Byggdiskussion 10 tums och 16-tums newton

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja, elastiskt tyg kan vara bra så länge det inte drar fukt till sig. De flesta elastiska tyger gör det tyvärr, om man inte behandlar det. Deras Light Shroud är ju gjort för teleskop så det borde funka bra. Jag ska nog försöka hitta ett själv. Det måste ju ändå skräddarsys. Blir ju kanske billigare så. Vi har lådvis med tyger här hemma, så jag kanske hittar något lämpligt.
Hälsningar

Lasse
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Post by nilsolof »

Lite köksfysik:
jag tar några rör som råkar ligga i förrådet, spänner fast dem med en tving i köksbordet så att 75 cm är fritt, och mäter med måttband mot golvet hur mycket den fria änden böjs ner när den belastas med ca 1.5 kg (mineralvattenflaska i plastpåse).
Fyrkantrör i aluminium, 20 mm dia, 200 g/m: 3 mm
Runt rör i aluminium, 40 mm ytterdia, 1 mm (drygt) gods, 400 g/m: 1 mm (med en hel del mätosäkerhet!)
PVC-rör, 32 mm ytterdia, 2 mm gods, 225 g/m: 12 mm!

Nu hade jag inte fler PVC-rör men under antagandet att mitt var 32/50 av ditt och i övrigt i skala (det stämmer bra med metervikten 550-580 g), och deformationen minskar med kuben på diametern skulle det ge 3 mm svikt. Dvs vad den första alu-tuben ger, på 1/3 av metervikten, eller tre gånger så mycket som den andra, med 2/3 av metervikten.

Detta om materialval.

N O
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Nu har jag använt ett 50 mm mark-pvc-rör eftersom jag har ett i min ägo som jag kunde testa. Det är betydligt kraftigare, 5 mm godstjocklek. De tunnare pvc-rören, som du förmodligen har mätt på, för inomhusbruk, duger inte alls.
Hälsningar

Lasse
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Post by nilsolof »

Att jag alls bryr mig om att påpeka basfakta var för att någon på listan :roll: skrev:
men jag får väl göra som Nasa i månkapplöpningen, trolla bort gram här och var...
och
ett 80 cm långt pvc-rör 50 mm i diameter och en godstjocklek på 5 mm är mycket stabilt och väger faktiskt förhållandevis lite i jämförelse med sin stabilitet
Tre meterlängder av sådant rör väger runt 2,5 kilo. Men stabiliteten räcker säkert.....

N O
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Varje rör väger 700 gram och jag ska använda två, plus ett stabiliserande alurör som väger 120 gram, totalvikt 1.5 kg. Basfakta.... :)

Fast jag har ett annat, något lättare, men stabilt, rör som jag ska testa.
Hälsningar

Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Om du nu är ute och jagar vikt och samtidigt vill ha det stabilt tycker jag du skall satsa på magnesium rör, slår definitivt alla former av pvc rör du kan tänka dig, förvisso antagligen svindyrt, men vad gör man inte för sin hobby :)
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja, jo.... he he. Nä det är kanske att ta i överkant. Förvisso lätt, men dyrt. Jag har ett par andra rör med lite mindre dimension som jag testar nu. Problemet är inte vikten av rör etc, utan den totala vikten som blir i överkant i och med att spegel och cell väger så pass mycket (6.2 kg). Kanske för mycket för att bäras av min montering i kombination med längden.

Uppdatering Jag gjorde en spegelcell av 12 mm plywood, baserad på originalet och totalvikten inkl. skruvar hamnade på 750 gram. Det är 1.25 kg lättare.

Lådan är i alla fall nästan klar. Jag har bara fyra spännklossar för rören som ska dit och höljet i framändan som jag väntar med att montera tills klossarna är på plats. Sekundärspegeln är på väg från USA, så den anländer väl om en vecka. Då först kan det bli first light. Spän
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Nils Olof,

OK, den "hydraulmatta" jag tänkte på skulle snarare bestå av många små oljefyllda "kuddar". Ungefär som de där påsarna man fryser iskuber i - fast naturligtvis starkare. Frågan är om det går att få tag på något sådant? Tror du att det skulle kunna fungera?

