Arduino stegmotor projekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Tony »

Juicy6 wrote:Jag har köpt hjul och remmar på http://www.motionco.co.uk/ . De är snabba som attan!
En detalj är att korden är av glasfiber. Inte så noga på en focuserare men till min bältesdrivning (växellåda/ RA/DEC) så valde jag bälten med stålkord.
http://www.beltingonline.com/at5-synchr ... g-belts-28" onclick="window.open(this.href);return false;
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Tony wrote:
Ang utväxling så har jag 1:2 på en fucuserare (den har ingen microväxel). Och den andra har 1:1 på microhjulet.
Ett microsteg på stegmotorn är så litet så det märks inte på fokus. Det behövs knappast nån växellåda även fast man kör direkt på focusratten.

Nu vet ja med säkerhet att ha inte behöver någon växellåda som ja funderade på att skaffa först :-)


Öppnade upp fokuseraren för tyckte ja märkte att de var nåt som låg och gnagde på lagren. Var i princip inge fett alls kvar i så rengjorde så gott ja kunde och i med ny litiumfett. Så nu känns den något bättre än innan.
20170730_130612.jpg
20170730_130712.jpg
Tror ni det skulle funka med att lägga på nån typ av gummibeläggning på fokusertuben för att få bättre grepp för fokuserstången om det nu skulle börja slira?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Nu har det kommit lite saker från posten. Så nu kan man börja greja lite smått.
Ska bli intressant hur detta ska gå :D
20170801_152537.jpg
Har även lite aluminiumprofil ja tänkt å göra ett fäste av.
20170731_144836.jpg
Så nu är det bara att invänta kugghjul och remmar från Motionco.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Då har man varit igång å tillverkar ett fäste.
Var mycket huvudgni över hur ja skulle tillverka ett.
Men tillslut så kom ja på en lösning som blev relativt kompakt och bra.
Finishen just nu är väl inget att hurra över men ska slipa den och sen måla den svart så kommer det nog se lite trevligare ut.
Sen om det nu skulle behövas justeras i höjdled så får ja sätta distanser emellan de olika fästena.
20170802_211011.jpg
20170802_211034.jpg
20170802_210937.jpg
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Nu så har man grejat lite med kodningen av arduinon och har väl kommit ganska långt så att tillläggsprogrammet i ascom kan ge kommandot till brädan men nu så är det lite stopp.
Brädan(kontrollkortet) verkar inte vilja ge signaler till stegmotorn.
Innan ja tar några förhastade slutsaster själv och börjar krångla mer än vad jag förmår så tänkte ja fråga vad som kan va fel?
Är stegmotorn felkopplad eller är det nåt i kodningen som kan strula till det ?
Har laddat hem färdig kodning från https://sourceforge.net/projects/arduin ... rollerpro/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Men hittade inget färdig kod som är anpassad till den skölden jag har L298P men tog den som var mest lik L298N..
Arduinobrädan verkar få signaler från ascom så antingen är det fel kodning eller så har jag kopplat stegmotorn helt fel.
Så här har ja kopplat:
20170806_004718.jpg
Och så här är det kopplat till stegmotorn. Tror inte det är till någon hjälp dock.
20170806_004744.jpg
Fann inget kopplingschema alls till skölden alls men hittade en tabell som jag gick efter. https://www.linengineering.com/resource ... nnections/" onclick="window.open(this.href);return false;
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Fredrikdb »

Hej Kul att du finner de roligt att bygga själv, jag använder mig av en annan driver " A4998 " som jag köpte på ebay för tror det var 5-6 kr styck vid köp av 10 ;)

gillar inte att länka till en sida som filer laddas ner i från men på SF finns denna och kopplingen som skall vara den samma som du använder fast det är ett annat bord, det jag ser är att på din koppling är allt polvänt men rätt :) så något liv borde du få ut

https://sourceforge.net/projects/arduin ... g/download" onclick="window.open(this.href);return false;

en fråga bara vad använder du för extern spännings matning till l298p ? den behöver en egen för att driva motorn

sen ville jag bara lägga in ett varningens ord och det är att var du än gör koppla inte ur motorn när l298 har spänning då det kan resultera i att kretsen grillas

Lycka till med fortsättningen och ge inte upp :) har själv lyckats få fram den magiska röken vid tillfällen när koncentrationen inte varit på topp :green:



/F
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Ja de är riktigt kul å greja saker själv men är mindre kul när det börjar krångla hehe :green: . Tålamodet tryter lagomt mycket och sen börjar man leta lösningar förgäves känns de som ibland. :|
Ja ja såg ju sen efter man började detta bygge att de skulle funka lika bra med en billigare och enklare sköld men men hehe.
Åh ja har verkligen letar efter en sånt schema men har ja nog varit blind och inte hittat nåt. Tack detta ska nog funka :)

Jag använder ett 12v 3a nätadapter som är kopplat till arduinobrädan. Men sen såg ja på skölden att det finns ju en pin ext eller int som man kan ändra om man vill ta ström från brädan eller egen strömtillförsel. Antar att det är så man ska använda den pinsen till?
20170806_113227.jpg
Hehe nä ja läste nåt om det att kunde bli kortis om man kopplar ur de så de ska ja allt låta bli att göra :green:

Ja tack! fårförsöka hålla tålamodet i schack så ska ja nog kunna få ihop detta till slut :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Fredrikdb »

glömde skriva det men jag tänkte bara höra om du kan länka till koden du använder dig av tänkte det skulle underlätta att hjälpa dig :D ?
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Här är den ja använt.
https://sourceforge.net/projects/arduin ... 0FIRMWARE/" onclick="window.open(this.href);return false;

Focuserv254_L298N_M> <DIR> 2017-04-10
Den här jag installerat och den blev verifierad till brädan :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Av vad du skriver förstår jag att dina kunskaper är begränsade inom den elektroniska världen. Jag är mycket impad att du ger dig på det här.

