När man inte ser Polaris från balkongen...

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

När man inte ser Polaris från balkongen...

Post by Juicy6 »

... får man hitta på annat. Jämfört med utsättarnas totalinstrument på jobbet får jag mindre fel än 0,1 grader och repeterbarheten är bättre än 0,02 grader.
IMG_1963.jpg
IMG_1963.jpg (60.41 KiB) Viewed 3804 times
Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: När man inte ser Polaris från balkongen...

Post by ragge »

Smart. Och troligtvis billigt också. Jag brukar annars använda clinometern i mobilen ibland, men då bör man egentligen ha en hållare till mobilen så att den ligger exakt rätt varje gång.

Ragnar
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: När man inte ser Polaris från balkongen...

Post by Juicy6 »

Ja den var billig. 250 kr:

https://www.amazon.co.uk/dp/B07PJNLTW6/ ... item_image

Hade dovetailen varit av järn hade inte bygeln över behövts. Inklinometern funkar kanon. Ut med montering, rikta mot söder (en punkt jag tidigare lokaliserat tvärs över gården), på med inklinometern och justera rätt, på med teleskopet och lite driftning med PHD.

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: När man inte ser Polaris från balkongen...

Post by ragge »

Man skulle kunna borra/fräsa ut lite ur dovetailens undersida och smältlimma ditt en eller två magneter. Förbättrar givetvis inte funktionen, men det är ju allid kul att greja lite...

Hur siktar du in monteringen mot ditt riktmärke tvärs över gården ?

Ett annat trix som jag kommit på är detta: Monteringen vågrätt, ställ altituden som ovan (med clinometer). Kör sedan GOTO till lämpligt objekt (nära himmelsekvatorn, samt nära söder). Nu är det bara att centrera objektet i teleskopet med hjälp av azimuth-skruvarna (eller vrida hela monteringen).
Det är avgörande om teleskopet har försumbart cone error, samt att position och tid är exakt inställda.
En fördel är om monteringen parkerades när den senast gjorda sessionen avslutades (där PA finjusterades och star alignment gjordes), annars är man dessutom beroende av korrekta markeringar för home position.
Inget exakt resultat med detta, men ett bra startläge för vidare intrimning bör man få (kanske det kan duga för wide field).


Ragnar
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: När man inte ser Polaris från balkongen...

Post by Juicy6 »

Det var en bra rutin. Jag kör nästan uteslutande hemifrån. Jag har en liten klisterlapp på monteringen som jag nollställer mot ett streck på piertoppen. Det brukar bli väldigt nära. Lite drift aligning i PHD gör jag ändå medan teleskopet kallnar. Av någon anledning tar det en hel timma för tuben att få rätt temperatur. Ett par gånger har jag låtit monteringen sitta på flera dagar under en Telegizmo 365-kåpa och bara tagit in tuben. Då blir det helt exakt när man kör nästa natt. Fast det känns lite riskabelt att bo på bottenvåningen och lämna iOptron CEM40:n obevakad när jag åker till jobbet.
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------