Pir-dimensioner?

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Pir-dimensioner?

Post by Martin F »

Börjar närma mig verklighet att gjuta en pir till min montering. Har skummat igenom diverse byggtrådar på nätet och börjar närma mig beslutsdags. Vad tror forumets samlade kunskap om följande:

- Betongfundament ca 80*80*50 cm, nedgrävt så att botten är på ca 1 m djup. Armeringsnät i fundament och armeringsjärn förankrade i nätet, vidare upp i pelaren
- 190 mm betongpelare, höjd ca 70-80 cm från marknivå (120-130 cm från fundamentets överdel)
- 4 st M16 gängstänger
- 1 eller 2 st 200 mm dia, 10 mm stålplåt för att fästa monteringen på

Tanken är att den nedre stålskivan mest stabiliserar gängstängerna och den ska ligga i stort sett kloss an på betongen (förutom muttrarnas tjocklek). därefter ett mellanrum på 5-6 cm upp till den övre stålskivan så att man får in en M10-bult att fästa monteringen med.

Till själva monteringshuvudet har jag tänkt låta tillverka en adapterpuck av aluminium men till att börja med gör jag nog en "dummy" av MDF eller formplywood.

Något att tänka på? Såg Lars tips om att inte sätta gängstång så att den stör monteringens alt/az-skruvar eller liknande. Tänkte sätta 4 st istället, i SV, NV, SO och NO. Ingen direkt i norr eller söderläge.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Pir-dimensioner?

Post by hbar »

Tänk på att det inte är så mycket djup utan yta som ger stabilitet. Gräv ner en 70 plint i mitten o lägg 4 plintar i ett kors någon dm under marken så att alla 5 plintarna möts med järnen på den mittersta plinten. Gör en form för piren o lägg i armering som du fäster i plintjärnen. Sätt i de gängstänger du behöver o gjut ihop allt.

En plint kostar ung samma som motsv mängd färdigmixad betong. Har du egen grus o bara köper cement så blir det naturligtvis billigare.

/Håkan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pir-dimensioner?

Post by Martin F »

Tänkte mer på frostpåverkan ytligt. Smart med plintar! Minskar behov av blandning :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Pir-dimensioner?

Post by micke187 »

Minst en meter skulle ja rekommendera att gräva ner iaf för att va säker på frostfritt djup. Fast det beror väl på lite vart i landet man bor ju längre upp desto djupare.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pir-dimensioner?

Post by Martin F »

Bor i Jönköpingsområdet och marken här är finsand skulle jag säga.

Spelar placeringen av bultarna/gängstängerna någon egentlig roll? Huvudsaken är ju att man kan rikta in sin adapter åt norr, när monteringen ska dit.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Pir-dimensioner?

Post by micke187 »

Ja då är de viktigt att det är djupt nog vattnet tränger ner och kan röra sig lättare i sand än hård jord och fryser sen och det blir att fundamentet kan röra på sig lättare när tjälen sen släpper. Är ju inte så kul ifall piren börjar luta efter ett tag.
placeringen av stängerna har nog igentligen ingen betydelse men placera dom så lång ut som det går utmed plattan för ökad stabilitet.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pir-dimensioner?

Post by Martin F »

Tänkte nåt sånt här sett ovanifrån. Funkar det med så lite betong mellan stängerna och ytterkanten? (Är på engelska pga diskussion utomlands :) )
pier top.JPG
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pir-dimensioner?

Post by Martin F »

Piren blir nåt i den här stilen. Färdiggjutna plintar med balkskor i alla fyra hörnen, som förbinds med armeringsnätet i fundamentet. Fundamentets armering förbinds med armeringsjärn som går upp i piren. Sedan blir det såklart lite mer betong än vad som syns på min skiss eftersom det får fylla ner i groparna där jag ställt plintarna.
Pir.JPG
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pir-dimensioner?

Post by Martin F »

Vad tror den samlade visdomen - kan det funka?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Pir-dimensioner?

Post by AstroFriend »

Kan kanske vara bra att gjuta in ett plaströr som du kan dra kablar i så slipper du hade de utanför piren där de kan komma i kläm. Måste bara vara gjorda så att inget vatten blir stående så inget frostsprängs.

Jag har ett 12mm centrumhål till min EQ6, men du har kanske en annan montering?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pir-dimensioner?

Post by Martin F »

Har funderat på plaströr men tror jag skippar det. Kan fästa en kabelkanal längs piren istället.
Jag har en HEQ5, den har M10-bult.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Pir-dimensioner?

Post by stoffe »

Stålpir är bra, smal och lätt att göra pirflips runt. Men gjut inte fast stålpiren utan ha den lös så du kan vrida och tilta den med tre bult i botten. Då behöver du bara gjuta ett fundament. Fyll inte stålpiren med betong, den blir bara väldigt tung då om du ska flytta den någon gång i framtiden.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pir-dimensioner?

Post by Martin F »

Tror inte en 19 cm betongpir blir så mycket svårare att göra flips runt? Borde bli stadigare än en ofylld stålpir också. Plus att jag kan göra den själv, till skillnad från en stålpir.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Pir-dimensioner?

Post by MartinS »

@Martin F

Hej hur gick det med din pir, blev den klar? :) Några lärdomar från projektet?

Kommer gjuta i sommar och har tänkt mig en likande konstruktion. Kommer nog använda 250 mm rör så blir piren lika tjock som adaptern.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Pir-dimensioner?

Post by Martin F »

MartinS wrote:@Martin F

Hej hur gick det med din pir, blev den klar? :) Några lärdomar från projektet?

Kommer gjuta i sommar och har tänkt mig en likande konstruktion. Kommer nog använda 250 mm rör så blir piren lika tjock som adaptern.
Den är klar och det gick fint :)

Jag grävde en grop ca 90*90 cm och kanske 80 djup. Gjöt ett fundament i den, ca 50 cm tjock, och lät armeringsjärn sticka upp. När fundamentet härdat gjöt jag piren separat. Använde 19 cm papprör som jag förankrat med en träställning. Stötte hela tiden med en käpp samt knackade på sidan av rören under tiden. Avslutade med att sänka ner piradapter med stålskivor och gängstänger i toppen och lade ett par reglar under för att få dem på rätt höjd.
DSC_1187.JPG
IMG_1625.jpg
IMG_1632.jpg
IMG_1839.jpg
IMG_1846.jpg
IMG_1915.jpg
P1010962.jpg
P1010963.jpg