Mini observatorie bygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Mini observatorie bygge

Post by Tony »

Nja, mitt alu-tak räknar jag med att ha större hållfasthet än veranda-plasttaket. Har då i alla fall större CC mått på reglarna. Sen är det ca 30gr vinkel vilket avlastar en del jämfört verandataket.
Aluminium tycker jag är underskattat. Högre hållfasthet än t ex plast. Möjligen att trä är ännu starkare per kilo.

Intressant att det står makrolon på dina skivor. Detta material har jag hållit på med en del. Makrolon är okrossbart, det är ju lovande.
-Följ bygganvisningarna med skruven så blir det nog bra. En sak att tänka på är att plast rör sig extremt mycket i olika temperaturer.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Makrolon låter tryggt!

Här är lite bilder från dagen:
IMG_20170731_161313.jpg
Här stoppet som armen vilar mot i öppet läge, en justeringsbult gör att stoppet kan justeras, ej monterad än. Längre fram när det går på motor kommer det stoppa innan.
IMG_20170731_162350.jpg
Här syns att sidostödhjulen ligger väl högt. Har köpt en ny montageplåt så jag kan montera om det. Nuvarande sitter lite i vägen också så att hjulet inte når fram till nödstoppet som syns i bakgrunden. Egentligen skall det väl vara en säkring på undre sidan av skenan så taket inte kan blåsa upp, är ju mycket lätt i denna ända, för nuvarande har jag dock ett stag som sitter i vägen för att göra detta möjligt. Blir pyssel för morgondagen.
IMG_20170731_145846.jpg
Bakom armen har jag monterat en tunn regel som guidar armen till rätt avstånd. Var lite orolig att friktionen skulle bli för hög, men fungerar suveränt. Skall dock dra på lite stearin så det glider bättre. Kanske får slipa något på denna också om träet sväller.
IMG_20170731_162507.jpg
Med dagens modifiering blev taket mycket lätt att manövrera även nu innan balansvikter och fjädrar kommit på plats. Taket kommer ned något mer nu också. När montering och teleskop kommer på plats blir det trångt och svårare att komma åt att öppna taket för hand. Då blir det välkommet om jag lyckas ordna motorstyrning.

Som jag känner just nu blev det väldigt bra med armar i framkant och hjul med skena i bakkant. Kanske inget behov att ändra den delen av konstruktionen. Det viktiga var ju att få ned taket så det inte störde himmelsvyn för teleskopet. En massa små förfiningar av detaljer behövs dock och förbereda för motoröppning.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Mini observatorie bygge

Post by Björn »

Kul att följa ditt bygge, Lars!
Önskar jag hade plats att bygga ett eget mini-obs på men jag får nöja mig med att jag bara behöver bära mina prylar några få meter inifrån huset och ut på gården när jag ska obsa.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Björn,
Kul du följer arbetet!

Bor du i radhus med liten tomt eller något annat som hindrar ett bygge, men du kanske kunde montera upp en pir?

En fördel du har är att du bara har ett par meter ut. Jag har 4 mil och huset ligger normalt på fem grader temp. Kommer tyvärr begränsa hur mycket jag kommer kunna använda observatoriet. Men luft/luftvärmepump och fjärrstyrning skulle ju göra det bättre. Året runt vatten och toalett har vi dessbättre nu i den lilla frigeboden efter mycket arbete och pengar. Den står kanske 80m från obshuset. Det huset är så litet att det går ganska fort att värma upp. Skulle dock behöva dra fram en rj45 kabel för fjärrstyrningen av obset, är ju relativt enkelt.

Sitter nu sent på kvällen uppe på berget och funderar över bygget och vad som skall göras i morgon. Saknas inte arbete om man säger så. Har också en vacker halvmåne att titta på. Några stjärnor kan jag dock inte se än även fast det är ganska klart.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej,
Nu är jag hemma igen och har uppdaterat min hemsida med lite fler bilder och text för er som är intresserade att följa bygget:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... part3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det mesta fungerade förvånadsvärt bra även om varje detalj tar sin tid att konstruera och bygga.

