Vad har ni för temp i obset?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Vad har ni för temp i obset?

Post by Tony »

Hej alla.
Jag talade mig varm (!) för aluminium som kylande material till obsbyggen i en annan tråd.
-Måste kolla hur rätt det var..!

Testade att göra en tempmätning i mitt eget obs i aluminium. Oisolerat så när som på underlagsmasonit under takplåten.
Avkännaren hänger i takfotshöjd och ca 20 cm in. Klockan är 14:35, den period som brukar vara varmast.
Inom en minut läste jag av tempen på skuggsidan av huset. Vädret är soligt och lite blåsigt.
Diffen är alltså 4 gr +.

Intressant vore om någon annan kunde ta ett liknande prov med annat byggmaterial.

Tänkte sen ta ett nytt prov kl 21:30 för att kolla diffen mellan lufttemp och teleskopet (obset) Alltså den tilltänkta starten på obskvällen.

Vad har ni för temp?
Attachments
temp-vagg.gif
temp-vagg.gif (258.86 KiB) Viewed 4703 times
temp-obs.gif
temp-obs.gif (207.72 KiB) Viewed 4703 times
obs.gif
obs.gif (223.87 KiB) Viewed 4703 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Bengt »

Säger inte mycket om vilken värmestrålning som sitter och strålar efter taket öppnats . Jag har valt ha minimal pir av betong ovan ytan och en stålpir upp. Finns de som klär in hela piren av mylar för att just minimera värmestrålning.
Isolerade väggar, inget extra isolering i taket som är av råspont och papp. Jag hade idag två grader varmare i obset 27 ute i skuggan 29 grader i boden .
Mitt stora problem ur värmestrålning synpunkt är inte obsets konstruktion utan att obset ligger i ett villakvarter med mängder av hustak runtomkring .

Bengt
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Tony »

Bengt wrote:Säger inte mycket om vilken värmestrålning som sitter och strålar efter taket öppnats . Jag har valt ha minimal pir av betong ovan ytan och en stålpir upp. Finns de som klär in hela piren av mylar för att just minimera värmestrålning.
Isolerade väggar, inget extra isolering i taket som är av råspont och papp. Jag hade idag två grader varmare i obset 27 ute i skuggan 29 grader i boden .
Mitt stora problem ur värmestrålning synpunkt är inte obsets konstruktion utan att obset ligger i ett villakvarter med mängder av hustak runtomkring .

Bengt
Tänkt inte så mycket på värmestrålningen från marken/omgivningen men det spelar ju även in.

Det var 2 faktorer jag närmast funderade på:

1: Hur mycket värmepåfrestningar utsätt apparaturen av på dagtid.
2: Hur mycket värme behöver försvinna innan teleskopet blir "körklart" -i tid räknat..
-särskilt intressant om man har ett stort glas.

-Du hade låga värden i obset. Kanske beror på att råsponten isolerar en del.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Bengt »

Tror temp skillnaden är nog större för mig kl 12 en varm högsommardagar .
Sen har nog takhöjden en viss del i att mitt träobs hade skapligt låg temp idag . Tror jag har ca 2,5 meter hög bod . Mycket värme går rakt upp i nocken och ut genom takventilerna . Kanske kan man med fördel sätta dit en takfläkt om det är ett problem få ut värmen redan dagtid innan man drar undan taket. Som du är inne på elektronik och för mycket värme där den förvaras är inte helt bra.

2) minst en timme kylning för min 10"rc

Tror som sagt placering av obs är väl så viktig och undvika klippor betongbyggnader, vägar hustak sjöar allt som kan lagra värme och som strålar värmestrålning många timmar efter solnedgång .

Bengt
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Tony »

Läste av alldeles nyss 21:55
Väder: Nästan klart med slöjor. temp 16+ vindstilla
OBSet: temp 18,1+

Eftersläpning ca 2 grader. Kommer säkert att fortsätta så eftersom det är tämligen klart på himmelen och tempen faller rätt snabbt.

-inte tror jag att jag behöver vänta på obset nån längre stund-
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Håkan N »

Tony,

Lite utanför ämnet. Men på samma tema.

