Bygge av en mini dome

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Bygge av en mini dome

Post by hbar »

d1.jpg
dg.jpg
dg.jpg (83.98 KiB) Viewed 7797 times
t.jpg
t.jpg (66.08 KiB) Viewed 7797 times
Så här långt har jag kommit i bygget av en ekvatorial monterad dome för min gaffelmonterade rcx12a. Den är 1,1m i diameter o 1.3m hög. Vad som återstår är glasfiber laminering och två baffel väggar (ca 30cm djupa som monteras på skenorna som går länga spaltöppningen). Teleskopet (i nedersta bilden) kan röra sig fritt (med ca 10cm marginal) inuti och domen som självständigt följer dess rörelse i ra. Växellådan ger en utväxling på 1:230 och kommer med stegmotorn klara ca 2rpm (med ca 300Nm).

Jag har tänkt ha hela spalt-öppningen öppen (ingen dekl slits). Skulle jag vilja reducera öppningen och förlänga bafflingen så är det enkelt att montera ett löst rör på baffelväggen med rätt deklination för objektet. Då får jag nytta av den ekavtoriella monteringen och dessutom blir domen lite mindre än den hade behövt om den varit en ren alt/azm.

De 2m höga väggarna i obset har inte hjälp tillräckligt mot de vindpåkänningar som teleskopet utsätts för. Speciellt med påmonterad daggkåpa så blir vindfånget för stort med 2,4m brännvidd och gaffelmontering. Den aktiva optiken behöver ca en sekund för att ta guidebilden och sen kompensera tip-tilt plattan. Under den tiden så smetas objektet ut över några bågsekunder och signal brusförhållandet minskar därefter. Hoppas denna lösning skall ge utdelning i den ständiga jakten på fotoner från vår natthimmel.

Även om detta projekt inte har så stort allmänintresse så kanske det kan stimulera andra glada amatörer att tänka i lite annorlunda banor än de allmänt gängse. En hobby utan fantasi blir lätt långtråkig.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge av en mini dome

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Rejält bygge du gör. Har du en servicelucka också när du behöver komma åt teleskopet eller tar du det via ordinarie lucköppningen?

Jag har för mig att EQMOD som jag använder även kan styra en dom, eller om det var så att det gick via ASCOM till en annan styrenhet. Du kanske löst på annat sätt.

Väldigt stort teleskop du fått in i minimal låda. Till min 5" refraktor har jag ett mini observatorium, men det är 2*2m och nära 1.5m högt. Visserligen kan jag nog klämma in en RC 10" där om jag går upp i storlek i framtiden. Refraktorer behöver mycket svängrum.

All information är alltid välkommen, alltid finns det detaljlösningar man kan anpassa för eget behov.

Kul du lägger upp bilder så vi andra kan följa.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

De två halvorna sitter ihop med 3 distansklossar och 3 skruvar i botten. Tar ca 10 minuter att sätta upp eller ta ner om man tex vill ha full tillgänglighet för visuellt bruk (går hyfsat att se även genom den 40cm breda spalten baktill men domen är mest avsedd för foto). Om jag varit lite mer kunnig i glasfiberlaminering så hade jag naturligtvis gjort en form o fixat de två halvorna direkt. Hade sparat lite vikt också men den är ju inte gjord för att vara transportabel så detta kände säkrast. Klär först med masonitplattor som jag sen bakar in med ett lager glasfiber på vardera sidan.

Styrningen tänkte jag lösa med en sensor som ser på vilken sida teleskopet pekar och går åt detta håll tills den står mitt för. Ser den ingen rörelse så går den över till sidereal hastighet.

Den stora fördelen med gaffelmontering är ju att det blir kompakt. Nackdelen är flex i armar o den stora moment belastningen på ra drevet. Det gör den mer vindkänslig än en tysk montering men jag hoppas att detta kommer att bli bättre med domen. Hur det än blir så är det roligt att kunna testa idéer o se om de fungerar. Jag har inte sett någon liknande lösning på nätet men det finns säkert om man letar ordentligt. Jag brukar följa dina projekt också och hittar små detaljer som jag inte tänkt på innan.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge av en mini dome

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Jag kan inte heller dra mig till minnes jag sett någon göra det på liknande sätt. Det närmaste är väl ett alt-azimut montering. De blir också kompakta men får fieldrotation som kanske är lite svårbemästrat på amatörnivå.

Tror du att det blir klart för test till hösten?

Du arbetar med mycket lång fokallängd, känner du att det går att ta tillvara på det i form av högre upplösning de dagar det inte blåser?