Nu måste jag ta en paus för att bygga på monteringen till kikaren, vill ha den klar till Perseiderna. Stress stress ...

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Mini observatorie bygge

Post by Juicy6 »

Tony wrote:En sak att tänka på är att plast rör sig extremt mycket i olika temperaturer.
Där lärde man sig något nytt. Jag som alltid trott att plast rör sig minst. Ser på wikipedia att plast kan utvidga sig 10 gånger mer än en del metaller (Aluminium 23*10-6, Rostfritt stål 12*10-6, Plast* 170*10-6).

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Mini observatorie bygge

Post by Tony »

Juicy6 wrote:
Tony wrote:En sak att tänka på är att plast rör sig extremt mycket i olika temperaturer.
Där lärde man sig något nytt. Jag som alltid trott att plast rör sig minst. Ser på wikipedia att plast kan utvidga sig 10 gånger mer än en del metaller (Aluminium 23*10-6, Rostfritt stål 12*10-6, Plast* 170*10-6).

Christer
Höll på med plastgjutformar för många år sedan. Sådana man spänner upp i plastgjutmaskiner. Då var krympning till färdigt mått en betydande faktor att räkna med. Minns inte formeln nu. Då var det just makrolon jag använde.
Sen har jag svarvat lite hylsor till teleskåpet. Där har jag gått på pumpen ibland när jag eftersträvat precision i måtten. Ett plaströr (invändigt mått) som löpt fint på ett okular, nyper fast när det utsätts för vinterkyla.
Ingen ide med nån precision i plast, -det ska va kast-passning.
Aluminium går bättre...
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Mini observatorie bygge

Post by Juicy6 »

Tony wrote:
Juicy6 wrote:
Tony wrote:En sak att tänka på är att plast rör sig extremt mycket i olika temperaturer.
Där lärde man sig något nytt. Jag som alltid trott att plast rör sig minst. Ser på wikipedia att plast kan utvidga sig 10 gånger mer än en del metaller (Aluminium 23*10-6, Rostfritt stål 12*10-6, Plast* 170*10-6).

Christer
Höll på med plastgjutformar för många år sedan. Sådana man spänner upp i plastgjutmaskiner. Då var krympning till färdigt mått en betydande faktor att räkna med. Minns inte formeln nu. Då var det just makrolon jag använde.
Sen har jag svarvat lite hylsor till teleskåpet. Där har jag gått på pumpen ibland när jag eftersträvat precision i måtten. Ett plaströr (invändigt mått) som löpt fint på ett okular, nyper fast när det utsätts för vinterkyla.
Ingen ide med nån precision i plast, -det ska va kast-passning.
Aluminium går bättre...
Bra att veta. Så, 3-d-skrivarna som använder plast är inget för finlir då?

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Mini observatorie bygge

Post by Tony »

Juicy6 wrote:
Tony wrote:
Juicy6 wrote:
Där lärde man sig något nytt. Jag som alltid trott att plast rör sig minst. Ser på wikipedia att plast kan utvidga sig 10 gånger mer än en del metaller (Aluminium 23*10-6, Rostfritt stål 12*10-6, Plast* 170*10-6).

Christer
Höll på med plastgjutformar för många år sedan. Sådana man spänner upp i plastgjutmaskiner. Då var krympning till färdigt mått en betydande faktor att räkna med. Minns inte formeln nu. Då var det just makrolon jag använde.
Sen har jag svarvat lite hylsor till teleskåpet. Där har jag gått på pumpen ibland när jag eftersträvat precision i måtten. Ett plaströr (invändigt mått) som löpt fint på ett okular, nyper fast när det utsätts för vinterkyla.
Ingen ide med nån precision i plast, -det ska va kast-passning.
Aluminium går bättre...
Bra att veta. Så, 3-d-skrivarna som använder plast är inget för finlir då?