Jag har också de här funderingarna över fackverkstub som Lasse har att det ska vara lätt montera, demontera och transportera samt inte för hög totalvikt.
Jag håller därför på att rita på en 8-kantig låda i 12 mm gjutplyfa som ska innehålla primärspegel (inkl. cell), infästningar för de tunnväggiga 32 mm stålrör jag ska använda samt infästningar för både (tysk) ekvatoriell montering och dobsonmontering.
Lådan i sig kommer även att vara förstärkt med 8-kantiga invändiga 12 mm gjutplyfa-ringar och alla delar i lådan kommer att limmas och skruvas ihop för bästa styrka.

Stålrören kommer alts att utformas för någon form at snabbinfästning i vart och ett av de 8 hörnen på lådan.

Sekundärcellen kommer att tillverkas i ett lättare material. Jag lutar åt att tillverka ett runt "skelett" i 12 mm gjutplyfa som jag sedan på insidan klär med ett tunnare skivmaterial. Materialvalet är jag ännu inte helt klar över.

Min tanke är alltså att ta fram en låda där primärspegel kan ligga permanent. från denna ska 8 tunnväggiga stålrör gå upp till sekundärcellen och fästas in i 4 punkter.
Det innebär alltså att stålrören skall stråla samman 2 och 2 och där ska jag finna ett sätt att "gångjärns"-förse dem så att dessa helt enkelt kan vikas ihop 2 och 2 vid transport.

Så ser planen ut så här långt. In nästa avsnitt kommer överkursen.....

Bästa Hälsningar

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

En liten bild på lådan som den ser ut just nu med spegelcellen. Spegelcellen saknar ännu sidostöd för spegeln. Alla skruvar och justeringar i spegelcellen sitter på samma sätt som originalet och är på tre av dem fjäderbelastad. Det öppna framtill ska täckas med en tunn plywood som våtformas och skruvas och limmas. Det kommer att avsevärt öka styrkan i lådan. Ringarna och spegelcellen är gjord i 12 mm plywood och sidorstyckena i 7 mm. Längs upp i spetsen kommer det att sitta en kraftig list.

Image
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Jonas wrote:Stålrören kommer alts att utformas för någon form at snabbinfästning i vart och ett av de 8 hörnen på lådan.
I boken "The Dobsonian Telescope" av Kriege & Berry på s. 228 - 229 så beskrivs en praktisk anslutning av rör mot spegellådan. Rören spännes fast mot en U-skena av aluminium placerad utanpå lådan. Fördelen med att ha rören utanför lådan är att man skyddar spegeln mot rören och ev. smuts som faller ned från rören. Dessutom kan lådan göras mindre och därmed lättare.

Bra jobbat, Lasse! :D
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ett bra tips Roger. Tack för det! Synd att jag inte visste det från början.. jaja. Lådan har ju bara kostat en 100-lapp i material så det går ju att bygga en ny senare.. :) Jag ska nog förska hitta en tub-del (40 cm hög) på 30 cm i diameter. Tyvärr verkar ingen ha gjutrör i den dimensionen. Bara upp till 25.
Hälsningar

Lasse
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Post by nilsolof »

Jonas,

Både bubbelplast och nålfiltsmatta lär ha använts med viss framgång - kylproblemen tillkommer dock. Olja borde gå bra också, men skulle det ha fördelar? Det finns ju skoinnersulor med gel som flyter runt i kanaler, man kan kanske sätta sådana i cellen? :D

Men ett sätt att förenkla med 25% är att göra en 6-kantig låda med 6 rör i stället - jag gjorde en gång en variant med 6-kantig överdel, 6 stänger och 4-kantig låda, ännu lite enklare! Vilket jag såg som en fördel, vikten blir nog inte så stor skillnad på

12 mm gjutplywood var det första jag använde - men fann det alltför tungt. Nu är lådan till min 13-tummare av 3.5 mm "gillesstugeplywood" mellan 2 fyrkantiga ramar av fyrkantsrör av aluminium. Den ena bildar ramen till spegelcellen, i den andra sitter lager-D-na och stängerna fast.Men till EQ-montering får nog en av sidorna vara styvare förstås, om man inte lägger extra balkar att fästa i.

Till sekundärdel kan du ju ha enbart en ring. En sexkantig, byggd av tunna fyrkantrör?

