Hornön Observatorium

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Hornön Observatorium

Post by Oedling »

Intro
Jag är vad man nog skulle kalla för en 'lurker' här på Astronet, jag sysslade lite med astrofotografi för en massa år sedan men efter en hel del flytter samt studier i Uppsala har jag inte riktigt kunnat utöva hobbyn, i alla fall inte på den nivå som jag önskat.

Runt 2015 fick jag idén att bygga ett litet observatorium på mina föräldrars tomt strax utanför Örnsköldsvik, planen var att bygga ett helt fjärrstyrt observatorium som jag skulle kunna använda från Uppsala. Aningen överambitiöst med en students inkomst så det lades till stor del på is, men nu är jag tillbaka på 'hemmaplan' igen och tänkte göra klart bygget. Jag tänkte här dokumentera det som har gjort hittills och uppdatera eftersom.

2015

Jag har slarvat bort de ursprungliga ritningarna men tanken var att obset skulle vara i liknande stuk som föräldrarnas villa, taket ska kunna rullas av med hjälp av motordrift. Det slutgiltiga invändiga måttet blev 2300x2400x1400 (BxLxH), höjden är då den fria höjden utan att krocka i taket när det rullas av. Som ni kommer att se på bilderna nedan är taket väldigt brant, min tanke var att aldrig behöva skotta bort snö från taket men jag överdrev nog vinkeln en aning.. :) I framtiden kommer jag kanske bygga om taket om det visar sig att det blockerar för mycket av stjärnhimlen.

Image
Byggde ihop allt under tak för att sedan flyttas till rätt plats.

Image

Image

Image
Takplåt på

Image
Tak redo för flytt. Huset flyttades separat i förväg. Platsen allt står på är bara ca. 150m bort.

Image
Obset på plats! (bilden togs året efter med det såg likadant ut)

Det moment som inte hamnade på bild här var markarbetet som gjordes inför flytten. 1-2dm grävdes bort kring obset + en större grop för gjutning av pirens fundament, sedan lades isolering ut och täcktes av sand. Själva huset står på ett par stenplattor.

2016

Det som skulle göras härnäst var att bygga en ställning som taket ska rullas ut på samt själva motordriften. Tanken med ställningen var att den skulle vara "enkel" att montera ner efter säsongens slut, dock har detta aldrig hänt.. :)

Image
Hade dessa 'cementstolpar' liggandes på tomten som användes som fundament till ställningen.

Image

Image

Image
Dessa vinkeljärn kommer taket att rullas ut på. Eller snarare glida ut på då det kommer att monteras glidlister av plats på dessa samt undersidan av taket.

Image
Denna ända skruvas fast i obsets yttervägg.

Image
Ställningens "ben", dessa monteras fast i de fundament jag grävde ner några bilder tidigare.

Image
Ställningens ben passas in i dessa som befinner sig på vinkeljärnets undersida.

Image
Massa stag. Jag räknade aldrig på konstruktionens hållfasthet utan gick mest på känn, med en hel del hjälp från farsan som är väldigt kunnig när det kommer till mek och byggen. För att inte tala om alla verktyg jag fått använda.

Image
Plockepinn! Allt är inte målat vid det här laget men jag ville montera ihop det!

Image
Det mesta på plats! Lade i efterhand till diagonala plattjärn som ni ser framtill då det inte var helt stabilt.

Image

Image
Image
Så här ser det ut från insidan, senare blir det långa lister av den plast som syns på bild, saknas lite småjobb här för att allt ska hamna i våg.

Image
Elskåpet på plats. Jag tänkte mig inte riktigt för här och satte upp det långt från där motorn skulle sitta så fick flyttade på det senare..

Image
Golv kan vara bra att ha. Av någon anledning fotade jag aldrig pirens fundament innan jag satte golv över allt.. Men det kommer senare när jag ska sätta dit piren.

2018

2017 hände det inte något alls med bygget, men nu tänkte jag äntligen få till motorstyrningen av taket! Jag hade fler bilder någonstans på konstruktionen av div. delar men hittade inte åt dem. Allt fanns liggandes runt gården förutom kedjan som införskaffades på annat håll.

Image
Elskåpet sitter nu på rätt ställe, motor med växellåda på plats (inte riktad, som ni nog ser)

Image
Close-up. Kedjan sitter fast i en sträckare(osäker på terminologin) på ett plattjärn som i sin tur sitter fast i ett vinkeljärn som är skruvat fast i själva taket.
Image
Andra sidan.