M. Lockwood sa till mig att en 25" plano på 53 mm kommer inte att kyla ner sig på en hel natt oavsett fläktar, för vårt bruk ute.
Där pratar han sanning vs vi pratade 'affär' vs vad som gäller.
( ponera då att han är helt inne på plano speglar i sitt företag men givetvis pga en anledning och egen agenda = utpris till kund.
Shane på Dream sa till mig när vi förra veckan pratade ZTE material och temperatur skillnader att det bör ligga kring +0.1/-0.2 grader mot omgivande temperaturen.
-Anledningen till vi hade samtalet är jag tog upp exemplet med en 70 mm tjock 25" i Sitall, som ägaren hade utan fläktar.
Det var varmt på dagen så det blev viss temperaturskillnad.
Ägaren menade att det inte behövdes fläktar pga materialet är ZTE.
Må vara så men det bildas ovanför ytan en varm hinna.
Hursom levererade spegeln, men inte helt perfekt.

Och sedan ang ämnet vidare att CZ menar att quartz är ett bättre val än ett rent ZTE material som ULE/Zerodur eller Sitall.
Samt det som också gäller är 32 mm tjocklek ..är ju pga de säljs så ( då blir det bäst givetvis, hmm ) utpriset..
Denna quartz är inte heller optisk ren utan en industri sekunda som säljs billigt. Detta är kanske 6 gånger billigare än Zerodur. ( för ULE och Sitall är den säkert 12 gånger billigare )
Så kontentan blir ju ingen amatör som ligger prismässigt på max hos CZ köper i Zerodur. Därför måste CZ 'trolla' lite så det låter bra. Han vet att få fattar nåt ändå.
Men inom ATM är det ytters få som köper en CZ spegel och i quartz, så allt Carl säger blir sas en standard. ( ofta helt utan ifrågasatt.
Gör man det får man många ovänner direkt inom detta ;-)
Inget från denne finns på print utan man får gå på ord - otroligt ( min syn på saken )

Ok nu är quartzen i ppm räknat på ca 1.5 och ex Pyrex på ca 2.5 mot fönsterglas som är på 9.
ZTE glas ligger på nära 0 i ppm värde.
Dessutom är dessa optiska glas mycket styvare och ca 6% gånger styvare än ex Pyrex.
Men SiC materialet ( keramik ) har 2.5 i ppm ( som Pyrex ) men är mycket styvare än ZTE materialen.
Inget slår SiC eftersom en ex 20" spegel kan väga 5-6 kg eller mindre. ( inget slår priset heller å andra sidan !
Det enda tråkiga med Sic är att ytan är otroligt hård ( tar tid att slipa även med ION eller MRF ) och materialet kan bara ta en viss ytfinhet utan att ha en grundad yta ( sk 'cladding' = dyrt ) innan, men då kan de göras extremt ytfina.

Dream gjuter sina speglar för att få ett pris som fungerar för finsmakar amatörer och pro med en viss budget ändå.
ZTE fria glas kräver för hög värme så han har billigt Pyrex glas.
Men ppm värdet är inte det som är det viktigaste i detta utan vikten kontra geometrin ( ration )
En ex 20" väger ca 9.5 kg, ponera då på ration 6;1.
Dessutom använder han sig av IF teknik och QED testar det åt honom, men använder också Ronchi mm.
Kunden får seriösa test med givetvis.
Hans filosofi är inte lägga mera resurser i toleransen än vad resolutionen kräver ( blir bara dyrt åt kunden ) både inom foto och för visuellt bruk.
De har ca 1/4 wf P-V och 1/28 RMS ( Micro-roughness 1 nm RMS i ytfinhet )
Mycket bra för ex en 20" spegel om man är sansad.
Men ofta inom amatörer kretsar och på CN skrattar dom så de slår sig på knäna.
Där har dom ofta 1/20 wf P-V eller bättre men speglarna sitter sedan i trälådor med långa truss rör. ( det här går inte ihop, men det är ATM.
-Detta är givetvis 2 olika världar.

