Byggdiskussion 10 tums och 16-tums newton

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Post by nilsolof »

Jonas,

Fördelen med olja skulle i så fall vara att det inte är stumt och ger upphov till tryckzoner på spegeln.
Jämfört med luft? Vad man är ute efter är ju en jämn tryckfördelning, och i fallet olja el vatten är man i så fall beroende av elasticiteten i cellväggen - om jag förstår dig rätt vilket kanske inte jag gör.

Jag kanske ska revidera min uppfattning...

Jag tycket att detta är något mycket viktigt - att planera konstruktionen så "modulär" att man kan revidera detaljerna efterhand som behoven uppkommer.

Också en ide. Har du någon bra ide för utformning av roterbar sekundärdel? Jag försökte mig på det på min 10":are men blev inte helt nöjd så jag skruvade ihop den.

Svar nej - jag tycker den lösningen skall undvikas om det alls går! Orsaken är de ytterligare restriktioner som ställs på kollimeringen - det räcker inte med den vanliga optiska kollimeringen, utan dessutom måste de optiska axlarna fås att sammanfalla med sekundärens rotationsaxel - annars spårar kollimeringen ur (och med en f/3,2 är kollimeringen ganska kritisk) om man vrider sekundärdelen :twisted: Inte i princip omöjligt...

Nils Olof
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Nils Olof


Jämfört med luft? Vad man är ute efter är ju en jämn tryckfördelning, och i fallet olja el vatten är man i så fall beroende av elasticiteten i cellväggen - om jag förstår dig rätt vilket kanske inte jag gör.

Hmm...min tanke var att olja till en del kan komprimeras och "flyta undan" och på det sättet ge en mycket jämnare anliggning mot spegelytan än sedvanliga punktbelastningar - hur många de än är.
vatten kan också göra detta men har den egenskapen att det är känsligare för temperaturförändringar. (Frågan är förresten om inte vatten har mindre komprimeringsegenskaper än olja och därför blir mer statiskt när det belastas.)
Luft har knappast någon komprimerande egenskap att tala om utan blir snabbt stumt och är därför kanske mindre lämpat som underlag. (Jämför luftmadrass med vattensäng).
I vilket fall som helst tror jag ovanstående mer kan betraktas som ett intressant utvecklingsprojekt snarare än en reel tanke för införande på detta teleskop.

Jag tycket att detta är något mycket viktigt - att planera konstruktionen så "modulär" att man kan revidera detaljerna efterhand som behoven uppkommer.

Självklart! Man måste alltid vara öppen för att tänka om och i nya banor. För min del är det oftast så att det tar lång tid i planeringsstadiet tills man kommit fram till den lösning som man vill ha. När jag kommit så långt brukar jag alltid rita allting klart för att se så att det passar ihop. Själva slutförandet brukar gå både fortare och smidigare på det sättet.

Svar nej - jag tycker den lösningen skall undvikas om det alls går! Orsaken är de ytterligare restriktioner som ställs på kollimeringen - det räcker inte med den vanliga optiska kollimeringen, utan dessutom måste de optiska axlarna fås att sammanfalla med sekundärens rotationsaxel - annars spårar kollimeringen ur (och med en f/3,2 är kollimeringen ganska kritisk) om man vrider sekundärdelen Inte i princip omöjligt...

Jag tänkte nästan det. Det var orsaken till att jag inte gick vidare med en roterbar övre del på min 10":are heller. Men jag vill ändå inte släppa tanken helt. kanske det inte är genomförbart på ett f:3,2-teleskop men kanske jag testar igen på min 10":are med f:7 så småningom. Det handlar ju mycket om vilken hårdvara man har att tillgå.

Jag har en ny fråga till dig - eller någon annan på listan:

Jag behöver ta bort försilvringen på en gammal (klassisk) Cassegrain sekundär-spegel.
Jag har läst någonstans att om man misslyckas med borttagningen vid första försöket så får man inte en chans till utan måste slipa om spegeln eftersom det kvarvarande silvret etsas in i glasytan.
Har någon av er tagit bort en försilvring på en spegel? Har ni bra tips på hur man gör? Har ni bra tips på nÅgon som skulle kunna tänkas ta på sig att göra det?

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
nilsolof
Posts: 95
Joined: 2005-12-07 21:31:47
Contact:

Post by nilsolof »

Jonas,

Luft har knappast någon komprimerande egenskap att tala om utan blir snabbt stumt och är därför kanske mindre lämpat som underlag

Om du inte är ute och cyklar så borde du kanske vara det... :lol:

Betr roterande överdel, så är det nog rätt onödigt på en Dob - och till en (tysk) eq-montering är det möjligen bättre att rotera hela tuben än bara sekundäränden om man måste - kollimeringen skulle kunna vara enklare men man får en osäkerhet i inriktningen istället. Men mina funderingar om hur man skulle kunna kollimera en tub med vridbar sekundärände har du här: http://web.telia.com/~u41105032/kolli/k ... m#rotating

Det där med försilvringen som skulle etsas fast i glasytan har jag aldrig hört talas om, det låter inte omedelbart troligt. Det brukar ju röra sig om aluminisering snarare än försilvring på speglar, eller? Aluminium etsas ju av både syra och alkali, men alkali angriper ju också glas. Annars brukar ju etsmedel till tryckta kretsar rekommenderas (t ex järnklorid) - även om det är lagt kiseloxid som skydd finns porer, och det anses funka om man ger det tid.

N O
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Nu börjar jag funderapå vad du menar när du säger att olja komprimerar bättre än luft. olja (och i princip alla vätskor) är under normala förhållanden att betrakta som ej komprimerbara medans gaser som i dethär fallet luft är mycket komprimerbara. däremot har du I mitt tycke rätt i att olja borde vara ett bra val för aplikationen, vatten fryser vid 0 grader om man inte blandar det med något, luft är temperaturkänsligt såtillvida att volymen varierar med trycket, medans en vettig olja inte bör påverkas mycket.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Terje,

Dina funderingar är högst relevanta och jag tror jag har begått ett tankefel. Det är ju inte så att olja komprimerar bättre än luft utan snarare att olja är trögare än luft och på det sättet inte blir så "wobbligt" om man placerar något tungt på det.

/Jonas
Terje wrote:Nu börjar jag funderapå vad du menar när du säger att olja komprimerar bättre än luft. olja (och i princip alla vätskor) är under normala förhållanden att betrakta som ej komprimerbara medans gaser som i dethär fallet luft är mycket komprimerbara. däremot har du I mitt tycke rätt i att olja borde vara ett bra val för aplikationen, vatten fryser vid 0 grader om man inte blandar det med något, luft är temperaturkänsligt såtillvida att volymen varierar med trycket, medans en vettig olja inte bör påverkas mycket.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Lasse,

Jag ser på din hemsida att du redan lyckats få ihop ditt teleskop. Det var verkligen snabbt!

Jag tycker konstruktionen ser bra ut och det ska bli intressant att se hur det klarar sig fotografiskt.
Det hade varit roligt att se lite fler närbilder av olika detaljer som t.ex. infästning av rör, fokuseringsenhet, spider (har du gjort den själv?), etc.

Gratulerar till ett annorlunda och snyggt bygge!

Jonas