Hur hittar jag fokal planet

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Hur hittar jag fokal planet

Post by Håkan N »

Hur hittar man enklast det exakta fokal planet ?

Ex på Starlights webbsida visar dom med sk 'frosty tejp', men jag har testat detta och får det inte att fungera.
-Jag kom på det själv med att sätta ett okular med en parafokal ring så skuldran vid anligget ligger där okularet är mot fokuseraren.
Men detta blir fel pga man inte vet toleransen på okularet ( kan vara flera mm fel ) samt det egna ögat inte är att lita på när man är i fokus.

Kunde man testa med laser idag ?
Kan bli rätt exakt kanske, vet inte om dess toleranser.

Eller ska man sonika mäta med en djup mikrometer ?

Nu läste jag nånstans att det bästa är med knivedge ?
Vad är det och hur gör man och blir inte ögat inblandat ?

Varför jag frågar är mitt 18 tums teleskop har ett beräknat L-mått på 336 mm och enl min 'linetrace' och Bartel's kalkulator måste jag ha det måttet för min 3.5" diagonal spegel ( minus huv-läpp = 3.4" ) blir precis.
Även om jag gör teleskopet mycket exakt skulle egentligen diagonal ha varit en 4". ( för vara safe )
Det som händer om L-måttet blir fel är jag minskar ner min primär spegel.

Har man en spegel som påstås ha full clear apertur ( har svårt att tro det personligen ) vill man ju nyttja ytan sas och inte elda för kråkorna.

Jag har sett olika byggen ute och på ex CN och de flesta har för små diagonaler i Newtons.
Jag brukar testa för egen kunskaps skull om jag hör deras data.

En sa till mig ( om varför ) att de flesta vet inte om korrekta mätmetoder för sätta en diagonal korrekt ( vs paranetrar i ett program ) eller kan linetraca.
Barteks kalkukator är enkel och den stämmer bra med min linetrace nära exakt.
Sedan finns det ett omen inom detta sa denne att man vill ha minimal skymmning. ( Idag anses det ju vara ordentligt överdrivet )

Så hur får man ut måttet på nån tiondel enklast ?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur hittar jag fokal planet

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Det var ju en intressant fråga.

Mina egna tankar om det, man måste då först definiera en standard för hur man mäter när okularet är i fokus. Anledningen till det är att alla våra ögon är olika. Till ex. om jag ser med eller utan glasögon. Och även de med bra syn är ju aldrig exakt lika. Ögats lins "finjusterar" fokuset om man lägger det lite vid sidan av optimalt läge.

Någonstans vill jag minnas att man anser att okularets fokus på ögonsidan skall ligga 250 mm bort för bekvämast observation med normal syn, någon som vet?

Bara lite av mina egna tankar, blir intressant att höra från andra hur man finner detta.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hur hittar jag fokal planet

Post by Håkan N »

Lars,

Jag utesluter ett okular.
Jag vill veta avståndet.
Antar jag mäter med djupmikrometer men vill ogärna tangera mot spegeln.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur hittar jag fokal planet

Post by AstroFriend »

Ok, du vill mäta fokal längden. För en spegel är det enklare eftersom den inte är våglängdsberoende som en lins är.

Kanske den här metoden?

https://physicsmax.com/to-measure-the-f ... irror-6838" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Hur hittar jag fokal planet

Post by Håkan N »

Lars,

Jag läste inte mer än fokallängd och en konkav spegel.
Detta L-mått är ju mera ett 'mått', sas.

Verkar som dessa lasrar klarar ca 1.5-2 mm tolerans.
http://www.swedol.se/avstandsmatare-glm-40.html" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur hittar jag fokal planet

Post by AstroFriend »

Jag trodde du mest upplevde det var svårt att finna exakta fokus positionen, inte att mäta upp den.

Den mätaren har en precision på 1.5 mm och det finns väl ingen riktig ref punkt från var den mäter vad jag kan se. Men med rätt laser instrument borde man lätt hamna i nm området. Men påverkas ju av temperaturen eftersom ljushastigheten är beroende av densiteten på luften. Men spelar ju ingen roll här.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;