Adaptrar och gängor

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Adaptrar och gängor

Post by AstroFriend »

Alla ni som bygger ihop er egen utrustning har väl hamnat i gängträsket någon gång.

För att montera ihop olika tillbehör med kamera och teleskop behövs ett flertal adaptrar, de skall ha rätt gängor. Samma diameter på gängan kan finnas i olika stigning, dessutom mm eller tum och lite annat för att göra det hela än mer komplicerat.

Jag har börjat samla ihop de gängor som jag sprungit på i en tabell på min hemsida:
http://astrofriend.eu/astronomy/adapter ... reads.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Bra för då har jag själv det samlat och kan nå den via mobilen om jag råkar på funderingar kring detta. Kan kanske också vara bra för er andra som funderar på hur delarna skall kopplas ihop.

Utöver ovan sagda så är ju längden på adaptern kritisk i många fall. Men det lämnas därhän här än så länge.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Adaptrar och gängor

Post by Håkan N »

Lars,

Tänk..är det inte konstigt då Tyskarna som gör Astronomiks fikter gör dom en gänsle std på M48 x 0.75 i stigning och de ligger på utv 47.88 mm = helt perfekt.
Så även Nikon okular som också har en M48 gänga med 0.75 mm stigning. ( perfekt inv hål dia dessutom )

Men när andra fabrikat kommer in samt Kinsererna då blir det en salig röra på allt.
De blandar mm ihop med tum och för allt ska passa gör dom utv diameterar mindre och inv diametrar större. Otroligt !
Skit är vad det är punkt slut.
De har ingen som helst mekanisk vetskap verkar det som.
Hur kan gängor år 2017 vara ett problem.
Det är amatörer i farten.
Så sa Lumricons chefstekniker till mig på OSP.
( de var tvungen att linda in sig i detta sa han, med vetskap om vansinnet )
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adaptrar och gängor

Post by AstroFriend »

Jag har inte fördjupat mig i detaljerna. Men om man tar något enkelt som vanliga infattade filter. Man brukar dels säga 2" filter, dels M48 filter. Då borde det rimligen finnas två typer av filter, dels med tum-gänga dels med M-gänga. Har dock tolkat det som att idag är det M48 filtren som är en standard. Det andra något gammalt. Fast vet faktiskt inte. Får ta och mäta upp ett filter, kanske det är så att själva filtret, alltså glasbiten är 2" men infattad i en metallring med M48 gänga.

När det gäller oinfattade filter så finns 2" filter, eller i metersytemet 50.8mm. Men när de är rektangulära så använder man 50x50mm eller 65x65mm, meter-systemet. Inte undra på att total förvirring råder.

Se här:
http://www.baader-planetarium.uk.com/pr ... -sets/4020" onclick="window.open(this.href);return false;


Fokuserare är det samma problem med, ofta säger man 2" eller 3" fokuserare. Men ibland nämns 75mm fokuserare. Till på råga är det inte alltid helt klart vad de mäter. Är det öppningen eller grovleken på fokusrörets utsida! Har inget exempel nu, men fann en gång efter noggrant läst om detaljerna, en 3" fokuserare med 65mm öppning!

Men det som är självklart för oss i meter världen är väldigt rörigt för tum folket. Fast de senare är utrotningshotade.

För er som inte vet om det, men i bilvärlden finns hjulbultar som är vänstergängade, blandade med höger gängade på samma bil!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adaptrar och gängor

Post by AstroFriend »

Har nu raskt letat upp ett M48 filter i min låda, en stor låda med olika filter i alla möjliga storlekar.

Filtret är tillverkat av Hoya och anses vara ett kvalitetsfilter.

M48
Gängans ytter diameter: 47.7 mm
Metallringens ytterdiameter: 49.9 mm
Hålet där glasfiltret sitter monterat: 45.1 mm

Allt mätt med skjutmått så gott det går.

Ett sådant filter skulle jag ha svårt för att kalla 2", hade väntat mig strax under 50.8 mm. Men det är för kameravärlden och inte teleskopvärlden om det nu skulle vara någon skillnad.

Någon som har ett 2" filter för ett teleskop och kan göra motsvarande mätningar på?

Ett 2" filter med storleken 50.8 mm har ju en stor fördel mot ett monterat M48 filter, öppningen är ju mycket större.

