Stativ på gräsmatta - tips!

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
dbpetrol
Posts: 12
Joined: 2017-11-11 08:19:13
spamtest: JA

Stativ på gräsmatta - tips!

Post by dbpetrol »

Hej!

Är ganska ny på forumet och har inte läst igenom allt men sprang på ett bra tips i ett klipp på youtube. Det kanske är gammalt men jag tycker det var väldigt smart så jag tänkte att jag delar det vidare här.

Jag har tyvärr ingen hård yta att ställa mitt teleskop på. När jag ställer det på gräsmattan sjunker det ner och sabbar min polinställning.

Jag köpte tre "grundbultar" på biltema (Art: 87294) á 16,90 kr/st. Kapade sedan av "klumpen" i botten. Därefter drog jag åt de två muttrarna mot varandra (så att de låses) längst ut på slutet av bulten så att det bildades en liten "skål" eller "grop" att sätta stativbenet i. Jag ställde sedan ut stativet och såg till att det stod helt jämnt med hjälp av vattenpass, samt att det pekade norrut. Sedan slog jag ner bultarna där stativbenen stod. Jag slog dem så långt ner att de är i höjd med markytan så att jag kan köra över med gräsklipparen utan problem (se bilder nedan).

Fördelarna är att nu har jag en stadig fast punkt att ställa stativet på varje gång. Polinställningen håller sig tillräckligt bra för visuellt bruk men för astrofotografering behöver jag göra minimala justeringar. Det handlar dock oftast bara om någon millimeter hit eller dit vilket gör det väldigt enkelt. Frugan är nöjd med då de inte syns (som de tre stenarna jag hade under stativet innan. Fula märken i gräsmattan blev det med när man glömde de ute).

Jag har funderat lite på hur det blir när marken fryser osv. om bultarna rör sig men hittills har de inte gjort det. Troligtvis beroende på att det inte är någon tyngd på bultarna. Bygger man ett hus förstår jag att man måste ner till frostfritt för att det ska bli stadigt. Vill man kan man ju köpa långa gängstavar istället och slå ner. Jag tycker dock grundbultarna var billiga och bra!
IMG_20171229_141755-COLLAGE.jpg
grundbult.JPG
grundbult.JPG (18.37 KiB) Viewed 3213 times
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Stativ på gräsmatta - tips!

Post by pstymne »

Bra tips! Förr använde jag 70 cm staketstolpar, men de här grundbultarna verkar mycket smidigare.
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Stativ på gräsmatta - tips!

Post by Wallevarg »

Smart, slipper man smälla in saker i gräsklipparen med :)
Själv kör jag plankbitar med grova spikar i :)


Skickat från min iPad med Tapatalk