Det finns massor av varianter, och letar man på nätet hittar man hur många roliga ideer som helst.

Du började med att skriva "Min 16":are kommer inte att vara lång, bara drygt metern" - hur hade du tänkt den saken? vad är det för spegel?

N O
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jonas,

Både bubbelplast och nålfiltsmatta lär ha använts med viss framgång - kylproblemen tillkommer dock. Olja borde gå bra också, men skulle det ha fördelar? Det finns ju skoinnersulor med gel som flyter runt i kanaler, man kan kanske sätta sådana i cellen?


Fördelen med olja skulle i så fall vara att det inte är stumt och ger upphov till tryckzoner på spegeln. Skoinnersulor är inte en dum ide. Kanske värt att testa!
Nu är det ju inte så säkert att jag gör det eftersom jag har en cell med, vill jag minnas, 9 punkter - eller om det är 18. (Får nog plocka fram den och titta).

Men ett sätt att förenkla med 25% är att göra en 6-kantig låda med 6 rör i stället - jag gjorde en gång en variant med 6-kantig överdel, 6 stänger och 4-kantig låda, ännu lite enklare! Vilket jag såg som en fördel, vikten blir nog inte så stor skillnad på

Jo, jag var egentligen inne på 6-kantig låda från början (som jag gjort på mina tidigare teleskopbyggen) men jag tyckte det skylle vara snyggare med en 8.kantig. Jag kanske ska revidera min uppfattning...

12 mm gjutplywood var det första jag använde - men fann det alltför tungt. Nu är lådan till min 13-tummare av 3.5 mm "gillesstugeplywood" mellan 2 fyrkantiga ramar av fyrkantsrör av aluminium. Den ena bildar ramen till spegelcellen, i den andra sitter lager-D-na och stängerna fast.Men till EQ-montering får nog en av sidorna vara styvare förstås, om man inte lägger extra balkar att fästa i.

Jo, 12 mm gjutplyfa är kanske lite tungt men å andra sidan både starkt och formstabilt. Vikten lådan ska bära är ju ganska stor (ca. 15 kg) så jag vill att det blir stabilt.
Vad gäller infästningen på EQ-monteringen så tror jag ändå att jag måste stabilisera upp den med någon form av stålplåt.

Till sekundärdel kan du ju ha enbart en ring. En sexkantig, byggd av tunna fyrkantrör?
Det finns massor av varianter, och letar man på nätet hittar man hur många roliga ideer som helst.


Också en ide. Har du någon bra ide för utformning av roterbar sekundärdel? Jag försökte mig på det på min 10":are men blev inte helt nöjd så jag skruvade ihop den.

Du började med att skriva "Min 16":are kommer inte att vara lång, bara drygt metern" - hur hade du tänkt den saken? vad är det för spegel?

16"-spegeln har en ljusstyrka på f:3,2 och kommer ursprungligen från någon form av amerikansk militär installation.
När jag köpte den från USA så lät jag aluminiseringsfirman (tror det var Clausing) mäta upp den och det visade sig att den är av hög optisk kvalitet. Tyvärr har jag inget protokoll.

Hälsningar

Jonas
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Lasse wrote:Jag ska nog förska hitta en tub-del (40 cm hög) på 30 cm i diameter. Tyvärr verkar ingen ha gjutrör i den dimensionen.
Jag var nyligen på en miljöstation och slängde ett par utjänta lysrör i en tub som verkar passa som teleskoptub. Den är gjord av kraftig papp som påminner om gamla tidens papptubs-teleskop. 30 cm i diameter och lätt, men frågan är om godstjockleken är tillräcklig? Se lysrörsbag på http://www.pwsab.se/sidor/safe2.htm.
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag gjorde ett montage av tuben med alla vikter igår på monteringen (inkl. en 4 kg´s vikt för spegeln). Det faktum att infästningen sitter 30 cm upp från primäränden och att sekundärdelen då är 90 cm från infästningspunkten blir det hela lite instabilt. Inte konstruktionen i sig utan att momentet blir för stort. 2 kg (inkl. kamera) 90 cm ut från infästningen är för mycket för LXD-75:an. Jag får se hur jag gör....
Hälsningar

Lasse