Utomhusförvaring

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Utomhusförvaring

Post by Wallevarg »

Jag sitter och funderar på att bygga en halvstationär plats att observera ifrån där jag kam lämna optik och montering vinter som sommar
Nån sommar någon erfarenhet på vad man behöver för låda/skåp?
Eller hur pass tåliga är teleskop och montering för fukt, temperaturer och alla påfrestningar.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Utomhusförvaring

Post by Martin F »

Följer detta med intresse. Vad tål en montering under ett teleskopskydd, typ Telegizmo?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Utomhusförvaring

Post by ragge »

En sak är vad grejorna tål innan de tar skada, en annan sak är vad man själv tolererar i form av spindelnät, insekter, damm, pollen, sniglar och annat som tar sig in om man råkar lämna minsta lilla öppning.
Även utan någon som helst öppning bildas gärna kondens (som kan frysa till is) om man inte aktivt motverkar det med avfuktning eller uppvärmning.

Spadar och liknande har jag gärna i trädgårdsförråd, men inte astrogrejor. Med undantag möjligen för mycket korta perioder.

Ragnar
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Utomhusförvaring

Post by Jonas »

Jag har skrivit på forumet om detta förut gällande min hemmabyggda ekvatoriella montering i trä/stål.
Jag hade, under ca. 5 år, monteringen stående ute året runt och skyddade den med:
- Dubbelt lakan
- Filt
- Lakan
- Dubbel presenning

Vid torrt och soligt väder, klädde jag av monteringen och lät allt torka.

Det var inga problem - MEN - det handlade om en montering utan GoTo-elektronik - och endast montering.
Jag skulle aldrig riskera att låta ett teleskop undergå samma behandling. Det ska helst förvaras skyddat i ett utrymme som följer årstidernas temperaturväxlingar.

Om man kan göra samma sak med en GoTo-montering vet jag inte men är lite fundersam. Visserligen hade jag aldrig problem med synlig fukt men kanske kondens kan leta sig in i elektroniken.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Utomhusförvaring

Post by Martin F »

Men om man pratar t.ex under ett par veckor i taget, under hösten, vintern och våren? Poängen med att ha en pir försvinner om man inte vågar ha grejerna ute :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Utomhusförvaring

Post by ragge »

Det är klart att det går.
Men det blir en balans mellan hur bra man bygger skyddet (en Jula redskapsbod vs ett välbyggt och uppvärmt hemmaobs) och hur noggrann man är med sin utrustning. Ju kortare tid det gäller, desto mindre krav behöver man ha.

Jag menar att det räcker inte med ett enkelt skalskydd för längre förvaring om man är rädd om grejorna.
Som ett exempel kan jag ta när jag en gång förvarade en motorcykel i ett ouppvärmt garage. Inget läckage någonstans, rent och fint inuti. Jag blev något förvånad när jag en gång fick se mc:n glaserad med ett tunt lager is. Det hade tidigare varit kallt, sedan kom plötsligt en kraftig varmfront. Mc:n var nedkyld, den varmare luften kondenserade på de kallaste ytorna och frös till is.
Damm och pollen mm fastnar lätt på fuktiga ytor och sedan är det inte fräscht längre.

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Utomhusförvaring

Post by hbar »

Mitt gaffelmonterade står på en wedge så det är inte polaligment som hindrar mig utan att den väger över 45kg. Tidigare hade jag bara ett rullbart skåp över den o då var det möjligt för mig att plocka upp o ner den själv men inget jag gjorde om det inte verkligen behövdes. Nu när den står i mini-domen så måste man vara 2 pers.

Den har nu stått ute sammanlagt drygt 3 år. skåpet var öppet nertill så det var välventilerat:). Då det är 300m till Östersjön så ser man på husets rutor att det bildas lite saltbeläggning. Trots att jag skyddar korrektorplattan så ser jag att det bildas enstaka fläckar med beläggning på denna. Den är lätt att ta loss och rengöra. Jag har inte sett något på primär/sekundärspegel. Spindlarna håller sig på utsidan så det är ett mindre problem. Aluminiumet oxiderar gärna o får färgen att bubbla/lossna men inte sett något problem med mekaniken (litiumfett är bra mot salt).

Elektroniken har klarat sig hittills men tex usb kablar mm får jag byta ibland. Tog in kameran tidigare men nu får den plats i domen så den får sitta kvar. Domen är betydligt tätare men där är småglipor så fukt ventileras bort. Kunde jag hitta en sorptions avfuktare som klarar minusgrader till rimliga pengar så hade jag kunnat sätta in en sådan. De för krypgrunder är lite dyra. Förr sålde försvaret ut en del men jag har inte hittat någon.

Den andra piren har en tysk montering o då tar jag in teleskopet i garaget (ouppvärmt) o sätter en presennings huva (hemsydd) över monteringen. Har haft lite problem med dålig kontakt på någon dc-motor (oxid på kolbanorna). Kan man röra axeln lite så går den igång.

En fördel med att ha prylarna ute är ju att de är har rätt temperatur när det är dags att börja använda dom.

/Håkan
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Utomhusförvaring

Post by Bengt »

Beror nog på vad det är för prylar. Min losemandy G11 har stått utomhus i 10 år i mitt ouppvärmda OBS och funkar utan problem.
Har aldrig tagit in min tub heller för den delen. Bara man ser till hålla grejorna dammfria. Datorer däremot är en annan sak . Har haft dator skärmar som börjat brinna och flera laptop har blivit defekta i den miljön.

Bengt
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Utomhusförvaring

Post by micke187 »

Har själv monteringen kvar ute i obset på piren med endast ett skynke på som skydd mot kryp å dylikt. Har dock inte haft obset så länge än så vet inte hur de står sig mot vinterkylan men de verkar som det kommer gå bra när man läst kommentarerna här :good:
Dock kommer ja ta in teleskop, kamerautrustning och dator in i värmen emellanåt.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Utomhusförvaring

Post by Jonas »

Jag har nog missförstått frågan i denna tråd.
Jag trodde frågeställaren menade hur man kan skydda utrustningen utomhus utan skydd av tak.
Om det är så, är det mycket enklare!
Jag har under flera år haft min montering stående i mitt (ouppvärmda) uterum och skyddar den med ett påslakan, en filt och en sopsäck. Inga problem "whatsoever"!
Tidigare hade jag ett par teleskop liggande på samma sätt (men med ett duschdraperi istället för lakan) och det var inte heller några problem.
Eftersom jag numera mest gått över till mindre instrument, har jag dem istället i källaren. Enda nackdelen är att de behöver anta rätt temperatur men det är ju lätt att bara bära ut dem tidigare på kvällen och låta dem anta samma temperatur som ute.
För mig fungerar detta bra.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt