Dimension av stålpir för astrofoto?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Dimension av stålpir för astrofoto?

Post by -chrille- »

Jag ska bygga en pir för montering av kameravridare och kamera och har tänkt mig en stålpir av enkel design bestående av ett fyrkantsrör ca 1200mm långt med två stålplattor svetsade i rörändarna. Betongfundamentet blir permanent men piren måste gå att montera bort tex på sommarhalvåret då den ska stå mitt på gräsmattan i trädgården. Den får alltså inte bli för tung.

Min fundering är hur kraftigt stålröret i piren bör vara. Jag funderar på 80x80mm 4mm tjockt eller blir det för klent? Bör jag dämpa insidan av röret för att minska ringningar/vibrationer?

Grejerna som ska monteras är en Fornax Lightrack II på ett Manfrotto 410 växelhuvud. Kamera och objektiv monteras på en kulled. Kamera är Canon 6D eller 7D mk II beroende på vilken jag finner mest lämpad. Största objektiv är ett 300mm f/2.8.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Dimension av stålpir för astrofoto?

Post by micke187 »

Skulle nog säga att de kommer funka bra för den utrustningen du ska använda.
Det man kan göra för att dämpa vibrationer är att hälla i sand i röret men det hjälpte inte jättemycket med egen erfarenhet.
Visst blev det bättre men inte så mycket som ja trodde de skulle bli.
Sen är det bra att svetsa på stag i nerkant på röret mot botten plattan de hjälper till så de blir mer stabilare.
Men varför inte bygga kraftigare om du skulle vilja uppgradera till större montering och teleskop i framtiden? Visst de blir väl lite tyngre men är ju bara 2ggr om året du behöver flytta på det. :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Chrisse
Posts: 9
Joined: 2017-02-09 22:12:28
spamtest: JA
Location: Alunda

Re: Dimension av stålpir för astrofoto?

Post by Chrisse »

Håller själv på med ett obs-bygge och har liknande frågeställningar. Din stolpe är nog tillräcklig ur hållfasthetssynvinkel. Järnvägsräls har ett minsta tvärsnitt på c:a 12 mm och klarar statisk belastning med åtskilliga ton och stora dynamiska krafter i tre dimensioner. Du har 8 mm (med luft emellan), kan säkert lasta på ett ton eller några innan det säckar ihop.
En viktigare aspekt är nog vibrationer och resonanseffekter. Gissar att din stolpe har en resonansfrekvens runt 20-30 Hz. Motorer med varvtal i området 1200-1800 rpm bör då undvikas. Läst nånstans att vissa stegmotorer har inducerat påtagliga vibrationer i en montering. Skulle det inträffa kan stolpens egenfrekvens ändras genom att svetsa på stag, som Micke187 föreslår eller skruva på en tyngd mitt på stolpen. Sand kan dämpa litet men adderar bortåt 10 kg i vikt.
Konstant vindhastighet kan inducera resonans, sk von Karmans virvelgator (därför har höga stålskorstenar spiralformade plåtar överst som eliminerar dessa).
Det vanligaste problemet för amatörastro är nog varierande vind, som ger varierande krafter på teleskopet pga luftmotstånd. 10 m/s torde ge 1N på din optik, vilket gör att stolpen böjer sig 1 bågsekund. Risken är nog stor att mindre glapp i rörliga delar och flex i kulled ger större avvikelser än så.
Jag skulle välja billigast möjliga rör (varför fyrkantprofil ?), lagom tungt och 50-150 mm i diameter. Vindbyar kan dessutom mildras med vindskyddsnät som flera tipsade om för några trådar sen.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dimension av stålpir för astrofoto?

Post by Bengt »

Jag har inte grövre pir som jag fyllt med sand . Funkar utmärkt Det däremot som kanske är den svaga punkten framförallt om den står ute i väder och vind ur svängningar som kan fortplanta sig är om det hamnar en "ratbox" konstruktion överst med tre fyra stänger upp mot ett fäste,

Bengt
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Dimension av stålpir för astrofoto?

Post by -chrille- »

Tack för svaren. Anledningen att jag väljer fyrkantsrör är att jag har flera meter liggandes. Jag hittade även ett 100x100mm men endast 1000mm långt. Osäker hur mycket mer stabilt det blir med den dimensionen. Väggtjockleken är även där 4mm.
Chrisse
Posts: 9
Joined: 2017-02-09 22:12:28
spamtest: JA
Location: Alunda

Re: Dimension av stålpir för astrofoto?

Post by Chrisse »

Gratisrör gör valet lätt. Jag skulle ta 80x80 utan tvekan om 1000 mm blir för kort.