Tyvärr, ingen 10-tummare.... spegeln har blivit missfärgad.

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Lite nytt om spegeln.

Jag fick kontakt med en kille som menar att det förmodligen är ett aluminiumskikt på spegeln. Han har haft samma erfarenhet av att förpackningsmaterial har avgett en gas som påverkat aluminiumskiktet. Han lyckades, vad jag förstår, att ta bort det genom att rengöra spegeln med typ isopropanol eller liknande. Nu är det inte säkert att det går i mitt fall, men det är ju värt ett försök.
Hälsningar

Lasse
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag har fått ännu mer respons och den allmänna uppfattningen bland hembyggare är att det med största sannolikhet är ett aluminiumskikt. Det är ganska fantastiskt att få så mycket respons, både i forum och via epost. Det damp ner ett 30-tal brev bara sedan igår.... Jag ska i alla fall göra färdigt teleskopet med alla små justeringar och utvärdera det. Därefter så ska jag försöka ge mig på att göra ren den i destillerat vatten och diskmedel och om inte det fungerar så får det bli isopropanol. Om inte det fungerar så blir det svinto..... nä skojar bara 8)
Hälsningar

Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Du skall INTE använda isopropanol på aluminium om oxidskiktet är skadat då det angriper aluminium.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Hmmm... ingen annan har nämnt något om det. Det kanske kan stämma, men frågan är hur jag kan ta reda på om det skyddande skiktet är skadat?
Hälsningar

Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Det säkra är antagligen att inte använda det alls
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Lasse,

Hade du möjlighet att göra en stjärntest igår kväll? (Det var väl klart hos dig också?)

Man är ju lite nyfiken!

/Jonas
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Jag har hört olika angående isopropanol (= isopropylalkohol = IPA) på aluminium! Det började med att J. Hudek på Galaxy Optics säger att det reagerar med aluminium: http://www.rocklandastronomy.com/news/RAC200304.pdf Två företag inom "mirror coating" anger att det kan användas mot mindre fläckar men att man inte skall låta spegeln ligga i blöt i någon alkohol. Flera amatörastronomer har däremot fått bra resultat när de använt isopropanol. Viktigt är att det inte skall förekomma någon olja i blandningen. Bara ren isopropanol (också innehållande några procent dest.vatten).

Sedan kom beskedet att det var en myt. Jag testade till slut genom att låta Isopropylalkohol (för tekniskt bruk (rengöringsmedel) från apoteket) ligga i blöt på en aluminiumplåt. Även ett område som jag hade ruggat upp med sandpapper för att få bort det naturliga oxidlager som bildas när aluminium utsätts för (fuktig) luft. Jag kunde inte se några visuella förändringar. Vad som händer på nanonivå kan jag dock inte säga men det blev skinande blankt. Tror alltså att det är ofarligt att använda :roll:
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Detta är ett litet problem, att man ofta får motsägelefulla besked. Många av de svar jag fick på min förfrågan i ATM-forum var rena motsägelser. Inte lätt att fatta ett beslut då. Vad jag skulle kunna göra är att antingen lägga en liten droppe precis i mitten av spegel eller på kanten där haken ska sitta och se vad som händer. Det får givetvis vara där ytan missfärgats. Men det är alltså apotekets isopropanol. De har kanske bara en sort?

Från det ena till det andra. Jag sydde en light shroud till teleskopet. Fungerar utmärkt. Jag använde vanligt bomullstyg även om det kanske drar till sig fukt. Jag kommer att byta ut det mot ett bättre material senare. Detta var bara en test och jag tog ett riktigt svart tyg som vi hade liggande. Det sätts fast med karborre och fungerar ypperligt http://www.swedbird.com/astro/scope_sv.htm
Hälsningar

Lasse