Arduino stegmotor projekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Har haft lite framgång med skölden nu.
Har fått koden från 298n att kunna ge respons till motorn efter att ha flyttat runt pinsen men det verkar inte funka riktigt som det ska ändå. Motorn flaxar bara runt ett steg och sen tillbaka när ja ger ett kommando.
Så antar att kopplingen till stegmotorn behövs ändra också så det passar in till pinsen?
Kör bara med strömmen från usbkabeln än så länge och det verkar ge tillräckligt med kraft för att få den att snurra iaf.
Testade 5-6-7-8 men det gav ingen liv till skölden alls.
Sen 6-9-10-13 fick den respons men när ja gav kommando så tog den ett steg och sen tillbaka till samma läge. Så antar att polerna till stegmotorn motverkar varandra?

Var samma med demoversionen ja testade så flaxar motorn bara runt men sen efter ja kopplade om den som ja har den nu funkade den som den skulle. Dock tror ja att den koden är till för främst dc motorer.
AstroFriend wrote:Du skulle behöva felsöka. Finns det lysdioder på utgångarna eller någon annanstans så du ser om pulserna går fram? Om det inte finns lysdioder på kretskortet så kan du göra ett testinstrument. En vanlig lysdiod (LED) som du löder in ett seriemotstånd på. Motståndet kan vara på 1500 till 2200 ohm, lysdioden behöver inte lysa starkt. Prova på de spänningar du strömförsörjer den med, 5 eller 12 volt eller vad du har, vänd polariteten rätt!

På skölden finns de 2 dioder som blinkar när nån av utgångarna ger signal till motorn. Men när jag ger ett kommando så blinkar båda dioder upp samtidigt som att de skulle motverka varandra. Därav att motorn går ett steg och snabbt tillbaka så antar att polerna är felvända. Ska kolla upp det när ja får lite tid igen.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Testade focuser i APT och där verkade den också kunna få respons så ascom inställningarna funkar som de ska men det är fortfarande de här flaxet i motorn som är kvar. De är inte så att motorn får för lite ström genom usbn som den gör så?
Vågar inte riktigt stoppa in 12v än ifall nåt skulle smälla!
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by AstroFriend »

Men vad bra är det inget fel på hårdvaran eftersom den fungerar över ascom. Om motorn fungerar via usb spänningen beror ju på konstruktion. Min snurrade men klarade bara minimal last. Kör extern 8 volt idag och då får motorn bra kraft.

Blir till att felsöka i mjukvaran då om du inte kan använda APT. Jag använder APT utom när jag använder temperatur kompenseringen. Då använder jag original usb-focus programmet. Fast först efter att ställt fokus i APT.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Ja tror ja mätte upp till 3.5 volt från usb så det är nog alldeles för lite för att den ska orka snurra.
Nu när ja kollade så kunde den ta ett steg men inte 10 steg då stod den bara och tugga. Så spänningen faller antagligen för mkt att den ska orka ta fler steg samtidigt.
12volt och 3a nätadapter så ska den nog kunna snurra :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Eftersom det inte verkar finnas kod som funkar ordentligt till skölden man har så ska ja byta ut den mot en Easydriver v44 eller en A4988 motordrivare.
Dom vet man iaf nu efter man läst på lite mer att de finns färdig kod till som ska funka.
Dock är det ju lite mer jobb att koppla ihop själv men det är kul att lära sig lite nytt ibland också :green:
Att skriva egen kod själv är ju ingenting ja tänker göra så då så är nog kopplandet betydligt lättare i de här fallet skulle ja tro.
Ja vad har man gett sig in på haha. I nuläget känns det som en färdigt kitt skulle va bättre men vad gör man inte för att krångla till det :green:
Nåja det är väl tur man tycker de är kul att ge sig på lite nya saker iaf. :-)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Nu så har det kommit. Det blev ett Easydriver v44 som verkade som det bättre valet.
Skaffade även ett kit med kopplingsbräde och diverse saker som behövs till.
20170810_133313.jpg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Ja de blev ju inte världens bästa lödning men tror de blev ok ändå. Är min första lödning på minst 15år så inte fy skam hehe.
Nu snart när man får lite tid så blir det att testa.
20170811_125308.jpg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Yes succé! Nu har jag äntligen fått det att funka :-)
Tog sin lilla tid att fixa de men nu gör den som jag vill i APT.
20170811_235555.jpg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by AstroFriend »

Grattis Micke!
Nu har du grunden lagd för något som är mycket mer flexibelt än det färdigköpta.

Om min styrning till fokus motorn går sönder eller att jag behöver nya funktioner den inte har bygger jag nog precis som du en egen.

Skriv gärna en lista på vilka delar på vad du till slut valde till hårdvara och vilka mjukvaror du anser fungera bäst. Du har ju ändrat en del under arbetets gång och kanske lite osäkert vad som behövdes.

