PC slutare?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

PC slutare?

Post by Wallevarg »

Hej
Nån som har hittat nån slutare 3.5mm DSLR och USB med programvara?
Eller bygg själv?
Sitter själv nu med Sky-Watcher SAM som slutar kontroll remote och det börjar bli frustrerande :)

PS
Jag kör Pentax kamera :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: PC slutare?

Post by kribba »

Har du ekonomin så försök hitta en begagnad Nikon 5300 eller Canon senare än 550D ( säljs väl relativt billigt på blocket ). Med
en PC laptop ( om du har förstås ) så kan du ladda ner Byeos eller ATP ( gratis för enkla versionen ). Du kommer uppleva det som en revolution
om du börjar använda nån av dessa istället för en enkel slutarkontroll. Jag började oxå med en hand remote. Steg 1 var datakontroll av kameran.
Steg 2 var platesolving ( detta är ren magi om du inte upplevt det tidigare, du ligger o plåtar på målet exakt inom ngr minuter ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: PC slutare?

Post by Wallevarg »

Jag har en eos 60d, men nya Pentax sensorn är något helt speciellt vid nattfoto och lågt ISO :)
Försöker nu plugga in en Sky-Watcher Merlin i systemet som har snap port och funkar att ha med i INDI setupen :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: PC slutare?

Post by kribba »

Jo jag har oxå en bättre nyare sensor i en Sony DSLR,
som jag kör vanligt foto med. Kommer inte ihåg om
Pentax oxå använder Sonys Exmor CMOS? Väldigt synd
att dessa kameror inte kan stödjas av Astro programmen
då dom är så bra på annat foto.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: PC slutare?

Post by Wallevarg »

Jo Pentax kör Sony utan AA filter, jag tycker knappt att jag behöver ha darks till den ens :)
Pentax har faktiskt nu börjat få bra stödboende GPhoto men inte senaste modellen än, men då ska det funka om man vill köra INDI


Skickat från min iPhone med Tapatalk