DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Post by MartinS »

Hej! Har lovat att lägga upp lite information om kamerakylningen jag byggt till min 650D. Har utgått från samma principer som beskriv i denna video, men har fått göra stora förändringar för att nå de resultat som denna killen påstår är möjliga. Kylflänsen som föreslås här är inte i närheten tillräckligt stor för att kyla peltier elementet. Har också kommit fram till att det är helt onödigt med reglering då det bara handlar om att försöka kyla så mycket som möjligt för att det ska ge någon effekt på sensorn innanför plasten.

https://www.youtube.com/watch?v=LVrTpCn1MhA" onclick="window.open(this.href);return false;

Fördelen med denna modd är att man kommer åt alla knappar och ser displayen på kameran. Kylningen håller sensorn strax under ambient temperatur under kontinuerligt fotande. Har tittat på hur sensors temperatur stiger utan kylningen och min kamera sticker ca +15, så detta ger ett dT på ca 15-17 grader om man räknar in temperatur ökningen över tid. Nedan kan ni se skillnaden mellan 2 darks med och utan kylning (tagna i rumstemp och stretchade lika iso1600, 300s). Dessutom behövs inga modifikationer av själva kameran!

Nackdelen är att det kan bildas en del kondens eller frost på kamerahuset men kameran har inte tagit någon skada hittills. Det heller inte lika effektivt som en cooldbox eller direkt kylning av sensorn. Drar för mycket effekt för ett mindre batteri, men har man tillgång till bilbatteri eller 230V är det lugnt.

Huvudkomponenterna jag tillslut använde mig av är:

En 3mm aluminiumplåt som jag kapade till och skruvade ihop.
Div skruv+kablage
Rörisolering som jag satt på strategiska ställen för att minska värmeöverföring och kondenspåbyggnad.
Tunn kopparplåt (0,5mm tror jag). Inköpt på bauhaus, och hamrad för att passa kameran och ge extra yta som kyler.
Silikon, har även täkt visa delar med silicon för att ge extra tätning vid hålrummet för displayen där kylningen gör mest nytta.

Kylfläns: https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... are-p38261" onclick="window.open(this.href);return false;
Peltier-element:https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 0-w-p90655
12V kontakt:https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ing-p39002

Beroende på hur mycket grejer man har liggande på hyllan så borde projektet landa kring 600-1000 kr.

/Martin
Attachments
LIGHT_300s_1600iso_f2-8_+15c_20171017-02h06m34s433ms.jpg
LIGHT_300s_1600iso_+31c_20171001-03h04m03s605ms.jpg
Fil 2017-11-16 21 02 12.jpeg
IMG_2128.JPG
IMG_2126.JPG
IMG_2125.JPG
IMG_2124.JPG
IMG_2123.JPG
IMG_2122.JPG
IMG_2121.JPG
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Post by ragge »

MartinS wrote:Hej! Har lovat att lägga upp lite information om kamerakylningen jag byggt till min 650D...
Wow, vilket bygge ! Kul att du har fått ut såpass bra resultat - stor skillnad med resp utan kylare. Men synd att säsongen snart är slut, vi får väl vänta till hösten innan vi får se "riktiga" bilder antar jag.

En variant som jag själv funderat på är att kyla ned luft som man sedan blåser in i kameran med en fläkt. Men ofta är det ju skapligt kallt ute ändå, så jag skippade kylaren och behöll bara fläkten (plus ett par lager glest förbandsmaterial som filter för att inte blåsa kameran full med knott under augustikvällar ;-). Jag tog loss stativplattan och borrade ett hål i den, sedan var det öppet in till resten av kameran.
(Det som sitter bredvid är bara en flex killer som kompenserar för flexet i fokuseraren - mycket effektiv, och gör stor nytta).
Har dock inte jämfört resultaten med/utan fläkt.

/Ragnar
IMG_20180408_234400.jpg
IMG_20180408_234400.jpg (210.48 KiB) Viewed 6671 times
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Post by MartinS »

Ragge, det var ett tag sedan jag färdigställde den så har hunnit testa en del och upplever att det blir rätt stor skillnad mot innan! Denna bild är tagen med kylningen: http://astronet.se/view_image.php?id=5281" onclick="window.open(this.href);return false;

Var nog ett klokt val att låta bli att kyla luften. Kan ju inte vara någon höjdare om komponenter når daggpunkten och kameran får ett lyftflöde utifrån? Simpel lösning och priseffektiv lösning. Hade varit intressant att se hur många grader det skiljer med och utan.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Post by Tannerswe »

Kul att ni delar med er! Spännande lösningar båda två.

Har självfunderat på att köra med 12v luftpump och trycka luft genom en mängd gulgel innan den går in i kameran för att vara säker på att den är torr. Men har även haft Peltiertanken och inte kommit till skott än med någon av varianterna.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Post by hbar »

Trevligt att du kunde få ett så pass högt dT som 15 grader. Jag gjorde några tester med 5d2 och 1000d för något år sen men eftersom dessa har fast display så kunde jag bara kyla via 1/4" fästet. I gengäld så är detta metalliskt förbundet med sensor-jiggen (om än rätt klent). Nu hade de inte så mycket elektronik i sig (spec 1000d steg ändå inte mer än 4-5 grader utan kylning) så denna lösning höll dom ung vid omgivningstemp.

Körde in ca 10-15W och fick då en sänkning på sensorn på ung 5 grader. Huvudproblemt var att kondenseringen runt kylplattan på 1/4 fästet sög alldeles för mycket av tillgänglig kylkapacitet. Tänkt försöka göra ett isolerhölje runt bottendelen av kameran o peltiern så kondenseringen förhindras. Går kanske att skriva ut en med 3d-skrivare med låg fyllnadsgrad för plasten för god termisk isolering.

Om du öppnar din 650d så är det mycket möjligt att du kan lägga silicon duk eller pasta så bakstycket får termisk direktkontakt med baksidan av sensor-hållaren.

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Post by ragge »

MartinS wrote:Ragge, det var ett tag sedan jag färdigställde den så har hunnit testa en del och upplever att det blir rätt stor skillnad mot innan! Denna bild är tagen med kylningen: http://astronet.se/view_image.php?id=5281" onclick="window.open(this.href);return false;

Var nog ett klokt val att låta bli att kyla luften. Kan ju inte vara någon höjdare om komponenter når daggpunkten och kameran får ett lyftflöde utifrån? Simpel lösning och priseffektiv lösning. Hade varit intressant att se hur många grader det skiljer med och utan.
Aha, där ser man ju ett väldigt lyckat resultat ! :good:

Ang kondens inuti kameran så skulle det teoretiskt kunna uppstå om man efter en stunds körning stänger av kylningen men fortsätter att blåsa in luft i kameran. Kyld (och därmed torr) luft som träffar det varmare inandömet borde däremot inte ge några problem.

Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Post by MartinS »

hbar wrote:
Körde in ca 10-15W och fick då en sänkning på sensorn på ung 5 grader. Huvudproblemt var att kondenseringen runt kylplattan på 1/4 fästet sög alldeles för mycket av tillgänglig kylkapacitet. Tänkt försöka göra ett isolerhölje runt bottendelen av kameran o peltiern så kondenseringen förhindras. Går kanske att skriva ut en med 3d-skrivare med låg fyllnadsgrad för plasten för god termisk isolering.

Om du öppnar din 650d så är det mycket möjligt att du kan lägga silicon duk eller pasta så bakstycket får termisk direktkontakt med baksidan av sensor-hållaren.

/Håkan
Det borde hjälpa om du isolerar som du beskriver. Kopparstycket i min mod ger om jag minns rätt ca -3 grader till.

Har en trasig 650D som jag skulle kunna öppna upp och undersöka. Om det du föreslår stämmer borde en termisk koppling mellan plasten och sensornhållaren ge en ganska drastisk effekt!

Har lite kyltejp för cpu:er liggandes som borde funka.

/Martin
/Martin
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Post by MartinS »

ragge wrote: Aha, där ser man ju ett väldigt lyckat resultat ! :good:

Ang kondens inuti kameran så skulle det teoretiskt kunna uppstå om man efter en stunds körning stänger av kylningen men fortsätter att blåsa in luft i kameran. Kyld (och därmed torr) luft som träffar det varmare inandömet borde däremot inte ge några problem.

Ragnar
Tackar, ja är nöjd med resultaten än så länge.

Jo det känns ju iofs rimligt, så länge vattnet hinner kondenseras vid nedkylning och bara torr luft når kameras så borde det vara lugnt. :)

/Martin
ofranzen
Posts: 45
Joined: 2018-09-20 14:11:14
spamtest: JA

Re: DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Post by ofranzen »

MartinS wrote:Denna bild är tagen med kylningen: http://astronet.se/view_image.php?id=5281" onclick="window.open(this.href);return false;
Jättefin bild! Det står "omoddad" i beskrivningen av kameran på den bilden. Avser det typ att IR-filtret är kvar som orginal?

Har du någon motsvarande bild utan kylningen som kan visa skillnaden? Eller någon anan före/efter-jämförelse?

Mvh

/Ola
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: DIY Peltier Kamerakylning 650D (ej coolbox)

Post by MartinS »

Hej,

Tackar! Ja kameran har kvar sitt orginalfilter, så hade nog blivit ännu bättre med en moddad kamera. Nu är den ju inte helt "omoddad" iofs. :green:

Har tyvärr ingen före och efter bild som ger en rättvis jämförelse. Men det lilla jag har använt kylningen så känns det som att det gör ganska stor skillnad. Lätt värt det om man har tid och ork. :D