Team Viewer setup ?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Team Viewer setup ?

Post by AstroFriend »

Hej,
Nu har jag givit upp tillfälligt det här med mitt observatorium. Är ju omöjligt att utnyttja, är aldrig klart väder tillräckligt länge för att hinna åka ut till landet och allt vad det innebär med uppvärmning av huset, sätta på vatten, montera upp utrustning osv.

Nu tog jag hem allt för att återgå till balkong astronomi. Då får jag i varje fall en chans att testa utrustningen.

Jag har byggt om ganska mycket sedan förra gången jag testade och antar att det också kommer krångla en del så måste ju testa och trimma in allt.

Jag har bytt ut field flattern till en 3" och med denna ombyggnad kunde jag inte behålla off-axis adaptern, kör nu tillfälligt med guide teleskop i form av ett 400mm telefoto objektiv.

Datorn med kring komponenter har uppgraderats.

Så nu till det jag skulle fråga om.

Jag har länge fjärrstyrt min astroserver som står vid teleskopet med Ultra VNC. Fungerar ypperligt förutom att muspekaren kanske kan bli lite eftersatt. Det verkar vara länge sedan det uppdaterades och funderar på om jag skall leta efter alternativ.

Har provar teamviewer i annat sammanhang och det fungerade ju bra.

Men när jag skall fjärrstyra min astroserver som varken har skärm eller tangentbord så måste ju hela uppstarten fungera klockrent. Den skall inte bara starta upp, den skall logga in på routern automatiskt. Hur sätter jag upp Teamviewer till att göra likadant utan att man behöver läsa av en kod på servern som man sedan anger på klienten?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Team Viewer setup ?

Post by Miska »

Inte bättre att använda KVM istället?

1 skärm, 1 tangentbord, 1 mus men 2 datorlådor.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Team Viewer setup ?

Post by AstroFriend »

Nej den lösningen funkar inte. Jag kör över lokala nätverket och ev över internet. Jag är mycket nöjd med lösningen jag har, det är bara att Ultra VNC som börjar bli lite till åren och kanske med nya versioner av Windows inte fungerar längre. Så måste ju vara lite förberedd.

Ett parallellt projekt jag håller på med är att använda en Rasberry PI som astroserver, men är inte ritkigt där än. Den styrs med VNC av någon annan version som jag kanske kunde använda. Var bara lite nyfiken på Teamviewer eftersom så många pratar väl om den.

Tack för tipset annars, passar säkert bra i andra system. Använde det själv inom arbetet för många år sedan med goda resultat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Team Viewer setup ?

Post by Miska »

Det ska gå att fjärransluta sig till en Windowsdator utan godkännande från andra datorn.
TeamViewer kräver pinkod för att du ska kunna logga in i andra datorn.

Annars skaffar du helt enkelt Linux och kör SSH. Säkrare metod hittar du inte. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Team Viewer setup ?

Post by Corpze »

Har du konto hos TeamViewer? Tror man slipper kod då.
Sedan måste du ha serverklienten installerad på obsdatorn, så du inte kör den fulla desktopvarianten (tror jag)

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Team Viewer setup ?

Post by Juicy6 »

Välj eget lösenord på klienten och konfa den datorn med fast IP. Slå in IP-nummer i servern istället för det Teamviewer föreslår. Ansluter alltid utan problem.
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Team Viewer setup ?

Post by hbar »

Jag har kört den men det var ett tag sen. Man behövde konto men det kostade inget för privatperson. Med servermjukvaran i obsdatorn inställd på autostart så ser du när den loggat in på kontot och kan då ansluta.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Team Viewer setup ?

Post by AstroFriend »

Hej,
Tack för all information från alla. Skall försöka hinna med att installera och göra några test i veckan. Var och skulle köpa 13.8 volt 10amp nätdelen på Kjelle igår, men det var ingen lagervara så får beställa, tar väl några dagar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Team Viewer setup ?

Post by Wallevarg »

Stämmer det corpze skriver.
Teamviewer har auto start med både server och klient.
Vad är det för router som inte har auto login?


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Team Viewer setup ?

Post by AstroFriend »

Hej Walle,
Normalt loggar den in på routern automatiskt, men det hade ju egenligen inte att göra med Teamviewer. Var lite otydlig där.

Problemet jag hade var tidigare när jag försökte med en On Hook lösning, då var jag alltid tvungen att kvittera på servern. Det verkar vara tvingat av Windows av säkerhetsskäl.

Lite strul har jag också haft när jag kör via wifi nätverket. Är ju olika beroende på om jag är på landet eller hemma. Senaste året har dock den biten fungerat bra. Det enda har varit när jag haft fast ip adress, då måste jag också ange gateaway och dns server adress om jag skall ut på internet, de blir ju olika beroende på vilken router jag ansluter till. Verkar inte gå att ställa in så de erhålles automatiskt vid fast ip adress.

Skulle vara kul att få igång det nu, visserligen blir det bara balkongbilder, men är ju bättre än inget. Måste ju också testa ut allt ordentligt innan jag tar ut grejorna till landet igen. Är nog över ett år sedan jag använde eq6 monteringen, abstinensen är hög!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Team Viewer setup ?

Post by Wallevarg »

Vilka funktioner/program och hur många enheter kör du?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Team Viewer setup ?

Post by AstroFriend »

Hej Walle,
Idag är det bara astroservern jag fjärrstyr. Längre fram när jag börjar kunna använda Raspberry servern blir det kanske annorlunda uppbyggt, bygger då kanske upp det med mer än en server för att fördela bördan. Måste bara lära mig hur jag skall konfigurera detta.

I astroservern har jag de första fem programmen i den här lista installerade:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/equ ... tml#part05" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser nu att listan inte är komplett, uppdaterar hemsidan under dagen.

Har också börjat installerat några ersättare för AstroTortilla, men måste testa igenom de och konfigurera de rätt. Astrometry är den jag hoppas mest på, använder samma databas som AstroTortilla så den behöver inte dubbleras. Fördelen är att den senare är aktiv och uppdateras, den är också mer integrerad i APT. Som vanligt, väntar på klart väder.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;