Passade samtidigt på att mäta upp min 3" fokuserares invändiga öppning. I utkanten är den 77.4 mm. Längre in där räfflorna för motljus skydded sitter smalnar den utav. Nu är det antagligen inte tänkt att man skjuter in något i fokusröret och låter det ligga mot kanten. Tillbehören fästes mot M92x1 gängan och kommer därmed aldrig i kontakt med insidan av fokusröret till skillnad mot hur en 2" fokuserare brukar vara konstrurerade.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Adaptrar och gängor

Post by Håkan N »

Lars,

Det kan tyckas konstigt att fltrets gänga är M48 då det 'kallas' 2", och 2" är 50.8 mm.
Men bortsett från detta, så har det inte med gängan sas att göra.
Antingen har man en M48 gänga och då blir det ex 0.75 mm som passar in bra.
Alla som gör gängor som jag sa innan i en tråd är man gör ytterdian ca 0.1 mm mindre = 47.9 mm, och ett hål blir då nominellt ( 48 - 0.75 mm = 47.25 mm )
Med dagens profilstål blir bra direkt om man gör så här = mycket enkelt.

Ska man få ihop grejjorna måste ju filter tillverkare och de som gör okular, barlows mm ha en ISO std.
Sedan använder tillverkaren gå/stopp tolkar för hona och hane.

En sak på ex bilar är ju att det finns dom som har mm och de som har tum. ( ok tum må idag vara borta, men fanns förr.
Ok, må så vara, men då är det 2 system. Man kan då välja om så vore fallet.

Men i detta blandar dom mm med tum och släpper upp toleranserna.
Eftersom inget ISO finns eller verkar ens eftersträvas samt lägg till Kineserna i detta blir det ju kaos.

Serösa företag har sagt lika till mig, de måste anpassa sig efter den billiga marknaden.
Jag tycker det är otroligt lågvatten.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adaptrar och gängor

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Bilindustrin har varit duktiga på att ställa om sig från tum till metersystemet. Enklare där då bilar rostar bort och skrotas ganska snabbt, även så maskinerna och verktygen som används vid tillverkningen. Värre för bilreparatörerna av gamla veteraner som måste klara båda.

Inom astronomin så är ju livslängden betydligt längre. Och vilken leverantör vill ställa om sig från 2" okular till 50mm. En 50mm fokuserare kan inte ta 2" okular, blir ganska svårsålt. Så vi lär nog få leva länge med detta.

Mitt filter är ett M48 filter, inte 2".

Jag har svårt att tänka mig att ett 2" okular med sin filtergänga är av typen M48, det måste i så fall vara ett nyare påfund, historiskt måste det rimligen ha varit en tum storlek på gängan, men man vet aldrig.

För kamera adapter är det ingen tvekan om att det är en M48x0.75 gänga på. Däremot T2 gängan kan man bli lurad på, T2 är M42x0.75 men det finns en M42 gänga till och det är den som Pentax använder, den är på M42x1.0, ibland går de att skruva ihop ibland inte, beror på hur "löst" de gängat dom.

Nu har jag varken 2" okular eller 2" filter. Men tänkte någon här kunde mäta upp sitt filter som är köpt som ett 2" filter. Finns det ingen som har ett sådant och har ett skjutmått?

Vore bra att veta om alla filter idag är M48 men som man bara slarvigt fortfarande kallar 2". Eller alternativet att tum och meter gängan blir så lika att de går att skruva i varandra (ibland), det är ju inte många varv på en filtergänga.

Hittills har jag bara sprungit på meter systemet i mina gängor för att få på field flattener och kamera samt fokuseraren. Kanske jag bara haft tur? Visuellt håller jag ju inte på med och möjligen det är annorlunda där med okularen och dess gängor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Adaptrar och gängor

Post by Håkan N »

Lars,

Vad man kallar en 2" fokuserare betyder en inv hål på 2".
Det ska alltså vara 50.80 mm. ( ofta görs dom minst till 50.90 mm eller mer för att klara olika Kines okular som kan vara vad som helst.
Mina TV och mina Nikon har OD 50.75 mm = perfekt vs ett 2" hål ( 50.80 mm )
Hanen ska alltid vara mindre som kolven i en cylinder i motor.
Cylindern är i nominellt mått och spelet ligger i kolven.
Så är nästa alla mekaniska saker gjorda och toleranser.

