Arduino stegmotor projekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Tänkte jag skulle ge mig på att konstruera en egen Motorfokuserare med hjälp av en Arduino motorshield r3. För hur svårt kan de va? :green: Men har en fråga kring upplösningen på stegmotorn.
Har sett att det finns stegmotorer med 200-400s/v men hur noga tros det behöva vara för att få fokusen tillräckligt noga? Behövs det en växellåda för att få det ännu exaktare eller räcker det med direktdrift (remdriven som ja tänkt)från motorn? Med den stegmotor(Nema17 ja sett finns det en pg27 växellåda som ger en utväxling på 5400s/v. sj tycker ja det låter väldigt mkt men kanske är behövligt ändå. Är som sakt ganska grön inom detta så alla tips är välkomna :-)
Mvh/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by AstroFriend »

Hej Micke,

Perfekt fokus brukar innebära steg om några my.

Kanske du kan finna några tips i mitt fokus projekt:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... focus.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har 1.8 my / steg och det verkar lagom.

Från det kan du räkna baklänges och få fram vad du behöver. Min stegmotor har en växellåda men det kanske inte du behöver. Har du extremt ljusstark optik så blir ju skärpedjupet mindre och ev behövs finare steg. Om jag minns rätt stegar jag min i halvsteg. Viktigt är ju också slaglängden på fokusen. Min fokuserare har ca 100mm och utnyttjar 80mm av det, stegregistret brukar vara 64000 steg vilket man också måste ta hänsyn till. Motorns moment måste räcka till också, när teleskopet pekar rätt upp och en tung kamera krävs det ganska mycket kraft.

Jag har också inbyggd temperatur kompensering, utan det skulle det inte fungera i mitt fall.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Så det hänger lite på f/talet på teleskopet med andra ord?själv har man väl inte ett jätteljusstarkt teleskop direkt så det kanske kan gå ändå utan växellåda.
Motorn(Nema17) som ja sett endel använder är stark nog för min utrustning.
Har faktiskt kollat på din sida och tagit lite inspiration men istället för Usb-focus som du har så valde ja en Arduino kontroll som ja fått tips ska funka bra :-)
Och man kan komma ganska billigt undan än de färdiga kit som finns.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Juicy6 »

Spännande. Titta gärna på cloudynights och stargazers forumen eller på github. Och håll oss uppdaterade om hur det fortskrider...

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Behövs det bara en mindre utväxling löser du det lätt med en kuggremväxel som jag gjort, kuggremmar kanske behövs i vilket fall som helst för att få ihop det.

Faktiskt så började jag också med ett Aurdino projekt, men så dök USB focus upp som på den tiden inte kostade mycket pengar. Men hade ju varit mer flexibelt med en helt egen konstruktion.

Gör gärna en projektbeskrivning som vi kan följa här eller på din hemsida.

Lycka till !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Ja absolut de ska nog bli ett kul litet projekt detta. Kommer uppdatera under byggets gång hur det går å så.
Nu ska man bara kolla upp allt det man behöver först som sagt. Får se om jag får ihop de saker man ska beställa under helgen.
Har kollat på Electrokits hemsida så därifrån kommer nog de mesta komma ifrån. Men sen såg ja att du Lars fått tag i kuggrem och kugghjul på Conrad så där ska ja ta mig en titt vad man kan få fram :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Magnusedback »

Denna köra jag med.. funkar toppen.

https://sourceforge.net/projects/arduin ... erpro2diy/" onclick="window.open(this.href);return false;

Går att välja vilka delar man vill ha med, LCD, knappar, temp osv.

Jag kör med Nema 17 med en 27:1 växellåda. Men jag tror att man kan klara sig utan växellåda eftersom det går att köra med microstep.

Mvh
Magnus
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Fredrikdb »

jag använder den ovan förslagda och den fungerar super

på ebay kan du söka på "gt2 timing belt" det var dessa jag använde mig av till mina

F
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Juicy6 »

Jag har köpt hjul och remmar på http://www.motionco.co.uk/ . De är snabba som attan!
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Tack för tipsen de ska jag ta och kolla upp :)
Har nu beställt arduino uno v3 , vellerman motorsköld och en Nema17 stegmotor.
Blev att man beställde från kjell&company som ja trodde skulle va de dyrare än electrokits priser.
Fast när man valde vellerman skölden blev det väl något billigare visserligen.
Kollar man på andra sidor förutom utländska som säljer arduino så är de ännu dyrare.
Snålvargen som är igång hehe..
Så nu är man iaf igång med beställningar och nästa steg är väl att kolla upp med kugghjul och kuggrem vilka storlekar som skulle passa bäst.
Fast får nog vänta med det tills man får hem motorn så man kan mäta. Blir ju lite lättare om man har motorn till hands för att kunna tillverka ett fäste till den också.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by AstroFriend »

Axlarna kan vara 6mm eller 1/4", se till att få matchande tandhjul.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Lade en beställning med ett par MXL kuggremhjul och remmar på http://www.motionco.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Räknade ut lite snabbt hur långa ja ville ha dom men istället för att bara ha en storlek på en rem så tog jag med ett par extra storlekar med ifall att de inte skulle funka.
Aluminium MXL Pulley, 20T, 3mm Bore
Aluminium MXL Pulley, 15T, 5mm Bore
MXL Rubber Timing Belt, 80 T
MXL Rubber Timing Belt, 90 T
MXL Rubber Timing Belt, 100 T
Så tack för tipset Christer för hemsidan!
Hoppas de ska funka bra :)

Så nu är det bara en strömkälla kvar som behövs.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Kul du redan hunnit beställa komponenterna, du kanske får det klart om någon månad.

