Tips: 3D printade tillbehör

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Tips: 3D printade tillbehör

Post by MartinS »

Hej på er,

Har börjat 3D cad:a en del det senaste för att komma igång och faktiskt nyttja min 3D printer till något användbart. Har bytt jobb och jobbar nu mera med additiva tillverkningsmaskiner, så det känns fel att skrivaren hemma bara står och samlar damm. :)

Den senaste tiden har jag gjort en del fästen till teleskop och annan astronomiutrustning.

Kommer dela med mig av mina cad filer här i .stl format. Om ni har tips på bra grejer som är bra att ha och går att skriva ut är de välkomna. Kanske någon har en bra idé för något som borde finnas i .stl format men som ännu inte gör det. :)

Just nu gör jag ett fäste för kablar till min ASI1600. Gillade inte riktigt krafterna på usb kontakten och det känns som att kameran kan ta stryk över tid när kablar blir stela och fastnar i saker. Fästet behöver en m3 skruv och mutter och har 3 platser för buntband. Det kommer sitta längst bak på kameran utan att blocka kylflänsen. Återkommer med resultat och filer så snart jag testat IRL.

/Martin
Attachments
ASI1600 Bracket v1.png
ASI1600 Bracket v1 render1.png
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by Juicy6 »

Bra grej!
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by MartinS »

@Juicy6 Ja, kanske inte någon livsnödvändig pryl men tror den kommer att funka bättre än buntbandet jag har runt kameran just nu. :) Har gjort massor av fästen och adaptrar. Lägger upp lite mer grejer vid senare tillfälle.

Stl filer. som utlovat.

https://www.thingiverse.com/thing:4199413" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by hbar »

Hej Martin

Köpte en beg makerbot replicator 5th gen för ett tag sen men inte hunnit komma igång mer än med några testutskrifter. Tittat på en del på olika lågprisalt för mjukvaran och börjat med DesignSpark Mechanical. Är detta ett vettigt val eller är där alternativ jag borde titta närmre på?

Fick med mycket pla men undrar om någon känner till om makerbot tough pla är värt att satsa på då den är rätt dyr o kräver egen extruder?

Tänkte bl annat använda den till att skriva ut fokus ring till kamera objektiv så jag kan använda min vanliga fokus motor med 3mm gt profil.
https://www.thingiverse.com/thing:16627" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by MartinS »

@hbar, Det är Autodesk Fusion360 som gäller om du frågar mig. Helt gratis "trail" som har obegränsad period och det finns mängder med videos på youtube där man kan lära sig.

Finns ju en uppsjö av olika typer av filament men jag tror du kommer klara dig fint på PLA. Varför det skulle krävas en annan extruder förstår jag inte riktigt.

PLA är det enklaste så börja där annars har du bara massa problem framför dig. Du kan börja testa andra filament när du känner att du har fått kläm på PLA. Finns t.ex. kolfiberarmerade plaster som skall vara välldigt starka.

Har själv funderat på en sådan ring men slutade med att jag spännde remmen direkt mot focusringen. Det har funkat för mig men beror ju på vilket objektiv man har.

/Martin
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by hbar »

Tack för tipset Martin, skall ladda ner o testa f360. Kör du bara trail eller har du skapat ett "Activate Fusion 360 for personal use" konto?

Makerbot tough pla kräver förmodligen en annan temperatur/parameteruppsättning. Skrivaren kan bara hantera pla men det finns säker 3e part pla som är starkare men då riskerar jag att fastna med diverse inkörningsproblem. Anv jag deras så "skall" det fungera direkt men jag väntar naturligtvis med att köpa in det tills jag känner behov. Var mest om du råkade ha erf av just denna pla.

Jag har sett några som bara spänner remmen runt objektivringen men det är lätt att objektivet belastas i sidled så bajonetten glappar lite. Många canon till t2 adaptrar har rätt klena fjädrar som knappt orkar hålla objektivets tyngd (zwo adaptern tex). TS har en där man skruvar ut en spänn-ring som funkar bra men den gen rätt mycket back-fokus. Tänkte ha ett extra hjul som remmen går över så att remmen bara går emot över o undersida på objektivet. Funkar det så lägger jag upp en bild när det är klart.

/Håkan
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by MartinS »

@hbar, Skrivaren borde ju klara av alla plaster det ända som skiljer är temperaturen du behöver ha på extruder och byggplatta. PLA är tacksamt för att det smälter vid lite lägre temperatur, 210 grader brukar jag köra på. Men det ställer du in i ditt program som du printar med.

