Bygge av en mini dome

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bygge av en mini dome

Post by ragge »

AstroFriend wrote:...men tycker jag saknar en hel del precision från den monteringen....
Ursäkta lite off topic, men jag har sett helt fantastiskt bra prestanda från NEQ6. Och jag har även sett hur det kan se ut inuti en sådan innan den gjorts ren och smorts upp på nytt. Där fanns gott om metallspånor från tillverkningen och annat skräp i de koniska rull-lagren bl a. En bit var c:a 3 mm.

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

dome.jpg
Så var den på plats. En del kvar vad gäller motordrift mm men den är användbar i manuell mode (kräver bara en lätt tryck med handen för att flytta).

Känns skönt att kommit så här långt. Jag underskattar (som de flesta) hur många timmar som går åt till de olika momenten (tror att det är enkelt tills man inser att det är skillnad på en amatör o en yrkesman).

Lars, Kaf6303 är en tvåstegs kyld mikroskop kamera som jag köpt på ebay. Sensorn är av den nyare e-typen men dels saknar den slutare och sen är elektroniken klumpig o lätt omodern. Är halvvägs med bygge av en kombinerad filterhjul/roterande slutare (men det får bli en egen tråd).

/Håkan
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

Daggkåpa/baffelrör som komplettering till sidoväggarna när det behövs (vilket är rätt ofta här nere på sydkusten).
dk.jpg
Efter en del funderande kom jag fram till denna lösning. Rörhållaren vilar på de två böjda bågarna vars centrum sammanfaller med teleskopets deklinationsaxel. Jag behöver då bara spänna fast den i den position som motsvarar objektets deklination så kommer röret att ha rätt lutning.
dome.jpg
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Bygge av en mini dome

Post by jwarell »

En imponerande konstruktion Håkan! Ska bli intressant att se hur god stabiliteten i vind är. Det är verkligen en unik design. Hur stor del av himlen ser teleskopet genom tuben?

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

Det får blåsa mycket om vinden skall flytta 2-3ton betong så det märks under exponeringen (tror jag kan hoppa över att obsa då:). Där är ett gap inne i domen på ca 20cm mellan rör o korrektorplattan så även termiskt är de väl separerade. Nu har det varit ordentligt med både regn o blåst men det ser ut att hålla tätt. Några milliliter har trängt in men det får en enkelt plastpåse över tuben fixa. Är kvar att tillv fläns o drivaxel till motor samt styrelektroniken (hittills så går jag ut var ~5e minut o vrider lite för hand).

Med fokallängd på 2.4m och en 400mm baffel 1.4m framför primärspegel så blir öppningsvinkeln 6 grader. Även med en 50mm sensor så avbildas inte mer än 1.2 grader så vinjetteringen skall inte vara något problem.

/Håkan
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en mini dome

Post by hbar »

Fick avhyst sommarens första inneboende
geting.jpg
Nu är det förhoppningsvis nät för alla ställen där nya kan ta sig in. Vill inte få veta vad de skulle tycka om att bli väckta av en roterande dome någon timme efter solnedgången.

/Håkan
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Bygge av en mini dome

Post by micke187 »

Själv hade man 3 getingbon som var färdigbyggda och ett som var under konstruktion i obset som man fick ta bort så getingar finns de rikligt med här hemma.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8