Så ett filter kan ju inte ha clear aperture på 2" ( det blir ju sas omöjligt )
Mitt Lumicon filter har utv dia på 49.75 mm och mina nya Astronomiks filter ligger på 50.65 mm.
Gängar är M48.
Konstruktionen blir så att gängan blir mindre i diametern är utvändig dia. Men som jag sa sist - detta har Inget med gängan att göra !

-Hurvida denna storlek en gång kom från USA eller Europa vet jag inte och ingen vet nog.
Jag hade Lumicon's ägare och chef's tekniker rakt framför mig i 1 timme på OSP.

Det jag menar är att man måste enas om antingen i mm eller i tum eller om så är i blandras..Men ett ISO ;-)

Just nu lever de på att de gör dessa så lösa att de nära ramlar ut, men får man en Kines kan de bli så att de knappt går i med.

Jag vet detta kan tyckas ett absurt ämne att diskutera, men jag fattar noll som maskinst att man inte kan göra en gänga som passar.

Mitt filter nära ramlar ut okularet, och ska det behöva vara så ?
På LaPalma fastnade ett filter.

Som jag sa, ett gänga som kallas M48 ska ha 0.1 mm mindre utvändigt mått, alltså 47.9 mm.

Detta gäller alla gängor oavsett om det är till filter eller ej.

Vad det gäller filter storlekar så finns det 2" och 1.25", men igen, detta är mått som inte har med gängan alls att göra.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adaptrar och gängor

Post by AstroFriend »

Absurt o absurt, jag vill nog gärna veta att jag beställer rätt även om texten i annonserna kan vara vilseledande.

Om jag förstod det rätt så har du två filter där båda är benämnda 2" (tryckt på filtret) där en är 49.75mm och den andra är 50.8mm samtidigt att de båda har en M48x0.75 gänga?

Ett omonterat 2" filter har 50.8mm clear aperature. Se Baader länken ovan.

Nej nu får jag koncentrera mig på lite andra saker. Fyller på min gänglista allteftersom jag kommer i kontakt med olika gängor.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Adaptrar och gängor

Post by Håkan N »

Det är tekniskt omöjligt att ha clear aperture på ett 2" filter för en 2" fokuserare.
Dom kallas bara så.

Om utvändig diameter kallas 50.8 mm ( Baader ) är det huset på filtret, ej glaset.
Och huset kan inte vara 50.8 mm för då går de inte i fokuseraren.
Astronomiks har som jag sa 50.65 mm. ( lite spel till 50.8 mm ) men Lumicon's filter är mindre men båda har 'ca' M48 gänga.
Så glasets diameter är mindre.
Så 2" är vilseledande Lars.

-Men detta stör mig inte. Clear apertur funkar nog utan att ljuskonan störs på ca 45 mm c-a.
Det är gängornas tolerans, eller rättare sagt 'utebliven tolerans' problemet ligger.

Om nu det från början var en tumgänga som bara råkade vara kring 48 mm ?
Det är då 1.889".
Ett ojämt mått, men kunde ev vara 1.89", men jag tvivlar men ok fonuserare är ju i tum, ex 2".

Ex Lumicons tekniker kokade soppan bäst han kunde och sa det var mm gänga men använde tum stigning. Några gängtokar hade dom inte utan sköt från höften.
Zeiss, Nikon, Astronomiks har då mm gänga med mm stigning ( = 0.75 mm ) helt efter praxis.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adaptrar och gängor

Post by AstroFriend »

Nej du missförstår Håkan,
De omonterade 50.8mm filtren skall man inte ha på okularen i fokuseraren, de har man i regel i en filterhållare, till ex. ett filterhjul och de är gjorda för de måtten. Viktigt med de sista mm om man skall klara fullframe och det är ju hela grejen med att ha 50.8mm glas. Annars får man gå över till kvadratiska 50x50mm filter eller ännu större och de går ju inte heller in i 2" fokuseraren. De omonterade 2" 50.8mm filtren hade egentligen inget att göra med gängproblemet, bara kom med för att de märkligt nog görs i 2" (50.8mm) standard till skillnad från de kvadratiska som görs i meter-systemets dimensioner (50*50mm, 65*65mm). Inget konstigt annars med de filtren, har funnits att köpa under alla år som jag känner till.

Se här för tydlighetens skull vad ett omonterat filter är:
https://www.optcorp.com/ba-flrgb-rd50-l ... unted.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Update:
Jag tror du omedvetet gav en förklaring. 2" filter verkar ha en SM2 gänga viket jag fick fram när du skrev 1,89" (rättad).

Se länken nedan där de för ovanligheten skriver om gängan SM2 (2.035"-40):
https://www.thorlabs.com/newgrouppage9. ... up_id=4116" onclick="window.open(this.href);return false;

Ingen gänga jag kommit i kontakt med men det kanske du känner till. Inte konstigt då att vissa gängor passar och andra inte.

Men vad bra, då vet vi att det finns 2" filter med sm2 gänga och 50mm med M48x0.75mm gänga, filter som man inte bör blanda ihop men till nöds kan tvingas ihop.

De två filtren som du nämner är troligen inte slarvigt gängade utan två olika standarder som blandats ihop.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Adaptrar och gängor

Post by Håkan N »

Lars ;-)

Inget här är ihopblandat ang gängor i det jag skriver om eller delar jag fått/köpt.
Jag skriver om den usla kvaliteten/toleransen.

Notering. Inom visuellt användande och med filter finns 2" och 1.25".

Det jag sa om 1.89 är 48 mm ( M48 ) delat med 25.4 mm.
Alltså 1.89 tum, inte 1.89 mm du nämner jag skrev.

Nu pratar jag 2" filter för visuellt användande.
( jag vet inget om astro foto )

Dessa har M48 gänga.
Se ex ;
http://www.astronomik.com/en/visual-fil ... l?size=134" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns inte utrymme för clear aperture på 2" här.
Du ser utvändiga delen ( ytter dian ) den är 2" eller på Astronomiks 50.65 mm för gå in i en 2" fokuserare. ( notera många har filtren på okularen )

På Lumicons websida står det inget om gängan, men de har lika std eftersom dessa ska passa på typ std okular och dessa har alla 'kring' M48.
Dessa Lumicons är under 50 mm på ytter dian dessutom men kallas 2".

https://farpointastro.com/product/lumic ... pe-filter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ex AstroSweden säger så här om ex TS filter för 2", att de har 2" filtergänga och passar 2" okular.
Men det betyder nu återigen ca M48.

Detta är inte mitt 'problem', igen om clear apertur, men gängans tolerans.
Har dock inte testat alla filter utan känner till Lumicon och TV okular samt Nikon och Astronomiks. ( dessa har dock en godkänd M48 x 0.75 gänga !

https://m.astro.astrosweden.se/sv/artic ... ilter-2tum" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Adaptrar och gängor

Post by Håkan N »

Lars,

Nu ska du få nåt att tänka på.
Uppenbart kallar dom dessa visuella filter för 2", men nu mätte jag ett Lumicon 2" och det har 44 mm 'clear aperure'.
( 44 delat i 25.4 = 1.73" )
Som jag sa, de kallar dom 2" för de ska passa invändigt i ett 2" hål.
Men 2" är 50.80 mm och Lumicons utvändiga diameter på huset är inte ens 50 mm. Astromomiks utv dia på 51.65 mm är dock ok.
Jag ser inget om ex Lumicon eller Astronomiks att de ska ha/påstå att de har 2" clear aperture, och som jag sa det blir en omöjlig ekvation.

Detta är nu filter från den 'visuella världen', och för astro foto kanske det gäller en helt annan serie filter/design.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Adaptrar och gängor

Post by AstroFriend »

Men Håkan du måste läsa vad jag skriver först. Just de filtren är omonterade, alltså med glas hela vägen ut. Speciellt lämpade för fullframe kameror. Se trådarna ovanför så ser du en bild på dom via en länk.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Adaptrar och gängor

Post by Håkan N »

Lars !

Jag var ju inne på gängor vs filter och andra gängor vs tråden.
Vi kom in på c-a, på de filter och ex de som används för visuellt bruk och är de jag kommit i kontakt med.
Ville bara visa dig vad c-a var på mina sk 2" filter.
Men just det har jag inte hört nåt om de skulle orsaka problem vs 44 mm insläpp.
-Som sagt för fotobruk vet jag inte nåt om.
Det jag vet är gängorna på de flesta 2" filter är rena kaoset !

Så här sa Pensack ;

As for filter aperture, since the 21 Ethos has a 36.2mm field, there should be no visible vignetting from the Paracorr or your filters.