Tillslut så!
phpBB [video]


Det sitter gränslägen i varsin ända på huset som bryter hållkretsen och stannar motorn. Utöver det är det även "pinnar" som går in i taket när det är "inne" och "ute" så det inte blåser bort.. Dock krävs det nog rätt rejäla vindar då taket väger en del.
Image
Gränslägen.

2021

Så, nu är vi äntligen i nutid.

För ett par veckor sedan började jag fundera vad för utrustning jag ska använda i obset. Jag har sålt det refraktorteleskop som jag tidigare använde sen flera år tillbaka, och min gamla CEG5-GT montering kommer aldrig att hålla måttet. Tanken var som jag tidigare skrev att obset skulle bli helt fjärrstyrt tillslut, men efter att jag tittat runt lite på vad det skulle sätta för krav på utrustning bestämde jag mig för att börja lite billigare. Då jag ändå bor i trakterna numera är det inte så farligt om jag skulle behöva åka ut vid varje tillfälle.

Monteringen jag har siktat in mig på är en EQ6-R Pro, teleskop blir en triplet på 80mm med en fokallängd runt 400-500mm. Exakt vilket fabrikat är inte bestämt ännu. Som kamera kommer jag att börja med en Nikon D5300, för att senare byta upp mig till en monokrom astrokamera om ett år eller två, troligtvis en zwo asi2600MM eller QHY's med samma sensor.

Det som återstår i övrigt är att gräva ner en fast nätanslutning + ethernet till obset och sedan "datorisera" allt, installera någon typ av väderstation som kan skicka kommando för att stänga taket och även eventuellt en all-sky kamera.

Jag kommer att uppdatera denna tråd när det händer grejor, vi får hoppas att leveranser inte strular allt för mycket så jag i alla fall får ta några bilder från obset i vinter! :)
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hornön Observatorium

Post by kribba »

Fint obs bygge :good:
Skulle dock satsa på ngt större än 80mm till ett fast obs.
TS har fina 107 och 115mm till vettig prislapp.
Vet folk som använder EQ-6 på remoteobset i Spanien
där jag är med, så det går absolut. Kolla på mjukvaran
Voyager är ett tips. Den automatiserar allt och stänger
ner själv om nått går fel. Väder sensor kan dock vara
bra att ha.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Hornön Observatorium

Post by Oedling »

kribba wrote:Fint obs bygge :good:
Skulle dock satsa på ngt större än 80mm till ett fast obs.
TS har fina 107 och 115mm till vettig prislapp.
Vet folk som använder EQ-6 på remoteobset i Spanien
där jag är med, så det går absolut. Kolla på mjukvaran
Voyager är ett tips. Den automatiserar allt och stänger
ner själv om nått går fel. Väder sensor kan dock vara
bra att ha.
Tack!

Jag har gått fram och tillbaka på valet av OTA. Först tittade jag på Newton astrographer i storleken 8", men i de lägre prisklasser verkar det som att konstruktionen kan vara mindre bra och att de snabbare f-talen kräver regelbunden kollimering.

Just nu är jag beredd att lägga ut runt 10-15k på en tub, om det finns refraktorer i storleken 100+mm med riktigt bra optik är det absolut något jag skulle överväga, men av vad jag sett och hört verkar det som att ~80mm är lämpligt. En mindre tub är också smidig att resa med om jag nu skulle göra det någon gång.

Ska ta en titt på vad folk har åstskommit med de större tuberna du nämnde!

Voyager ser riktigt intressant ut, ska titta närmare på det efter jobbet!
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Hornön Observatorium

Post by Rommen »

Detta har min TS 115/800 än så länge åstadkommit... Precis fått den och säsongen är väl typ slut nu. Men månbilder ska jag nog kunna ta snart.
Detta är hela utsnittet på min fullformatskamera.
20210509-DSC02539.jpg
/stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hornön Observatorium

Post by kribba »

"Voyager ser riktigt intressant ut, ska titta närmare på det efter jobbet!"

Vi hoppas kunna hålla ett föredrag om Voyager när säsongen startar upp i höst på Astrofotokafé.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Hornön Observatorium

Post by Oedling »

Rommen wrote:Detta har min TS 115/800 än så länge åstadkommit... Precis fått den och säsongen är väl typ slut nu. Men månbilder ska jag nog kunna ta snart.
Detta är hela utsnittet på min fullformatskamera.


/stefan
Ser fram emot att se några månbilder!

Jag tittade runt på bilder tagna med det där teleskopet på astrobin och det ser helt klart lovande ut. Tex Germiniani Maicon (https://www.astrobin.com/users/GerminianiMaicon/) har tagit fruktansvärt fina bilder.

Jag blir dock bara mer och mer förvirrad, jag har kollat skillnaden på bilder tagna med massa olika 80mm triplets (från en redan kurerad lista skapad av andra astrofotografer, främst FPL 53-glas i prisklassen 10 000-20 000) och många där ser ut att ha sämre egenskaper än vad TS 115/800 har för samma prislapp, (dvs utifrån faktiska bilder). Det går inte riktigt ihop i mitt huvud... det är ju ca. dubbelt så mycket glas i en 115mm! Nu är det givetvis väldigt svårt att jämföra bilder mellan olika teleskop när övrig utrustning, plats, handhavande, redigering osv inte är densamma.

Aja jag har lite mer tid på mig att fundera. Monteringen är nu beställd i alla fall, hoppas den kommer fram innan vintern!
kribba wrote: Vi hoppas kunna hålla ett föredrag om Voyager när säsongen startar upp i höst på Astrofotokafé.
Trevligt! Jag ska hålla ett öga ute efter det!
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hornön Observatorium

Post by kribba »

Haka inte upp dig för mycket på glaset. Jag har en 80mm William Optics dubblett med FPL-51 som presterar grymt. Har med tillverkare
och glas slipning och göra oxå. Takahashi gör sina berömda dubbletter som slår dom flesta Kina trippletter ( TS är rebrandad Kina , och även Skywatcher med flera ).
80mm är väldigt bra som rese teleskop. Har haft en 130mm på min EQ-6 innan den skeppades till Spanien, precis på gränsen kändes det som för en EQ-6
och skulle inte lasta mer för foto. Tror där nånstans 100-120mm är rätt optimalt.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Hornön Observatorium

Post by Oedling »

Ett halvår senare så har monteringen anlänt och testats. Spontantköpte en Sky-watcher 200PDS reflektor istället, ingen särskild motivering utöver att den fanns i lager till bra pris. Har inte fotat på riktigt med en newton tidigare så det ska bli intressant.

Obsrelaterat har jag gjort lite elinstallationer(230v uttag+belysning) samt införskaffat 12v 8.5A nätagg (Mean Well 100W) för att driva monteringen.
Än så länge är det mesta temporärt, kommer att snygga till det invändigt till sommaren, sätta upp skivor över reglarna, byta elskåp, prydligare kabeldragning, sittplats, förvaring och allt annat jag ännu inte insett :D

Samt måste ju piren tillverkas och monteras, just nu står monteringen med medföljande stativ på ett mindre stadigt golv vilket är sådär.. :shy:

Även någon form av dator för styrning av montering, kameror osv. Någon slags miniPC(NUC?)/StickPC är jag ute efter som jag kan montera direkt på piren, har inte lyckats hitta något lämpligt hos svenska återförsäljare, tips mottages gärna!

Image
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Hornön Observatorium

Post by Oedling »

kribba wrote:Haka inte upp dig för mycket på glaset. Jag har en 80mm William Optics dubblett med FPL-51 som presterar grymt. Har med tillverkare
och glas slipning och göra oxå. Takahashi gör sina berömda dubbletter som slår dom flesta Kina trippletter ( TS är rebrandad Kina , och även Skywatcher med flera ).
80mm är väldigt bra som rese teleskop. Har haft en 130mm på min EQ-6 innan den skeppades till Spanien, precis på gränsen kändes det som för en EQ-6
och skulle inte lasta mer för foto. Tror där nånstans 100-120mm är rätt optimalt.
Hade för mig att jag svarade på detta men det måste ha försvunnit i etern ;)

Tack för infon, det är lätt hänt att man snöar in sig på detaljer och bara blir mer och mer förvirrad :D Det blev i slutändan något helt annat som jag skrev ovan men jag kommer säkerligen även införskaffa mig en refraktor i framtiden.
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Hornön Observatorium

Post by Nokturner »

Kul att se. Vilket bygge och trevlig dokumentation!
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Hornön Observatorium

Post by Oedling »

En liten uppdatering efter sommarens ombyggnationer.

