Fortsatta mekaniska uppdateringar.

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Fortsatta mekaniska uppdateringar.

Post by Tony »

Utvecklingen av stativet går vidare..
-Sen en tid tillbaka så har jag planerat att konvertera från glidlager till koniska rullager.
..Och så blev det...
Det krävde en hel del svarvning och planering.
4 olika lager inköptes i 4 olika storlekar. Den största har måtten 140x100x28, som säkert skulle duga till en lastbil.
Alla toleranser lyckades bra med lagom presspassning till lagerkransarna. Materialkostnaden blev ca 2500,- i lager.

RA och DEC drivs sen tidigare av bälten och dom är jag nöjd med. Teoretiskt ska det vara 0 i spel. Lagren bör även kunna ge 0 i spel.

Allt är monterat nu och jag har provkört RA med en monterad laserpekare som gav en punkt ca 6 m bort.
Ett test jag gjorde var att köra back på RA undertiden som stjärnföljningen var igång.
När jag släppte backknappen så gick jag raskt fram till laser-punkten och lade dit ett finger... -jodå den var snyggt igång!
Attachments
RA-krans.gif
RA+DEC-axlar.gif
pressning.gif
140-lager.gif
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Fortsatta mekaniska uppdateringar.

Post by Tony »

Laddade in AstroEq:s senaste version 8.12 vilket gjorde att jag förlorade ett par kvällar på diverse fel som uppstod.
Bl a så gick stegmotorn med hörbar "klickljud" vilket syntes live på Eosen. Stjärna tickade fram och tillbaka..

-Laddade tillbaka tidigare versionen 7.14 och då blev det lite ordning igen.
Intressant är att glappet i RA-axeln tycks nästan helt försvunnit. Start från viloläge till stjärnföljning tar ca 1 sekund! Glömde att testa hur det blir när jag kör back och trycker på stjärnföljning. Men jag vet att det är mindre än 5 sek.

Gamla inställning på PHD gav en dramatiskt effekt: När DEC skulle "vända" så stack kurvan all världens väg! Lösningen var att ta bort (nästan) all backlash på Dec i EQ-mod.
Bifogar PHD-kurvan som visar den blir än så länge. Fortsatt trimning återstår..
Visar även hur fönstret ser ut i AstroEQ. Kanske man kan snappa upp nån som använder AstroEQ..
Attachments
stroeq.gif
phd-21aug.gif
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum