Automatiseringsprojekt & ljuset i tunneln

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Thunell
Posts: 35
Joined: 2013-02-04 14:29:00
spamtest: JA

Automatiseringsprojekt & ljuset i tunneln

Post by Thunell »

Hej!

Tänkte jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter. För ca 4 år sedan bestämde jag mig för att bygga ett eget, helautomatiserat observatorium för astrofoto.

Hela idén kändes inte helt avlägsen just då, men med facit i hand så har det varit en snårigare och framför allt mer tidskrävande väg än vad jag hade kunnat föreställa mig. Inte bara för att det visade sig mer komplicerat än jag först trott. 2015 råkade jag ut för en hemsk olycka och blev liggande på sjukhus i över en månad. Just då visste jag inte om jag kunde fortsätta mitt bygge, men tidigt 2017 så var jag så pass bra att jag kunde fortsätta igen!

Med mycket vilja och en hel del goda tips från min vän Jonas Grinde kunde jag äntligen fortsätta!


20150221_110133.jpg
I ett gammal hyvleri, på ett nedlagt sågverk; började jag min resa med ett knippe rejält impregnerat virke till botten. Eftersom hela tanken med observatoriet var att det skulle vara helt fjärrstyrt och automatiserat, så la jag inte ner några krafter på storlek. (Även fast det faktiskt går riktigt bra att sitta och köra på plats).


20150320_213850.jpg
Jag hittade en bra lösning för tak-löpningen på NIMA, där jag köpte Henderson skjutport-prylar med hängande hjul, detta mest för att slippa snö och skräp i skenorna på vintern.


20160309_192549.jpg
Slitplast monterades på insidan av takkonstruktionen samt efter hela löp-balken för att få taket att glida istället för att nypa fast vid eventuella ojämnheter.

test1.jpg
Efter lite panel och målning samt tak så monterades upphissningsbara stänger för väderstation och en till för All-sky kameran på andra sidan. Två stycken motorer monterades längst in i obset med ett wire-system med vändhjul och självspänning.


test2.jpg
Som pir valde jag ett 400mm avloppsrör med en stålkonstruktion i mitten. I botten på denna gjöt jag en platta för att undvika tilt när tjälen väl tränger på.

test3.jpg
Väl på plats så känner man sig ganska nöjd. Det är fortfarande mycket kvar att göra dock.

test4.jpg
Först grävdes nästan 300 meter kabel för både matning och signalkabel upp till huset. Signalkabel kopplades in så all utebelysning på gården släcks när taket öppnar sig och tänds åter när taket stängs. Installerade även en radiolänk upp till huset för bredband.

test5.jpg
Inomhus bor:

Montering: GM1000HPS
Teleskop: Meade 5000 127MM APO
Kamera: SBIG STF8300M med FW8 och smalband

Allting styrs med Lunatico-prylar för relän etc och ACP / ACP Scheduler för styrningen. En larmsändare är installerad för att varna för strömavbrott / takfel och inbrott. Med en ordentlig pekmodell är jag nu nere på ett RMS på ca 3" och får runda, fina stjärnor med 20 min oguidat. Detta med en relativt oprövad tub också som överraskat enormt!

test6.jpg
Då obset står hemma hos mina svärföräldrar ett par mil bort, byggde jag en nätverkslösning från Ubiquiti, som gör det möjligt att få dessa två nätverk att genom VPN fungera som ett LAN. Detta för att utan krångel komma åt all utrustning remote. Så nu kan jag sitta inne i värmen i jul, dricka glögg och fota!


Nu är det bara att hoppas på lite klara nätter, så att mitt stora, lilla projekt kan börja samla in lite data!
____________________________________________
10Micron GM1000HPS
Meade 5000 124mm APO
SBIG STF8300M - FW8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Automatiseringsprojekt & ljuset i tunneln

Post by micke187 »

Riktigt intressant projekt! Har själv ett obs hemma på tomten som man försöker få så automatiserat som möjligt. Är egentligen bara ett vinch system till taket kvar men vet inte riktigt hur ja ska få ihop det än bara. Det där med hängande hjul i skenor verkar va en bra idé iaf. Kanske får ta och kolla på det själv
Hoppas du får riktigt fina kvällar framöver :)
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Automatiseringsprojekt & ljuset i tunneln

Post by ThomasK »

Det verkar vara ett riktigt proffsigt bygge du gjort. Tack för att du delar med dig av hur du gått till väga. Vad har du för tankar om hur du ska använda ditt observatorium?
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Automatiseringsprojekt & ljuset i tunneln

Post by DHEB »

Det ser väldigt fint och välbyggt ut! Hoppas du får använda det i många nätter!