Hejar på och håller tummarna att du kommer i mål !

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Hej Lars!
Ja ja har väl lite väl självsäker att de skulle bli ett lätt bygge hehe.
Men ja elektronik är väl inget ja vanligtvis grejar med och speciellt inte kodning. Men tur är väl det att det finns färdig kod iaf som man kan använda.
Ska nog fixa ihop detta hoppas bara det hinner bli färdigt innan säsongen börjar.
Bara leveransen av kugghjul och remmar inte blir allt för utdragen också.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Har fått stegmotorn att röra på sig som den ska med en demokod men när jag kör genom myfocuser ascom så är det tvärstopp..
Konstiga är att när ja kör programmet så känner de av Arduinobrädan men ger inga signaler till motorskööden alls.
Så antar att jag måste göra nån ändring i koden så det funkar till skölden l298p..
Annars är det nog att skaffa en annan motorsköld som passar till koden.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by AstroFriend »

Du skulle behöva felsöka. Finns det lysdioder på utgångarna eller någon annanstans så du ser om pulserna går fram? Om det inte finns lysdioder på kretskortet så kan du göra ett testinstrument. En vanlig lysdiod (LED) som du löder in ett seriemotstånd på. Motståndet kan vara på 1500 till 2200 ohm, lysdioden behöver inte lysa starkt. Prova på de spänningar du strömförsörjer den med, 5 eller 12 volt eller vad du har, vänd polariteten rätt!

Om du kopplar ena sladden från din lysdiod till noll volt och håller den andra mot resp utgång som driver stegmotorn kan du se om det pulsar, gör de det och motorn inte rör sig är det troligen fel fasföljd.

Möjligen kan du se pulserna på ingången av drivkortet också om det orkar driva lysdioden, lite svagt borde den lysa. Utgången som driver drivsteget kan vara mer av karaktären öppen kollekter, det vill säga den sänker, drar ström från plus mot jord. Då kanske du får lägga plus på lysdioden till den strömförsörning som utgången driver och den andra mot den utgång du vill testa.

Om du har en voltmeter kan du prova mäta med den först, men dagens digitala voltmetrar är i regel hopplösa att mäta sådant här. Ett oschilloskop vore bäst. Finns billiga att köpa som man kopplar till datorns usbport. Man kan till o med använda datorns ljudkorts ljudingång. Men allt detta är kanske lite väl svårt. Fast du verkar ju inte rädd för att ge dig på okända grejor.

Som du skrivit själv förstörs drivsteget lätt om stegmotorn kopplas loss när det är spänningssatt. Det är stegmotorns trådlindning som ger en bakvänd spänningspuls när man kopplar ur den spänningssatt. Ungefär som en tändspole till en bil.

Däremot kan du koppla på elektroniken om det redan från början inte har stegmotorn ansluten, till ex för att mäta. Dock kanske det inte går att mäta utan last, då får man ersätta motorns lindningar med motstånd, kanske fyra st 47 ohms motstånd.

Ja det var lite tips jag försökte mig på som inte var alltför avancerade att utföra.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Fredrikdb »

Hejsan Micke kul att höra att det fungerade med en demo, jag försökte hitta någon dokumentation ang din l298p och det jag fann gjorde mig mindre imponerad tyvärr.

På den vanliga l298 Multiwatt 15 kapseln använder du dig av på pinne 5-7-10-12 som ingångar och på Velleman KA03 som har en Power So20 Ic sitter ingångarna på pinnarna 7-9-13-15
det jag har svårt att tyda enligt Vellemans egna info är vart på kortet dessa ingångar är.

https://www.velleman.eu/downloads/0/mod ... _vma03.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.sparkfun.com/datasheets/Rob ... Bridge.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

i Focuserv255_L298N_M.ino du använder är benen satta att användas på arduino UNO 5-6-7-8 som utgångar om jag har förstått det rätt

nu när du har fått en demo code att fungera undrar jag vilka ben som används i denna ino fil, om det är några andra skulle det vara en förklaring på ditt problem.


/F
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Har haft lite framgång med skölden nu.
Har fått koden från 298n att kunna ge respons till motorn efter att ha flyttat runt pinsen men det verkar inte funka riktigt som det ska ändå. Motorn flaxar bara runt ett steg och sen tillbaka när ja ger ett kommando.
Så antar att kopplingen till stegmotorn behövs ändra också så det passar in till pinsen?
Kör bara med strömmen från usbkabeln än så länge och det verkar ge tillräckligt med kraft för att få den att snurra iaf.
Testade 5-6-7-8 men det gav ingen liv till skölden alls.
Sen 6-9-10-13 fick den respons men när ja gav kommando så tog den ett steg och sen tillbaka till samma läge. Så antar att polerna till stegmotorn motverkar varandra?

Var samma med demoversionen ja testade så flaxar motorn bara runt men sen efter ja kopplade om den som ja har den nu funkade den som den skulle. Dock tror ja att den koden är till för främst dc motorer.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8