Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by micke187 »

Ja nu har du kommit en bra bit och de ser onekligen väldigt seriöst och snyggt byggt ut :)
Har du tänkt att sätta dit nån motor till taket så du slipper dra in och ut för hand?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by MartinS »

Ja det blir motordrift. Har köpt en grindmotor som jag hoppas ska göra jobbet. Målet är att allt ska kunna fjärrstyras i framtiden. Har haft det tankesättet genom bygget. Bor ca 50 min ifrån obset så tror det hade gjort att jag använder det betydligt mer.

PLC är redan inköpt så efter bygget är klart ska styrskåp och en hel del programmering göras av automationen. Hittat en arduino baserad PLC som var både billig och ger fulla möjligheter till att göra vad som helst.

Kan driva och styra allt från värmeband, klimat, tak, belysning, 12V matning, etc. samt läsa temperatur RH, sensorer.

Jobbar med industriell Automation så där får jag inte fela. :D

PLC:n jag pratar om: https://controllino.biz/controllino/maxi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Attachments
BE9E8AAE-7B76-49F4-A561-4F6EDFB6BF89.jpeg
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by Magnusedback »

Här är ett tips på styrning annars..

LesveDomeNet 50euro
http://www.dppobservatory.net/DomeAutom ... Driver.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag anväder mig av enbart shutter delen.
http://www.dppobservatory.net/ROR/ROR.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dppobservatory.net/ROR/ED-ROR-basic-V01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Velleman module K8055N kort finns på Elfa för 400:-.
Komplettera med ett par reläer, så är det bara att åka.

Det fina i kråksång är att taket då går att styra via ASCOM. Jag kör taket och kamera och allt annat med hjälp av sequence generator pro.
http://mainsequencesoftware.com/Products/SGPro" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Magnus
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by MartinS »

@Magnusedback , wow detta ser ju ut som en lösning som är otroligt smidig.

Hade tänkt att jag skulle kunna programmera in ascom möjligheter i plc:n någon gång i framtiden men det lär ta tid.. :)

Tror jag kommer börja med detta faktiskt. :) Kan säkert använda PLC:n till något annat.

Måste du parkera teleskopet för att stänga och vilken säkerhet (givare?) förhindrar att du hyvlar av teleskopet med taket?

Hade tänk att sätta en induktiv givare som är påverkad om teleskopet är i parkläge. Om taket tex är stängt och man råkar göra en Slew så bryts spänningen till monteringen. Lika så brys spänningen till takmotor om inte parkgivaren är påverkad. Skulle det gå att lösa med detta system eller är det överflödigt?
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by MartinS »

Uppdatering: Börjar bli lite stressad nu när säsongen är igång så kommer fokusera på att få obset användbart. Remote planerna lägger jag på hyllan tills vidare, vill ju inte missa hela säsongen. :D Byggnaden är nästan klar. Jag ska täta runt taket och och lägga golv. Golvet blir simpelt med cellplast och trall. Sedan ska sista delen av piren gjutas.

Ni som har liknande tak, hur resonerade ni när ni valde höjden på eran pir?

Kommer nog mest att Fota från obset och lite frågor som jag ställer mig är hur lågt på himlen det kan vara intressant att nå. De högsta blockeringarna/träden sträcker sig ca 25 grader. Men generellt runt 15 grader. Har bara 1.1m från pir till vägg.

Hur mycket plats behöver jag upp till taket, nu har jag en liten tub nu men kanske vill montera dual Setup i framtiden eller kunna byta montering.

Bilderna är inte helt up to date på utsidan.
Attachments
FD7DAB96-929C-43BA-8057-DE589A861428.jpeg
D28B2772-ECBB-4726-AEFA-B709E74771DF.jpeg
9F54253C-0DA1-4031-868E-9536E3A142B3.jpeg
9B21D0BB-3106-4290-8A47-C51FA87C44D3.jpeg
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by MartinS »

Uppdatering: Obset är nu klart på utsidan och trädet som skymde min sikt i norr är nu ett minne blott. :)

Tänkte att jag postar lite bilder, och även hur jag tänkt med tätning kring taket.