Är lite förvånad över de små dimensionerna på axel hålen, 3 o 5mm. 5mm till motorns växellåde axel antar jag, men 3mm, är det för axeln efter 1:10 reduceraren i fokusenheten? Brukar inte bli riktigt bra när man kopplar in motorn där, säkrare att använda direkt axeln. Fokuseraren har i regel en friktionskopplad växellåda som gärna slirar och då tappar fokusen synk.

Men det är ju lätt att borra upp hjulens axelhål till större diameter om det skulle behövas.

När du får detta klart kommer du märka att du får en enormt mycket bättre kontroll över fokusen, samtidigt vad lite som behövs för att den skall hamna utanför the sweet spot. Flex, gravitation när teleskopet pekar i olika riktningar, temperaturvariationer osv. Flex i fokuseraren gör att kameran hamnar snett och då går det inte att få hela planet i fokus.

Vilken steglängd har du växlat den för?

Jag har på senare tid börjat använda en autofokus funktion i APT. Har märkt då att det är väldigt känsligt för flex i växellådan och dess fästen till fokuseringen, fick göra en mindre modifiering av ett fäste för att det skulle bli bra. Glapp i mindre omfång kan fokusprogrammet hantera, men inte när det är mer odistinkt som när flexet fjädrar. Mitt totala glapp är ca 18 stegmotorsteg, motsvarar ca 31 my.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by micke187 »

Hej Lars! Ja ja tänkte ja skulle bli färdig innan höstsäsongen börjar och det är väl om drygt en månad kvar nu som man kan börja fotografera här i Säffle
:)

Japp det stämmer bra det. Motorns axel är exakt 5mm men fokuseringstappen på reducern är 2.7mm mätte ja den till så där får ja försöka att få det lite tätare men ja får se hur det märks när ja får hem kugghjulen.
Jo den är ju friktionskopplad men det finns som tur är möjlighet att ställa in hur mycket friktion man behöver så det inte ska kunna slira. Originalfokuseraren man har kanske inte är den bästa fokuseraren men det går ju som sagt att trimma in den lite grann.
Men om det skulle behövas går det ju lätt att borra upp som sagt.

Ja speciellt när man ska börja med smalbandsfilter så behövs det lite bättre kontroll för fokusen. Kommer nog bli en väldig skillnad får ja hoppas. Är väl mest orolig för hur det kommer te sig när teleskopet hamnar i mer vertikalt läge hur det blir med slirningen om fokusen flyttat sig.
Har inte kollat upp de med steglängd och så än och ja får se om ja skaffar en växellåda till motorn senare ifall de behövs. Men det ja sett har endel klarat sig utan en växellåda. Läste också att denna motor ja beställt är stark nog så det räcker och blir över så.

Fästet har ja tänkte bestå av en enkel aluminium vinkel som är lätt att borra och såga i.
Blir till att såga upp spår i fästet till motorn då man kan spänna remmen när det behövs också.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Arduino stegmotor projekt

Post by Tony »

Magnusedback wrote:Denna köra jag med.. funkar toppen.

https://sourceforge.net/projects/arduin ... erpro2diy/" onclick="window.open(this.href);return false;

Går att välja vilka delar man vill ha med, LCD, knappar, temp osv.

Jag kör med Nema 17 med en 27:1 växellåda. Men jag tror att man kan klara sig utan växellåda eftersom det går att köra med microstep.

Mvh
Magnus
Hej Magnus.
-Jo det funkar bra med både mini-focuser och focuserpro2 -samtidigt. Men ett problem kvarstår hos mig, när jag öppnar en av dom, så får den för sig den redan är öppen. "kan ej ladda 2 st focuser samtidigt" . Trots att det absolut inte är nån öppen i detta läge.
Jag brukar avinstallera programmet och ladda in ett nytt.
-nån ide? -hamnar programmet i fel katalog??
Kanske är nåt speciellt med min dator men det kan ju finnas fler som råkar ut för detta.

Ang utväxling så har jag 1:2 på en fucuserare (den har ingen microväxel). Och den andra har 1:1 på microhjulet.
Ett microsteg på stegmotorn är så litet så det märks inte på fokus. Det behövs knappast nån växellåda även fast man kör direkt på focusratten.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum