Funderingar kring telesopbygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Funderingar kring telesopbygge

Post by LasseH »

Hej Viktor.
Innan du börjar bygga mekanik för tuben, ta ett steg tillbaka och fundera på syftet med teleskopet, valet av kamera och dess positionering och vilket stativ du ska ha.
Om enda astronomiska syftet med ditt projekt förutom själva nöjet att bygga är att filma månen och möjligen några av de ljusare planeterna kan det fungera. Om du vill använda konstruktionen till mer astrofoto än så kommer det inte bli roligt som Lars var inne på i sina första kommentarer.

Börja med att gå till http://www.12dstring.me.uk/fovcalc.php" onclick="window.open(this.href);return false; och lägg in parametrarna för ditt projekt: apertur 150mm, fokallängd 1200mm, barlow 1x, Lägg in värdena för chipet vilket varierar något beroende på om du väljer kamera V1 eller V2.

De intressanta data som kommer ut är synfält (FOV) på ca 10x8 bågminuter och pixelskala (resolution) på 0,2-0,4 bågsekunder/pixel ("/pix) beroende på om chipet binnas eller inte. Jag misstänker att dessa värden inte säger dig så mycket. Pixelskala 0,2"/pix är användbart vid "filmning" dvs för solen, månen eller planeter. Med ditt systems brännvidd på 1200 mm kommer sol och måne göra sig bra men planeterna blir väldigt små dock igenkännbara. För all annan slags astronomisk fotografering är systemet kraftigt översamplat. En lämpligare pixelskala är runt 1"/pix eller mer. Alltså du skulle behöva en kamera med betydligt större pixlar alternativt ett teleskop med betydligt kortare brännvidd även ifall du binnar chippet till 2x2 vilket jag tror är möjligt med Raspberrykameran. Anledningen att du vill ha en annan pixelskala är att vid längre exponeringstid (sekunder) smetar atmosfären ut de minsta upplösningsbara objektet till en blaffa med 2-3 bågsekunders storlek. Med den pixelskala du har smetas ljuset av en stjärna ut på alldeles för många pixlar och du får dåligt signal till brusförhällande. Bara ljusa stjärnor kommer registreas.

Nästa bekymmer är bildfältet på 10x8 bågminuter. Det kommer bli otroligt svårt att hitta rätt på himlen, speciellt i jakten på svagare objekt eftersom det inte kommer synas något på datorn med de korta exponeringstiderna i kombination med felsamplingen. Antingen behöver du en fast uppställd montering av minst EQ5 storlek med programvara för att göra pekmodell för att uppnå en peknoggrannhet hos monteringen på några bågminuter. Om du har tänkt att vara portabel behöver du ändå en liknande rejäl montering med en riktigt bra sökare (jag skulle säga 80 mm) för att kunna stjärnhoppa till områden med bågminutprecision. Och jag tror du nämnt att du har budget på projektet och risken är att den spricker när du tar monteringsfrågan i beaktning. Att hitta rätt på himlen är en helt annan sak om du kan stoppa i ett vidvinkelokular i teleskopet och därför skulle jag starkt rekommendera sekundärspegel och okularhållare. Då får du i stort sett på köpet ett visuellt Newtonteleskop som kommer kunna ge mycket nöje och räcka livet ut. 6" f/8 är ett jättebra val för visuell astronomi med tiotusentals objekt inom räckhåll. Tyvärr inte så med en Raspberry pi-kamera i strålgången. Den kommer bara göra dig frustrerad. Montera istället kameran på en 1 1/4" adapter och stoppa i den i okularhållaren när du vill lattja eller experimentera lite istället.

Mvh,
LasseH.
(Har 40 år i branschen och har byggt många teleskop)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Funderingar kring telesopbygge

Post by Jonas »

Tony wrote:
Trä är även starkt i förhållande till vikten (plywood)
Just så! Det är därför jag väljer trä.
Det är billigt, starkt och lätt att jobba med.
Visst, det kräver lite "craftmanship" men det är ju en av de roliga delarna med att bygga teleskop. Man lär sig använda materialen på rätt sätt. Man får tänka till lite ... ;)
Jag har provat aluminiumfackverk, aluminiumtub och spirorör. Inget av alternativen är lika stabilt och, framförallt, lika bearberbart som plywood!
Dessutom blir plywoodteleskop så mycket vackrare och känslan att ta i ett naturmaterial är varmare när det är kallt ute.
/Jonas

Tillägg: Använd bygg/gjut-plyfa i de bärande delarna. Den är starkare och mer motståndskrafig mot fukt.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Funderingar kring telesopbygge

Post by Jonas »

Bra där LasseH!
Det är bra att ha tankar på vad man vill skapa nu men samtidigt ha i bakhuvudet vad man kanske vill göra framledes med teleskopet.
Med rätt grundkonstruktion kan man relativt lätt förändra förutsättningarna om man, exempelvis, vill montera en kamera, inne i teleskopet. Det blir ofta lite knepigare om man inte tar med alla önskemål från början.
Börja med att bygga ett visuellt teleskop. Det kan sedan byggas om till en form av astrograf. Det är mitt enkla råd.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Victor
Posts: 17
Joined: 2017-11-07 16:38:36
spamtest: JA

Re: Funderingar kring telesopbygge

Post by Victor »

Intressant läsning!
Jag är mycket medveten om att kameran helt klart är den svaga länken i detta bygget. Enda anledningen till valet av den kameran är i princip priset och att den är lätt o använda. Men jag har förstått att pixlarna är små jämförelsevis. Jag tänker också att det är lika lätt att i efterhand lägga till en sekundär om man skulle vilja? Spegeln och röret i sig är ju samma ändå. Planen är absolut att motorisera teleskopet för att kunna koppla det till ett program som tex Stellarium, är ganska billigt och inte heller svårt tekniskt jämförelsevis med själva teleskop-bygget.
Orginalplanen var från början att bygga ett https://pikonic.com/" onclick="window.open(this.href);return false; teleskop, men det kändes trist att göra nått som någon redan gjort, det finns mycket där som kan göras bättre och att jag ville ha en bättre primär. Jag ville skala ner så mycket som möjligt just nu och satsa på det basala som allt runt primärspegeln som är svårare att ändra på i efterhand. Kamera är ju iaf lätt att byta ut.

Men jätteintressant att få lite mer "teknisk" information kring vad exakt som är dåligt med kameran och vad som behöver ändras!
Uppskattar verkligen all feedback.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Funderingar kring telesopbygge

Post by LasseH »

Kort kommentar bara Victor. Du skriver att kameran är lätt att använda. Det stämmer nog när den ligger på arbetsbänken med sitt originalobjektiv med en brännvidd på några mm. Att försöka hitta något svagt i mörkret och sedan följa det med ett teleskop enligt ovan kommer bli en mardröm. Och definitionen på billigt är ju relativ men räkna med 5000:- för monteringen om du kan hitta något begagnat som ska kunna hantera härligheten på ett bra sätt.
Neggo? Jag? Nejdå. :)) Bara realist.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Funderingar kring telesopbygge

Post by Jonas »

Victor, jag vill inte ta ifrån dig viljan av att bygga ett teleskop men jag tror du trivialiserar själva teleskopbygget.
Det är oerhört viktigt att du får rätt på själva teleskopet. Kameran är en bisak - eller ett tillbehör.
Teleskopkonstruktionen är det viktigaste momentet i ditt projekt!

Jag vill inte ta ifrån dig din "upptäckarlust" men mer eller mindre avancerade konstruktioner av teleskop har prövats under många decennier - om inte århundraden. Vissa konstruktioner har varit fantastiska men oerhört dyra, andra mer tveksamma och rent utav katastrofala. Jag skulle i sammanhanget vilja rekommendera en bok med titeln "Unusual telescopes", skriven av Peter Manly. Den ger en liten inblick i olika tankar om teleskopbygge.

Jag vill rekommendera dig att köpa en färdig, mindre newtontub som du experimenterar med. På det sättet kan du komma underfund om vad du behöver ändra för att nå det du vill nå.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Victor
Posts: 17
Joined: 2017-11-07 16:38:36
spamtest: JA

Re: Funderingar kring telesopbygge

Post by Victor »

Håller med, det är därför det är själva tuben jag lägger all fokus på och inte kameran : )
Jag bygger hellre ett halvbra teleskop och lär mig massor på vägen än att köpa ett och inte lära mig så mycket.
Byggandet är för mig halva grejen.
Victor
Posts: 17
Joined: 2017-11-07 16:38:36
spamtest: JA

Re: Funderingar kring telesopbygge

Post by Victor »

Här kommer iaf lite bilder : )
Tog i lite extra när det gäller baffles, tänkte att jag har hellre några för mycket än för lite, dom är ju så lätta att tillverka ändå.

Image

Image

Image