Har försökt att få det så tätt som möjligt för att hålla ut dam och insekter. Kommer ha en sorbtionsavfuktare inne i obset för att hålla luftfuktigheten i schack.

Släplisterna är skurna från en gummimatta inköpt på biltema. Fruktansvärt dyrt med 8 m gummilist med tillräklig bredd så detta blev billigaste alternativet.

Skumgummi tätar mot gavlarna.

Nu är det sista delen av piren som blir nästa etapp. Känns lite nervöst, måste bli rätt för nu vill jag igång och fota.

Några tips kring hur man ska resonera kring höjden på piren?
Attachments
2867A31D-C106-4BF3-BE34-5FD748244913.jpeg
17CADC73-6324-485D-8EF0-E07EC5F67CAA.png
3F601155-FC6F-41F6-8E5B-328BD77E305C.jpeg
CFAF6ED8-6C2D-44F8-B549-7AD12ABD9010.jpeg
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by MartinS »

Tänkte att jag lägger upp en liten uppdatering kring mitt observatorieprojekt. Tappade suget på att bygga efter att semestern var över och jag har mest använt obset i sitt befintliga skick utan pir under säsongen. Har varit riktigt skönt att ha allt redo när molnen väl lättar. Det har medfört precis det jag ville, grejerna har använts!

Det har dock varit många tillfällen när jag önskat att jag hade haft möjligheten att köra remote. Har även varit nere ett par gånger och fått vända för att det hunnit bli molnigt på de 45 min det tar att köra..

Så i år är min plan att få igång remote driften och göra klart pir och golv. De mulna kvällarna har jag spenderat med att bygga diverse styrningar så att allt ska vara klart för installation under sommaren.

I nuläget har jag det nästa klart och har satsat på att få allt ascom kompatibelt inklusive taket så att allt kan styras från samma program, SGP.

Liten lista över vad som kommer att användas:

Takstyrning: Lesve dome inkl en arduino PLC som iterface mot garageportsmotorn. Även införskaffat en regnsensor för nödstängning.

Flats panel: DIY konstruktion med ascom styrning, finns separat tråd här om någon är intresserad.

Focuser: DIY focuser, MyFocuserPro2, med fäste från Pegasus astro. Blev lite billigare än att köpa allt men sen var det även ett roligt projekt.

Daggband/Strömförsörjning: Pegasusastro pocket Power box. Med denna enhet kan jag styra värmeband och även spänningsmatning till allt på mitt teleskop. Endast en matningskabel och 1 usb kommer behövas upp till teleskopet vilket reducerar risken för strul med kablar mycket! Även effekten till värmebanden går att styra via dator.

Temp/RH/daggpunkt info: Detta går att få in till SGP vi Pegasus astro boxen. Så kan på så vis köra autofokus rutiner om tempen ändras.

Övriga uppdateringar till riggen är en ny kamera ASI1600mm inkl filterhjul. Nya guideringar, säger härmed adjö till de flexprolem jag haft innan. USB hub för bättre kabelhantrring. Nya skenor.

Projekt som kvarstår med teleskopet är måla invändigt i ”Tuben” som går genom primären. Har problem med reflektioner. Kameran sitter för långt bak för tillfället så får fruktansvärd vinjettering och fältet är inte platt. Skall även bygga någon typ av motvikt så jag kan justera dec balansen utan flytta hela teleskopet. Samt en bättre daghuv som håller formen och sitter lite stadigare.

Förhoppningsvis har jag några uppdateringar att post om ett par månader! :D
Attachments
1B268656-411A-4AEF-8361-A9FA197F3921.jpeg
E9EA1280-E0D2-4D17-92F3-F278EF4E726A.jpeg
6CE192FA-F64D-4AB0-B9D5-C4856C1E802C.jpeg
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by Robert Habolin »

Häftigt projekt verkligen! hoppas du får till det med all styrning. skulle dock satsa på en bättre tub... du skulle ha väldigt mycket mer glädje med nått mer foto-anpassat. Men som alltid.. dyr hobby och man behöver ju lägga en del på bra grejer.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by MartinS »

@Robert Habolin, en ny tub ligger med i planen. Än så länge har jag känt att det inte har varit tuben i sig som har bromsat mina framsteg. Är fortfarande inte säker på vilken typ av tub och FL som jag skulle vilja ha i mitt observatorie, men nu när jag använt min c6 till foto lite mer så har jag kunnat ringa in det hela lite bättre. Känns som att jag skulle vilja ligga någon stans runt 1000mm. Om jag får till remotedrift så att det funkar så måste jag även väga in det faktum att jag inte kan kollimera varje gång jag fotar etc.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by Robert Habolin »

Jag skulle vilja ha en refractor på 1000mm, men det är rätt stora... o dyra.

1000mm är det mest newtons eller RCs. men då måste man ju kollimera.. men RC som jag har i kolfiber händer det inte mycket med kollimeringen. den har typ inte ändrat sig på hela vintern. däremot behövs det en del verktyg ( och dyra ) för att få det spot on. Jag har testat tre olika kollimatorer innan jag gav upp o köpte en Howie Glatter för typ 4000kr. surt.. men ska man fota måste allt sitta 100%.
Dock är jag VÄLDIGT sugen på att börja fota med min nya wide field tub, TS Imaging star 71. allt inbyggt tuben så behöver inte hålla på greja med rätt avstånd o sånt.. bara foka o köra. 370mm och 22mm chip täcker en del yta, kan bli coola bilder.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by MartinS »

Har också varit inne på att skaffa den tuben! Optimalt är väll att ha båda monterade samtidigt som jag antar att du kommer ha. Ser fram emot att se dina resultat. Har även drömt lite on en 8" Rasa, men är ju inte optimalt för remotedrift, ser dock ut att vara ett riktigt kul teleskop för foto.

Har du fortfarande din newton till försäljning? Är egentligen köpstopp för min del nu. :) Inte så att du är intresserad av analog studio utrustning? Har en halv studio som bara står coh samlar damm. Innan jag började med astro så byggde jag mycket kloner av gamla mikrofoner och kompressorer, som pulteq, L2a, 1176, neuman u47, c12 osv..
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by stoffe »

@MartinS

Jag har en Suzuki GS1000 till salu. Dina Neuman U47or lät väldigt intressant för min del. Men jag har oxå köpstopp för tillfället, pga flytt.. :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by MartinS »

Hehe, ok på fordon råder det definitivt köpstopp. U47:an känns tung att göra sig av med. Sitter nog ganska långt inne tyvärr. Men riktigt grym mikrofon. Var psu:n som var meckig att bygga och att source:a en bra kapsel och rör. Själva micken sattes ihop på en kväll. Kan skicka länk i pm om du vill.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by Robert Habolin »

@MartinS Fortf till salu, men har ingen stress med att sälja det direkt... går det så går det.

Men fan va kul med audioutrustningen... !! där blir man ju glad i producent och ljudtekniker-hjärtat. U47 är ju as good as it gets.. va det gäller outboards är det grymt kul, men inte så praktiskt längre om man inte sitter på ett stort analogt bord dagligen och har recall på allt vet hur man hade kompressorn ställd dan innan... mesta mixas in the box numera för att det är så mycket enklare att ta upp projekten och göra om om det behövs.. vilket det väldigt ofta gör. själv mixar jag helst inte utan lämnar ofta bort det jobbet, men ibland tvingas man när skivbolaget tycker demon låter bra som den är haha...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bygge, Onsala Observatorium 2.0

Post by MartinS »

My lampa till observatoriet. Tyckte den var lite frän. :green: Barnrums-armatur från Claes Ohlson.
Attachments
3F19B528-E30A-4598-B3D2-28764777CA62.jpeg