Shane menar att spegeln också bara är en sak i ett bra teleskop. Sedan påverkar markstrålning, människans värme strålning, atomsfär osv, osv.
Det han vill åstadkomma är en styv spegel ( ratio 6;1 ) och låg vikt och EXTREMT snabb cool-off tid
( Ex hans 3.5 kg 16" har en makalös snabb cool-off tid till en fungerande pro spegel )

Priset 'rimligt'. I detta fall måste det anses som billigt. Mycket billigt tom vs det man får även om det ligger på ca 20K för 20" och ex f/3.5.
Ex QED tar nästan 40K bara för MRF slipning på ex en 20" och f/3.5 för 1/8 wf P-V ( de pratar 11 nm RMS dock, men motsvarar 1/8 men då testar de i 632 nm och tar man det i 550, då det blir det ca 1/7. ( en extrem tolerans ! Läs Extrem !
Shane menar en total overkill och har visat mig fakta på ; 'varför''

Att 'pocket-mill'/maskinerna upp i Zerodur blir extremt kostsamt. Så gjuta är billigt i sammanhanget samt materialet är nära gratis.
Så Dream har en BRA id'e.
Han har aldrig dock sålt en spegel till en visuell amatör någonsin.
( de baktalar givetvis ämnet, ex på CN ;-)

När jag besökte QED förra året var det Shane som fick in mig, annars har de aldrig låtit mig komma in dit.
Företag av den kalibern är ordentligt trötta på amatörer och deras vilda fantasier och ingen budget.
Men jag är ödmjuk och inser att det är olika världar. Inget bättre eller sämre för den sakens skull. Men fakta är fakta.
Ex Bartels vill se in i sitt okular där han slipat själv sin spegel ( själva grejjen för honom ) och om han tror det är 1/99, så spelar det ju ingen roll.

Planospeglar levererar vs pris, men inte är designen bra och ration blir aldrig bra oavsett, och tunga blir de också, och de saggar av låg vikt eller för hög vikt.

Kolla upp Dream på nätet. Intressanta saker. Trevlig företag.
Har man intresset och slanten får man för vad man betalar för.

Att jag nu personligen köpt en CZ är egentligen mest att låta Zygo testa den. ( och en del år obs i en 18 tummare.
Jag vet 'kontrasten' är bra i dessa, men orkar Carl bära toleransen lika på en 18" f/4 mot ex en 8"-12" på f/5-6 ?
Detta ska bli riktigt intressant !

Jag sa vare sig tidsram eller pris spelar någon roll, men han pratade om allt han gör är bäst och han har sina 7 'kriterier'
Ok, man får se på IF och i star-test sedan samt i okularet.
Är lite fascinerad av hela caset här.
Betalar 100 tusen för skåda saken, men jag lär mig.
Eftersom nästa case blir genom Aerospace vet jag då vi pratar lika språk på vad jag vill ha.
Nu är det f/4, sedan blir det f/2.5.

Kontentan.
En wiffle spegel löser temperatur skillnader. Snabbt och om/när temperaturen ändras genom kvällen.


That's extreme ignorance. If you recall, the mirror will perform best (made of any material) when it is within +0.1°C to -0.2°C of the ambient temperature. Amateurs either don't go out looking for that type of legitimate information or they don't want to know.

You are right. No fans means the thermal mass of his zero-expansion 25" mirror is dumping that heat into the boundary layer, probably the whole night. This is what so many don't understand. Zero-expansion only solves the figure distortion problem. It doesn't do anything for thermal mass/the boundary layer. Plus a zero-expansion mirror in the amateur world is probably on an aluminum mirror mount, which often distorts by larger amounts than the same mirror mount used on a Pyrex mirror.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Tony »

Håkan
På stora glas så är värmeutvidgningen absolut en faktor att räkna med.

När man handslipade på slutet av momentet så måste man ta täta pauser så glaset så det hinner kylas ner.
Mount Palomare-spegeln tog över ett år på sig när dom göt glaset.

Jag vet inte hur mycket det betyder på min 12" are. Det kanske är bara petetesser?
Men man får nog räkna med att spegelglaset ligger säkert en 2 grader efter under hela natten. Det är som kallast när solen går upp.