Du skrev förut med vilken pixelskala du jobbar, men glömt bort det. Tror dock det var ca halva bågsekunden även vid deepsky, eller?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

Jag planerar att kunna börja använda den om någon vecka men motordriften tar lite längre tid. Gå lätt att vrida den för hand till en börja med (behöver justeras ung var 10e minut).

Med min atik ccd så har jag 0.5" utan reducerare o 0.8" med. Brukar ligga på ca 1.5" i FWHM när det är bra himmel o någorlunda lugnt. Får hoppas på bra astroväder under sensommaren. Här nere i söder så får vi astronomiskt mörker lite tidigare.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge av en mini dome

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Du jobbar snabbt, för mig tar allt mycket längre tid, men blir ju så svårt när man bor i lägenhet.

Gaffelmonteringen har ju en hel del fördelar. På den tiden när jag själv tänkte bygga en montering var det med utgångspunkt en gaffelmontering, men då varianten med hästsko. Då får man bra stöd och flexet minimeras. Du skulle ju i princip kunna modifiera din till det. En hästsko som stöder gaffeln längst ut och som i sin tur vilar på ett par kullager som den rullar mot.

Har du undersökt din montering närmare? Din bör ju vara en av de mer påkostade, vad är det för lager i DEC och RA och vilka snäckdrev använder de? Om de är påkostade kanske det vore värt att förstärka upp gaffeln på något sätt om du upplever att det är ett stort problem. Om inte hästsko som jag beskrev ovan så kanske man kunde gjuta ihop gaffeln med kolfiberförstärkningar eller något eller byta ut RA axeln mot något med större dimension ifall det är där det flexar.

1.5" imponerar, jag kanske kommit till som bäst drygt 3", men det är från min balkong och den dag jag får igång observatoriet på landet kanske det kan bli bättre. Men skulle också behöva förbättra min EQ6. Dock tar det emot att behöva lägga ned tid o pengar på den, vill ha något bättre. Du brukar ju använda AO i form av en vickbar spegel, hur mycket fel från monteringen kan den ta hand om? Kan väl knappast få en EQ6 att bete sig som en pro produkt antar jag.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

En lösningen som några gjort är "defork" o sätta den på en tysk montering men en bra sådan kostar en hel del o det är mycket jobb. I det perspektivet så blir min lösning billig (~15kkr) om den fungerar.

Min ao har en plan glasskiva (ingen spegel) och den kan förflytta bilden +-0.15mm. Det är icke "lf" varianten av
https://www.sxccd.com/sxv-ao-lf" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag köpte min beg och är nöjd med dess prestanda även om där naturligtvis även är nackdelar med ett sådant system.

Denna vecka skall jag försöka lära mig glasfiberlaminering. Köpt 100 engångshandskar till epoxi slabbet o jag tänkte undvika att slipa/såga för att minska allergirisken.

/Håkan
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

tm.jpg
Sommar semestern slut för teleskopet, klart för pol alignment.

Domen färdigklädd o målad, sidorna sätter jag på när alignmenten är klar.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge av en mini dome

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Du har helt andra dimensioner i ditt bygge jämfört med mitt. Kul du testar den speciella typ av obsbyggnad.

Vredet till latitudjusteringen känner jag inte igen, har du bytt ut något för att få bättre precision i höjdinställningen? På min gamla C8 med gaffelmontering jag hade var det synnerligen primitivt med dagens mått.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

Teleskopet väger 45kg så även med meades ultrawedge blir belastningen i lat led rätt stor. Svarvade till en större ratt så jag fick bättre grepp. Botten är planfräst o nya fästskruvar mot plattan så när väl rätt position är fixad så skall den förhoppningsvis inte flytta sig ett antal bågminuter när man spänner fast det. Även om det inte skall behöva göras fler gånger (på länge) så är det svårt att få till en bra alignment med meades dåliga kvalité.

Hoppas du också kommer igång snart. så mycket bekvämare när allt är på plats direkt när man vill starta på kvällen.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge av en mini dome

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Har du någon bra länk till en RCX 10" teleskop. Jag undrar vad de klarar för image circle och vilka reducers som passar. 0.65 ggr ungefär vore bra. Vore ju bra med en 3" så att den klarar rel stort format efter reducern också.

Antar att teleskopet har utgång på M82 eller strax därunder, men hittar inget data på det, inte heller back focus. Är det samma på som på din tro?

Vad är ett sådant teleskop värt som ota och antagligen med problem på fokus driv kortet?

Hur mycket sticker ditt teleskop ut utanför dec axeln. Fronten utan motljuskyddet och baktill med kamera?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

Jag har fysiska mått på 12 o 14" men inte 10. Image circle har jag inte mätt upp men min 12a ger ingen större vinj i primärfokus för c-sensor. Den är f8 så med en ap ccdt 0.67 (den som anses fungera bäst) så får du mer vinj men fortfarande hanterbart. Vad 10" ger vet jag inte. Här är info om reduceraren: http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... SO-RC.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mycket svårt att säga något om värdet. 12/14" verkar gå för 2-4000$ i usa (fungerande i normalskick) men mycket beroende på om man vill ha eller försöker sälja. 10" är mindre populär spec om man måste lägga arbete på att fixa elektroniken eller de-forka. Finns mer info att hämta i de två yahoo-grupperna för rcx400.

Arbetet med domen går vidare, börjar bli trångt i obset. Här anpassas bafflingen (fram/baksida på domen)
db.jpg
/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge av en mini dome

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Vilken fin finnish du fått på domen. Gjöt du upp det i glasfiber eller är det vattenfast plywood? Blir det samma matrial i luckan för öppningen också och hur ordnar du mekaniken för öppningen, antar att du gör den motordriven.

Kollade reducern du länkade till, ser att den inte klarar fullframe, fast det kan man inte förvänta sig med en 2" och med såpass kraftig reducering. Klarar ditt teleskop större diameter, typ 3" ? Om jag förstått rätt använder man en standard field flattener för rcx teleskopen så det är inga optiska specialgrejor.

Med de 10" RC teleskop jag funderat lite på klarar jag ca 60mm imagecircke vid 1x corrector och med 0.67 reducer/corrector på 3" kanske drygt 40mm. I nuläget finns det inte någon intressant kamera i mellanformat utan man får nöja sig med fullframe. Med reducern på 0.67 och fullframe skulle jag kanske få en fov på 1.5 grader, hälften mot vad jag har idag men dubbla fokallängden. Känns som om 900 till 1200 mm vore en lagom fokallängd, tror inte jag kan utnyttja längre för deep sky.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

Jag har inte jobbat med glasfiber tidigare så jag vågade inte ta steget via form o gjutning. Det är vanlig masonit som jag lagt på ett lager (mer i skarvarna) glafiber/epoxi. Ökar styvhet o väderbeständighet dessutom blir alla skarvar täta. Ventilation/avfuktning får jag fundera över.

Luckorna blir också stålram med masonit. Det går naturligtvis att ordna motordrift men obemannad observation är inget jag ser behov av idag. Det behövs nästan alltid lite småfix på ccd o guide sidan och jag är i obset så ofta ändå.

RCX400 ger ett plant bildfält ut så du skall inte ha flattner funktion. Många har provat andra varianter men AP är den som fungerar bäst. Baffelröret (den som håller spegeln på en vanlig sct) är fyllt med små bafflar o den som sitter närmst anslutningen har knappt 50mm diameter på 12". Däremot öppnade jag upp till 2" genom att ta bort den vanliga SC-gäng anslutningen som har ett mindre hål.

Optiken är bra i rcx400 serien men elektronik o mekanik är mindre trevlig. Att jag anv reducerare (ibland) är för att min atik sensor är liten o har små pixlar. När jag fått igång min beg kaf6303 ccd med 9um pixlar så tänker jag köra utan reducerare.

Det är svårt att få Meades gaffelmontering att gå tillräckligt bra för den brännvidden så aktiv optik från tex SX är att rekommendera om du köper 10"aren. Du frågade i en annan tråd efter 10u monteringen. Jag satte upp en sådan till TBOS obs i Oxie (gm2000hps) till en 14" SCT och den levererar vad som anges. En del saker som kunde göras bättre (i mitt tycke) men har du 90kkr (1000hps) o tex deforkar 10"aren så blir du säker både nöjd o fattig:).

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge av en mini dome

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Kaf6303 är en stor sensor, då får väl du nästan en grad på diagonalen. Har du köpt den defekt och reparerar den nu?

På RC teleskopen brukar de också säga att bildfältet är plant ut till 30mm, men skall man utnyttja det ända ut till 60mm så rekommenderas en field flattener.

Kanske min gamla EQ6 presterar bättre än en gaffelmontering, men tycker jag saknar en hel del precision från den monteringen. Ekonomin sätter en gräns långt under det man verkligen vill ha.

Jag har också börjat lite tidiga funderingar runt ventilation i obshuset. Blir det tillräckligt tätt är det ett måste. Först får det bli test med självdrag med hjälp av kanalerna i kanalplast taket. Går inte det blir det solcell driven fläkt för forcerad ventilation med filter.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;