Jag insåg rätt fort efter förra vinterns invigning att ett ordentligt fundament till hela byggnaden var nödvändigt, inte enbart för teleskopet. Dessutom var det "fundament" jag många år tidigare gjutit för teleskopet alldeles för litet, så det blev att flytta hela byggnaden åt sidan och göra om. Även matningskabel för obsets elcentral grävdes ner tidigare på våren.

Image

I mitten av grunden går det att skymta det rör jag hade fyllt med betong :shy:, även den blyga mängd isolering som var utlagd har rört på sig under tidens gång.

Jag beslutade mig för att isolera ca. 1.5m utanför huset, 100mm tjockt, samt dränering.

Image

En hel del utjämnningsarbete, isolering samt formbygge senare:

Image

Jag funderade länge på om jag skulle separera teleskopet från huset men beslutade mig tillslut för att inte göra det. Plattan är 100mm med 250mm kantbalk och 250mm där piren kommer att stå, totalt ca. 1.5m3 betong. I mitten syns den ingjutningsplatta som piren senare kommer att svetsas fast i.

Efter gjutning murades även väggarna upp, takhöjden var tidigare lämplig för en hobbit och jag var less på att slå huvudet.

Image

Efter en del putsande lyftes huset på igen, även en normal dörr skulle dit.

Image

Väggar på plats, även nytt elskåp samt en elcentral. I elskåpet kommer PC, nätverksswitch, 12V aggregat m.m. att monteras.

Image

Piren monterad, adapter för att montera EQ6-R tillverkade min far åt mig. Det som var lite spännande här var att försöka bestäma exakt vilken riktning norr var. Jag hade en syftkompass till hjälp men det var inte helt enkelt, senare vid polinställning visade det sig att det var tillräckligt rätt, men jag hade inte många grader till godo. Även en övervakningskamera installerades.

Image

Efter detta var det mestadels kabeldragning som återstod. Taket kommer att styras via en arduino som med RRCI kommunicerar med NINA över ascom, teleskopets position säkerställs med hjälp av en fotocell och reflex, de tidigare gränslägena för taket används fortfarande men ytterligare ett par kommer att monteras som arduinon kör efter. De gamla används då huvudsakligen för redundans.

Slutligen en bild från första testet av utrustningen, ursäkta röran :D

Image
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Hornön Observatorium

Post by Robert »

Den ser bra. Alltid bra att som jag måste tänka i mitt bygg.. Piren är klar nu och vill testa den veckan...
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Hornön Observatorium

Post by Oedling »

Robert wrote: 2022-09-19 11:25:50 Den ser bra. Alltid bra att som jag måste tänka i mitt bygg.. Piren är klar nu och vill testa den veckan...
Tack och lycka till!

Har vart en del pyssel sen senast.

Lite krångel med internet, men det hör väl till. Istället för att gräva 50+ m för en nätverkskabel monterade jag en radiolänk mellan husen, den är god för 5km vid fri sikt så jag tänkte att det ska väl knappast vara några problem. Vid tre tillfällen på ett par veckor tappade stationerna bort varandra helt och det enda som löste problemet var en omstart, jag har nu lagt in en s.k. ping Watchdog som ska automatiskt starta om enheterna om kommunikationen upphör så jag hoppas att det ska räcka.

Sedan upptäckte jag en kväll att fotocellreflexer inte fungerar särskilt bra om det bildas dagg på dem, tills vidare har jag lagt in kommandon för att tvinga öppning/stängning av tak utan hänsyn till fotocellen, men någon permanent lösning måste jag ordna så stängning/öppning kan ske automatiskt med alla säkerhetsfunktioner aktiva.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Hornön Observatorium

Post by MartinS »

Mycket fint och proffsigt bygge!

Kan rekomdera daggkåpa till reflexer och photoceller. Jag har 3D Printat mina men gär säkert att bygga av tex ett plaströr.

Har funkat i 3 år utan några problem i mitt obs.
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Hornön Observatorium

Post by Oedling »

MartinS wrote: 2022-09-22 01:03:54 Mycket fint och proffsigt bygge!

Kan rekomdera daggkåpa till reflexer och photoceller. Jag har 3D Printat mina men gär säkert att bygga av tex ett plaströr.

Har funkat i 3 år utan några problem i mitt obs.
Tack!

Det låter som en god idé, att jag inte tänkte på det direkt, jag har ju en 3d-skrivare.. :) Jag satt och funderade på om jag skulle göra en daggvärmare till reflexen men varför krångla till det :good: