10 tum f/5 newton på gång

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

10 tum f/5 newton på gång

Post by Lasse »

Köpte precis en spegel, en 10-tums f/5. Det är sannolikt en Cave Opticalspegel från 60- eller 70-talet, om man får tro bilderna. Den är nybelagd för ett år sedan. Gick i princip för en spottstyver om man jämför med nya speglar i samma kvalitetsklass. Så nu ska jag börja planera hur tuben ska byggas. Eftersom jag ska ha den på min LXD-75 så måste vikten hållas nere. För närvarande så är vikten 11.5 kg med tre tuber, vilket den klarar, men vikten är då koncentrerade till mitten med lågt moment som följd. Med en newton så blir vikten fördelad i två ändar vilket ökar momentet och gör det betydligt mera instabilt. Min gamla 8-tums newton som "bara" vägde 8.5 kg stressade montering en aning. Det var en tung tub med en överdimensionerad fokuserare. Lyckligtvis ska jag använda en helical som knappt väger någonting. Vi får se hur det går. Jag hoppas den blir klar innan säsongen är över.
Hälsningar

Lasse
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Det finns åtminstone två till: "Corn" på Cloudy Nights forum med webbsida http://web.telia.com/~u18524382 och "Starsoft" på Astronomiguiden. Fast du kanske menar "i Skåne"?
Roger
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Hej Timo

Tackar. ja, problemet med min gamla newton var att det var för mycket tyngd i båda ändar vilket skapade ett stort moment. Liten vikt mitt i och stort i ändarna. Karastrof. Det gör monteringen instabil. Jag hoppas kunna få ner vikten med en öppen konstruktion och att lägga 75% av vikten i primärspegeländan och därmed minska momentet. Nackdelen blir i och för sig att sekundärdelen kommer längre ifrån fästpunkten, men med 1-2 kg mindre vikt trots en större spegel, så... kanske. Förnärvarande har jag 11.5 kg och inga större problem med 1000 mm exponeringar om jag ids polinställa ordentligt. Ok, det blir inga 20-minutersexponeringar, men så länge kan kan ta upp till 2 minuter så klagar jag inte. Annars gör jag en dobson av den.. :)
Hälsningar

Lasse
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Några klockor verkar ur led.... :shock:
Hälsningar

Lasse
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

10 tums Newton

Post by Timo »

Kul att du satsar på en Newton Lasse !
Känner mig inte så ensam då :-) Visserligen finns det några till
men de har hitintills inte producerat några bilder.
Men du kommer att få ett tufft jobb med att få din montering att
klara av den tuben ! Du kan nog inte ha några krav på längre
exponeringstider speciellt med tanke på vägastronomin !
Men naturligtvis hoppas vi på det bästa.
Meddela gärna hur det går för dig !

Lycka till !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag funderar själv på en Newton någon gång i framtiden. Men först skall jag överleva mina nya investering :shock: