? Räcker det med 1cm tro?

Ska man fästa spegeln med silicon eller nått? På hur många punkter?

Det är massa smågrejer som jag inte vet eftersom detta blir mitt första bygge. Hoppas att ni har tålamot ;)
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Mikael,

Trevligt litet reseteleskop. Jag har själv under lång tid varit lite småsugen på att bygga något liknande men inte kommit till skott...(som så många andra ideér man har..)

Jag skulle tro att 10 mm plywood räcker men ett råd är att du väljer s.k. marinplyfa eller formplyfa. Denna typ är dyrare men i förhållande till hur mycket du behöver spelar det inte stor roll. Denna typ är också tåligare mot fukt och jag är ganska övertygad om att den också är styvare än vanlig plyfa.

Vad gäller brännvidden (eller f-talet) så är det lite svårt att säga. Det beror mycket på vad du själv vill observera men generellt kan man nog säga att ju längre brännvidd du har, desto skarpare blir ofta optiken. Den blir också lättare att kollimera och det kan ju vara av värde när man plockar upp och ner teleskopet som i detta fall.

Spegelinfästningen kan naturligtvis göras med silikon och eftersom det är en ganska liten och lätt spegel så tror jag nog detta fungerar.
Angående antal anliggningspunkter, skulle jag tro att det räcker långt med 9 stycken men det finns ett program för att räkna ut detta och var desa ska sitta. Tyvärr har jag för tillfället glömt vad det heter och var man hittar det. Kanske någon annan på listan minns?

Lycka till och glöm inte hålla oss informerade!

Jonas
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hittade länken till optimeringsprogrammet jag nämnde. Programmet heter PLOP och finns att hämta här:
http://www.davidlewistoronto.com/plop/

/Jonas
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Tack för informationen!

Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för fokuserare. Det billigaste hade ju varit att göra en egen, men det verkar svårt. Jag vill inte lägga ner för mycket pengar på den och den måste ha låg profil om den ska passa. Är det någon som har några förslag på hemmabygge eller köp?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Billiga fokuserare kostar inte så mycket så jag hadde definitivt köpt en om jag hadde byggt. Och även de billigaste är säkert bättre än nån fokuserare jag skulle knåpa ihop själv :)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jag är benägen att hålla med dig Robert.
Visst kan man ganska lätt fixa till en billig fokuserare av t.ex. en gammal makrobälg till en 35-mm kamera men resultatet blir mer intressant än bra.
Om man däremot är driven mekaniker med bra utrustning hemma, kan man säkert på några timmar fixa till en bra mycket bättre fokuserare för mindre pengar än en vanlig r&p-fokuserare.

Vad jag däremot rekommenderar dig är att från början välja en 2"-fokuserare.
Kom att tänka på en sak. Visserligen är diametern större än du tänkt dig men på Blocket ligger det en 8" Dobson ute för 2.900:- ( http://www.blocket.se/vi/8176655.htm?ca=23_8_s ).
Teleskopet innehåller, förutom speglar, även fokuserare och spegelceller. Detta gör kanske att du kan få ihop grejerna för en relativt billig peng.

/Jonas
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

charmen med det hela är själva byggandet ;) dessutom borde oldham-opticals speglar va av bättre kvalité.
Jag är ganska säker på att det blir en f/5.7 spegel. Plus är att spegeln ger bättre bild, kostar mindre, det är lättare att kollimera och att obs-positionen troligtvis blir bekvämare. Minus är helt enkelt att aluminium-stagen blir lägre.

Jag ska se om någon kan göra en fokuserare i cnc(?) maskin eller nått annars får jag försöka hitta en bra. Det tråkiga är att de verkar rätt dyra. Jag vill helst inte lägga ner mer än 500kr på den.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jo, har man möjlighet till att få en fokuserare gjord i en CNC-maskin så är det naturligtvis det allra bästa. (Synd bara att det ska vara så dyrt att få detta gjort om man måste gå genom de normala kanalerna.)

Min erfarenhet är annars att många r&p-fokuserare duger gott när man inte ska använda den för fokusering för fotografering utan endast visuellt.

/Jonas
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Jag har bestämt att jag ska ha 3 kollimeringsskruvar och att jag ska limma fast spegeln i spegelcellen, det måste va det bästa om man ska transportera den.
Jag har läst att man kan använda akvarielim till detta, men hur bra fäster det i träet? Jag har tänkt ha 9 punkter som spegeln vilar på, hur stora klickar ska man ha?

Ps: Har inte fått något svar av oldham-optical än, trots 2 mail :? Ds.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Det verkar som det blir en 6" f/5 ota från astroteknik som jag bygger om, den kostar bara 1750kr och då får man ju med et mesta, så det verkar riktigt prisvärt.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Post by nilsolof »

mikael wrote:Jag har bestämt att jag ska ha 3 kollimeringsskruvar och att jag ska limma fast spegeln i spegelcellen, det måste va det bästa om man ska transportera den.
Jag har läst att man kan använda akvarielim till detta, men hur bra fäster det i träet? Jag har tänkt ha 9 punkter som spegeln vilar på, hur stora klickar ska man ha?....
Jag vet inte om det gäller fortfarande som ditt projekt utvecklas, men har du en fast skiva som cell ska du inte ha mer än 3 punkter! och ska du ha en "flytande" cell är 9 punkter sämre än 6 - paradoxalt nog.

(I min senaste ombyggnad av cellen till min gamla 160 mm f/5,7 (nu helmetallcell) har jag 4 stödpunkter! Tyvärr inga bilder tillgängliga just nu men om intresse finns kan jag fixa om en vecka.)

N O
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Ok, tack! Jag är inte riktigt säker på hur jag ska göra. Men spegeln ska va fast monterad i alla fall, det är nog bäst om den ska transporteras mycket(?). Det kommer ju med spegelcell så jag får se om jag använder den eller gör en egen.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

I år blir teleskopbygget av! Ska köpa en 8" f/4 primär med tillhörande sekundär från Magnus Ahrlin. Så det blev lite större än jag hade tänkt mig. Passar på att köpa spegelhållare från honom också, en sak mindre att oroa sig över!

Jag väntar tills jag har fått grejerna innan jag börjar planera. Det lutar fortfarande mot att jag ska göra någon liknande lösning som spresenteras i det pdf-dokument jag länkade till i första inlägget.

Så jag kommer nog att ansätta forumet hårt med frågor i sommar!
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Lycka till med bygget och jag ser fram emot att se det färdiga teleskopet någon gång.
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Så nu har jag fått hem speglar och spegelhållare :D nu kommer planeringsfasen...

Hade tänkt göra en fokuserare. Någon form av helical fokuserare i stil med denna: http://www.kitgear.com/helical_crayford.htm

Funderade ett tag på att göra något i stil med en clement fokuserare, men det är nog ganska svårt att få bra.

Är det någon som vet vart man kan köpa teflon?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se