Imponerande att du gick iland med detta, jag som har stor vana av elektronik valde den enkla vägen och köpte färdigt.

Har du sett någon bra programvara förutom atp? Den skall över ascom klara autofokus och temperatur kompensering.

Bra du valt en så kraftig motor att du slipper växellåda, ger bara onödigt glapp. Verkar också som myfocuser kan stega mer än de 64000 steg som brukar vara standard. Ger mycket enklare val av utväxling då man slipper de begränsningarna.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Tack Lars! Ja med tanke på den lilla erfarenhet man har inom elektronik är ja lite överraskad att man fick ihop de. Men när man väl kommer in i det så blir allt enklare steg för steg.
Så nu är det bara sista biten kvar att montera ihop allt till lådan och vänta på att kugghjul och rem ska komma.

Hårdvara jag använt:
Microkontroller Arduino Uno Rev3
Styrkort Easydriver v44
Motor Nema17 200s/v
Testbräda och sladdar
Elektroniklåda
Köpt på https://www.kjell.com/se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mxl Kugghjul och remmar från http://www.motionco.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns massvis med olika och välja på.

Total kostnad: ca 900kr

Program: Arduino IDE
Koder från https://sourceforge.net/projects/arduin ... rollerpro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Focuserv168_DRV8825_HW203_M> <DIR> 2016-11-16
(Ascom) myfocuserpro
Astrophotography tool (APT)

Tillägg header-filer
Onewire.h
Eempro.h
Eemproanything.h
Som man får ladda hem från Arduino och lägga i libraries i enskilda mappar för ett de ska funka.

Hade ju först ett velleman ka03 styrkort men eftersom ja inte hittade nån kod som funkade för ascom så bytte ja till easydriver kortet istället.

Det som står skrivet i koderna så ska det funka till SGP, maxim dl, focusmax, Nebulosity 4, APT och scopefocus.

Ja och eftersom jag tänkt och sätta så motorn driver på microfocusratten så kommer det bli ännu högre utväxling plus microsteg i programmet.
Så ja kommer nog få ganska exakt fokusering nu.
Nu i efterhand så tror ja motorn ja skaffade är väl lite väl stark för mina saker ha har på nu men de är ju bra att ha ifall man väljer att byta mot nåt tyngre i framtiden.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Fredrikdb »

Kul att höra att projektet landade väl för dig :)

motorn du har kan tyckas vara för stor men när du microsteppar den med lite högre tal så tappar den mycket i moment fort så det kan vara bra att ha lite i överkant

några löd tips kan jag ge dig om du vill ha och en mejsel formad spets tycker jag är att föredra
lite löd fluss för att få lite bättre lödningar
lite avlödningsfläta för att suga upp överbliven tenn
en tandborste och lite isopropanol att tvätta med före och efter lödning

hoppas du har fått blodad tand nu och kommer fortsätta med nya projekt och att du har inspirerat någon annan som tycker det verkar svårt med elektronik att försöka bygga själv


/F
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Ja de blev en aningen euforisk upplevelse när man fick det att funka:)

Ja man kan väl säga att lödningen gick lite knackigt men tror de lödningen blev ganska bra ändå med det man hade.
Lödtråden ja använde innehåller flussmedel men märkte att de var svårt att få de bra så mer flussmedel än de som är i hade nog underlättat avsevärt.
Använde crc electric cleaner som funkade bra :)
Fast tvättade bara av det efteråt dock.
Tack för tipsen!

Jo då de kommer nog att komma fler projekt längre fram.
Ja man får väl hoppas de är nån iaf som kan finna nån strima inspiration av de man gör.
Även om man inte är speciellt insatt i elektronik så är de kul att ge sig på saker man inte riktigt är hemma med :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

20170821_210703.jpg
Nu så fick ja hem kugghjul och remmar :)
Testade allt och de verkar funka fint.
Dock får ja försöka fixa så kugghjulet till fokuseraren passar bättre för hålet blev lite stort.

Fick borra lite ventilation i lådan för styrkortet verkade bli ganska varm efter ett tag så de är nog behövligt så de inte brinner upp..
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Robert Habolin »

häftigt!!

kul med hemmabyggen som funkar. hur är det med remmen, blir det stadigt nog för så små steg? jag tänker om det har minsta flex på nått så kanske det "slirar" ? fast funkar det så funkar det ju.. bara nyfiken på om och hur!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by AstroFriend »

Det är viktigt att det inte flexar, märkte det bland annat när jag började testa med autofokus på mitt motor fokus bygge. Mekaniken kändes stum, men fick ändå göra ett stadigare fäste för att få autofokusen att börja fungera.

Kanske du får sätta ett tvärstag till din motorhållare om du råkar ut för samma problem som jag fick enligt ovan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;