Christer
En 3-d -skrivare gjuter lager på lager. Blir ju inte samma som att gjuta hela biten i ett stycke. Men om skriver ut en hylsa, (som jag svarvade) så får du samma problem. En skruv, som är avsedd för plast, ser inte likadan ut som en skruv för stål. M-gängan är alltså inte optimal. Det går att använda M-gänga men den kan släppa taget.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Då är vi ute på landet igen. Denna gång kunde jag inte motstå frestelsen att ta med EQ6 monteringen och provmontera inne i observatoriet.

Så här ser det ut när den är på plats:
IMG_20170804_182644.jpg
Monteringen ser ju faktiskt ganska ynklig ut där inne. Här finns plats för större saker. Ragge har mätt upp att hans 10" f/4.7 Newton behöver, 0.85 m radie runt piren. Jag har 0.95 m så det finns marginal.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Mini observatorie bygge

Post by ragge »

Det måste kännas fint att ha kommit så långt ! Premiären närmar sig...
Hur har du gjort "pucken", den ser nästan ut att vara gjuten i betong ?

Ragnar
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mini observatorie bygge

Post by Håkan N »

Lars !

Bra jobbat.
Hoppas du får ditt special-tak att fungera lätt som en fjäder sen !

En fråga.
Du har gjutit en pelare i betong och har 3 st gänhade stänger där ditt stativ sitter, antar ex M16 etc.
Blötjärn eller bättre material ?
Men varför så högt upp ?
Nu kanske din vikt inte påverkar detta, men hälften eller 1/3 del borde ha räckt.
Måste fråga varför. Det kanske finns ett svar.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Mini observatorie bygge

Post by Martin F »

Jag undrade faktiskt också varför stängerna var så långa. Jag tänkte bara ta så högt att man får in en tillräckligt lång bult för stativhuvudet.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Ragge o Håkan o Martin,
Har precis kommit ned från berget. Började att driftta nätverket. Astroservern har ju varken skärm eller tangentbord så det gäller att det är rätt konfigurerat så att allt startar upp korrekt tills jag får kontroll över den via nätverket. Inte alltid så lätt och nu var det ett halvår sedan jag hade igång servern.

Men allt gick bra och jag kunde styra monteringen. Kameran kopplade jag aldrig in, fanns bara moln att testa på. Server lådan med batteri väger 25 kg. Den nya jag håller på att bygga ca 0.3 kg, så liten att man nästan tappar bort den, men en del att fixa innan den fungerar. Bilbatteriet kommer stå kvar i byggnaden så vikten även på gamla systemet reduceras ordentligt på den delen som behöver släpas runt, batteriet behöver inte heller vara på 45 Amph längre, räcker i varje fall bara några timmar. Ett mindre på 5 Amph blir bättre och då klarar det kortare strömavbrott.

Skäms lite här men pucken är en målad spånplatta :-) , nu när jag måttat ser jag att ca 1 dm eller ännu mer om jag skall korta de tre bultarna är lagom höjd på pucken, kanske då konservburk bättre beskriver formen.

De tre bultarna är vanlig Biltema M18 gängstång. Var planerat M20 men det fick inte plats. Från början var det tänkt stålplattan skulle suttit ca 5 cm över betongpelaren. Men i mina drömmar finns en bättre montering, kanske en EQ8. Om allt blivit rätt så skall den precis få plats mellan bultarna. EQ8 är högre, då är det bra att EQ6:an sitter lite högre över plattan så att teleskopet även med den går att se över väggkanten. Risken är kanske att det blir lite vingligt. Men då kan jag ju sänka plattan till de ursprungliga 5 cm och göra en kraftig "puck" som höjer monteringen som jag skrev ovan. I berget går tre armeringsjärn ned. Med en högre puck går också polteleskopet lättare att komma åt, nu använder jag det sällan, men ändå bra.

Här finns bilder på hur pelaren gjordes:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... mount.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Känns väldigt länge sedan när man började skrapa av växtligheten på berget, kan det ha gått två år?

Vi får se hur fjäderlätt taket kommer att gå, men känns redan nu ganska lätt även utan motvikter o fjädrar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mini observatorie bygge

Post by Håkan N »

Lars.
Vadän har du alltid min 'hat-off'.
Hoppas komma att obsa med dig nån gång.