Sen är frågan hur spegeln m hållare trivs i tempvariationer på 20-30 grader. Just den perfekta obs-natten har som regel förbigåtts av en solig dag.

Jag tror nog att det blir svårt att få en ärlig rapport av den som råkat byggt en sol-bakugn. Man vill ju helst visa på positiva värden.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by AstroFriend »

Än så länge har mitt obs öppna sidor på taket och det blåser rakt igenom. Men berget under ackumelerar värme. Jätteskönt på hösten att sitta på under natten. Men det ger säkert lite oönskade effekter. När det väl blivit nedkylt så värms det heller o andra sidan inte upp så snabbt under dagen. Vi får se hur stor inverkan det får. För mig som obsat från ljusförorenad balkong lär det bli milsvid skillnad till det bättre.

Själva observatoriet kan inte bli så svårt att få en kontrollerad miljö i. Takplasten har ju längsgående kanaler, de kan lämnas öppna för självdrag eller forcerad luftning med solcellsdriven fläkt. Tänkte faktiskt man kunde blåsa varmluft genom kanalerna under dagtid för att smälta bort snö som hamnat på taket. Normalt brukar man täppa till kanalerna för att få bättre värmeisolering. Aluminium folie på undersidan som reflekterar ut solen o värmen kan man ju också montera om nödvändigt.

Hade lite planer på att häfta plastfolie på ramverkets insida för att få en tätare konstruktion. Kontrollerad ventilation med filtrerad luft. Men kanske tillför mer problem än det löser.

Observatoriet NOT som jag besökt var ganska långt framme i tekniken när det byggdes. Bland annat har det öppningsbara luckor under kupolen för att reducera den termiska inverkan den annars instängda luften skulle fått.

Skulle man införa något liknande på mitt observatorium kunde man tänka sig öppningsbara luckor i golvet. Fast o andra sidan är ju därunder det uppvärmda berget. Har inte börjat med golvet än så det är ju en intressant ide att fundera över.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Tony »

Ifall du funderar på aluminiumfolie så finns det en sort av tjockare material på rulle som ar breda och ganska styva.
-Kommer inte ihåg vad det brukar användas till men jag tror att jag själv hade det till underlag för solfångare.
I ditt fall skulle jag ha lagt det ovanpå kanal-plasten.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Håkan N »

Jag tog ämnet spegeln i sammanhanget för det blir en viktig sak i fotograferingen med ex en Newton.
Antar det är bra med lite yta men Newton designen ger ju en snävare bild än en refraktor.
En snabb Newton blir också krävande av skymling av diagonalen med ca 30%.
Men jag såg i Australien på i-tel att de flesta var ändå Newtons ( antar de vill åt ytan )
Få gör refraktorer över 6". Men de är behändiga och ger knivskarp bild om det är ordning på dom.

Det är ytterst få som har råd att köpa en bra slipad och kontrollerad wiffle spegel även i storlek kring 10"-12".
Men ex Dreams variant är mycket prisvärd.
Jag kan inte säga exakt, men det verkar som 2-3 grader påverkar en hel del på en spegel oavsett storlek.

Jag menar inte att amatörer ska köpa en molded SiC av Aperturos eller Zygo eller en pocket i ULE med ION slipning ( alt en Dream i gjutet billigt glas ) Men vill ta upp detta ämne om vi pratar temperaturer och design och vad 'som händer' i glaset.

I Österrike på IVT pratade jag en del med astro foto gubbar och de visade bilder hur mjukvaran mm har förbättrat bilderna otroligt mycket och de menade lika teleskop som för 10-15 år sedan. ( ofta inte dyra )
De var sålda på området vid IVT ( en hel del Tyskar där )
Eftersom det låg högt till och lite ljusförorening.
Men då jag var där var det mest moln och snack över en öl.
Men insåg att mjukvarorna gjort det otroligt bättre.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Tony »

När jag tänker på spegeldeformering av värme så tänker jag på kniveggsprovet.
Jag gjorde det för länge sen på 6" spegel. (har nämt det tidigare)
-man kan hålla fingret några mm från glaset i några sekunder, därefter kan man sen en bula på glaset. Det blir alltså en del av glaset som sabbar hela bilden. Beror väl på glaset dåliga värmeledande egenskaper.