Själv kör jag repitier host som är gratis och har massa bra funktioner. Annars är ju ABS en vanlig plast att printa med men den kan vara lite bökigare att få till alla parametrar. Nyligen har jag börjat testa flexibla gummiliknande filament vilket öppnar upp helt nya möjligheter för design och idéer.

Såhär har jag gjort med mitt objektiv. Allt är 3D printat :D

Ska bli kul att se hur det gått för dig. :)

/Martin
Attachments
84180460_168743364454260_2002023520980172800_n.jpg
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by hbar »

Det ser stabilt ut, där lär inte vara några belastningsproblem. Jag har 4 objektiv (14,65,135,350) som jag skulle försöka anv samma grundrigg för. Har tidigare gjort en stabil hållare i aluminium men behärskade jag 3d tekniken så skulle jag kanske gjort något liknade din för var o ett av objektiven. Känner mig fortfarande mer hemma vid svarv o fräs men hoppas kunna lära mig 3d printning. Så mycket enklare att bara editera o köra ut ny när något blir fel:).

Tror inte jag har samma frihet med Makerbot då allt är styrt av deras programvara. Blir förmodligen till att investera i en mer öppen skrivare så småningom. Nylon verkar också vara ett material på frammarsch.

Tack för tips o inspiration.

/Håkan
eatabean
Posts: 60
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by eatabean »

Martin, är dessa filer tillgängliga online någonstans? Det ser ut att vara en kanon bra fokuserarmount! Jag ser fram emot flera idéer. Jag har en kollega här i västerås som har skrivit ut en "flip-spegel" hållare för att växla emellan okular och kameran. Han förfinar designen just nu, men det fungerar!
Jim
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by MartinS »

@eatabean Just den hållaren till linsen har jag faktiskt köpt. Sen gjorde jag nyligen hållaren till själva fokusmotorn. Den kan jag lägga upp. Min ena ring har tyvärr gått sönder nu så kanske får rita upp ett eget fäste till samyangen.

Fästen kan köpas här.

http://www.astrokraken.fr/shopping-boutique-c29192952" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by hbar »

Fick klart min 3d printade fokusring i natt (tog 4 timmar att skriva ut). Med detta arrangemang så kan jag lätt växla mellan olika objektivstorlekar sammtidigt som remmen kan spännas hårt (för att minimera backlash) utan att belasta objektivet.

Hållaren till objektivet är en TS10838 som låser bajonetten med en spännring så även ett tungt objektiv sitter helt fixerat. Bakom detta sitter en TST2Rot som gör det lätt att byta/rotera kameran. Detta är monterat på en BA2451575 som då kan flyttas på på losmandy male/male skenan för att få kuggremmen i rätt position.
fokus.jpg
Jag har valt att sätta motorn på en vanlig dovetail skena som gör att jag kan använda motorn på refraktorn också. Hoppas detta kan ge inspiration/tips för andra designer.

/Håkan
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by taipan »

Hmm.
Får man slänga ut ett rop på hjälp här? Skulle behöva en del utskriven för att montera min EAF på min Edge HD.
https://www.thingiverse.com/thing:4144359" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns ju inga delar att köpa för detta och har ingen min bekantskapskrets som har en printer..
Så finns det nån vänlig själ där ute som vill hjälpa mig får du gärna höra av dig.
campokatt@hotmail.com

Betalar givetvis en rimlig peng för material, tid och tack för hjälpen. :)
/Mattias
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by MartinS »

@hbar , blir ju grymt. Tack för att du delar med dig av lösningen. Smart att spänna remmen på det viset. :good:

@taipan, Vart bor du? Jag kanske kan printa en åt dig, men kommer dröja ett tag. Har dåligt med tid just nu och skrivaren är för tillfället upptagen med att skriva ut visir till sjukvården.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by taipan »

MartinS wrote:@hbar , blir ju grymt. Tack för att du delar med dig av lösningen. Smart att spänna remmen på det viset. :good:

@taipan, Vart bor du? Jag kanske kan printa en åt dig, men kommer dröja ett tag. Har dåligt med tid just nu och skrivaren är för tillfället upptagen med att skriva ut visir till sjukvården.
Bor i Linköping.
Ok. Ja det ska du ju givetvis göra :)
Vi kan ju höras framöver om jag inte lyckats lösa det tidigare då.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips: 3D printade tillbehör

Post by stoffe »

Fördelen med ABS genemot PLA är att ABS utskrivna delar är enkla att montera ihop med aceton i fall man behöver göra något komplicerat som kräver flera delar.

Bra fokuslösning där Håkan! Den gillade jag!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.