Proffsen löser ju detta med tunnare glas och datoriserade tryckplattor under spegeln. Finns nåt fint ord för detta (?).
-Ingenting för amatörer men vi kanske tangerar behovet av en sån funktion när vi väljer en mycket stor amatörspegel.

Kan man tro att det dyker upp nån sån teknik i framtiden som en amatör har råd med?
(nu svävade jag ut en bra bit i fantasin)
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by stoffe »

Ett alternativ är annars en kylanläggning i observatoriet som kyler ner luften till vad som förväntas vara på natten. Så blir inte temperaturväxlningarna så stora.

Aktiv optik kanske kommer, jag vet inte men man måste ha någon form av referenssystem för att veta hur justeringarna ska ske.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Tony »

stoffe wrote:Ett alternativ är annars en kylanläggning i observatoriet som kyler ner luften till vad som förväntas vara på natten. Så blir inte temperaturväxlningarna så stora.

Aktiv optik kanske kommer, jag vet inte men man måste ha någon form av referenssystem för att veta hur justeringarna ska ske.
Suveränt om programmet kunde vara kopplat till bilden i datorn. Ett slags utökat autofocussystem. Ren mekaniskt så kan det handla om pneumatiskt tryck på några punkter på spegeln. Kan kanske jobba med övertryck och undertryck av luft. Små dubbelverkande pneumatiska kolvar. Inte så märkvärdigt egentligen.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Bengt »

Tony wrote:När jag tänker på spegeldeformering av värme så tänker jag på kniveggsprovet.
Jag gjorde det för länge sen på 6" spegel. (har nämt det tidigare)
-man kan hålla fingret några mm från glaset i några sekunder, därefter kan man sen en bula på glaset. Det blir alltså en del av glaset som sabbar hela bilden. Beror väl på glaset dåliga värmeledande egenskaper.

Proffsen löser ju detta med tunnare glas och datoriserade tryckplattor under spegeln. Finns nåt fint ord för detta (?).
-Ingenting för amatörer men vi kanske tangerar behovet av en sån funktion när vi väljer en mycket stor amatörspegel.

Kan man tro att det dyker upp nån sån teknik i framtiden som en amatör har råd med?
(nu svävade jag ut en bra bit i fantasin)

Finns ju på sätt och vis och detta redan för amatörer som korrigerar bilden . Både sbig och starlight express för har ju adaptiv optik enheter koppla på.

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Vad har ni för temp i obset?

Post by Håkan N »

ZTE material är betydligt bättre anpassade att hålla formen, men även om de har nära 0 i ppm och är tjocka påverkar det i tid att få bort värmen från dom.
Beroende på pris på en SiC funderar jag lite på titta på information att fräsa i glas i en klump Zerodur.
Det finns ett optiskt företag i Ukraina som ION kör i tunnare wiffle. ION är en oslagbar teknik.
Detta företag arbetar dock inte med amatörer.
Tony, bossen på AGI visade mig en klump ULE ( gult glas ) jag skulle få maskinerat i den tjocklek, dimension och en planad baksida och råkurvad parabol gjord.
Problemet sedan var när vi började diskutera pocket milling. Se nedan. Med 3 mm ribbor blir det oerhört dyrt.

Jag har varit i 2 stora observatorium och frågade hur dom löst att få ur värmen.
De har aircond och öppnar upp så det vädrar in.
Men som du säger har dom styrda spegelceller som de läser av ytan med laser.
Inom amatör teknik tror jag wiffle tekniken som nu är i.o.m Dream's teknik/pris helt överkomlig.

---

Hello Hank,

A ULE TSG Grade Mirror blank
635 diameter x 105 mm thick with curve would be around $42,000.00. (as long as we still have the material in stock that we do right now.)
Light weighting could run another $15,000 to $200,000.00 depending on design and machining hours

Best regards
Tony