Mini observatorie bygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mini observatorie bygge

Post by Håkan N »

Lars !
Du har gjort en lurig lösning på taket, hoppas det kommer funka !
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Ja du Håkan, nog blir det klurigt att få till det. Störst problem är att taket blev betydligt tyngre än vad jag räknat med. Kräver betydligt kraftigare mekanism. Men alltid kul att testa nya ideer. Skulle det inte gå att göra så som jag tänkte från början kan jag alltid skruva ihop takhalvorna och göra taket som ett tradionellt skjuttak.

Här finns lite grundläggande tips:
http://www.skyandtelescope.com/astronom ... -to-avoid/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skallerormar kanske jag inte behöver bekymra mig om, men att berget blir uppvärmt dagtid och avger värme på natten kanske ger seeing problem. Har nu dock bara berg att välja på och har ju en del andra fördelar.

Hur har du gjort med dina jätteteleskop eller de du tänker köpa? Är ju inge bra att förvara inomhus med tanke på tiden det tar att komma i termisk jämnvikt. Tunga är de också att släpa omkring. Fast du kommer kanske inte använda de hemma utan alltid resa med dom till mörka platser och därmed inget behov av byggnad.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mini observatorie bygge

Post by Håkan N »

Lars,

Jag hör om stora observatorium som kan flyttas för hand ( teoretiskt ) så det handlar om design, friktion, motvikter.
Jag är långt ifrån byggnads konstruktör men vikt kommer snabbt inom det mesta.
Men coolt om du kan vika runt det enkelt för hand !

Offtopics ;
Nån komod till teleskop är inte aktuellt för mig, och har inte varit.
Jag klättrar dock gärna i hyrda eller andras teleskop och gillar stora dobbar.
Nåt större för Sverige är ju inte att tänka på ( vs vädret ), och jag gillar inte fokallängderna som kräver stege och ofta i tjocka speglar och långa trussrör och stora UTA ringar och släpkärra.
John jag träffade med fru Cindy från Las Vegas som var på Oz Sky i Australien hade innan en 18 tummare, men ville ha lite mer ljus in så han köpte en f/5 25 tummare något han ångrar nu.
De har en mobilehome och han får inte på en kärra han behöver och 18 tummar’n innan gick in bak.
Sen vill jag ha öppet himmel och måste vara portabel.
Min ide är så stort man får in i spegeldiameter i en vanlig bil och med ståhöjd till okularet.
Det betyder ca 25” och ett mycket snabbt F-tal.
Jag vill ha ett styvt och lätt chassie så kolfibergäller och vikta upp sedan, och spegeln i lättvikts utförande så snabb cool-off och liten mottryck och det betyder då SiC.
Men nu först gäller en mera traditionellt uppbyggd 18 tummare på F/4.
En sån är ’stor’, men ändå är spegelns vikt rätt ok att hantera och monteringen kan gå relativt fort, men ändå inget för en halvmedioker Svensk natt att ta ut.
( för mycket jobb )
En sån 18 tummare kommer att bli använd max ett par gånger per år då man ser att det kan bli stjärnklart utan moln.
Iden med en sån 25’a är i samma förpackning som en 18.
Jag sticker inte under stolen med jag gillar aperture och är villig att ta problemet.

Jag använde ju en Tyskbyggd 20 tummare på LaPalma man hade uppe på 10 minuter inkl kollimering.
De här kommoderna på 25-30 tum tar timmar att få upp och timmar att kyla ner om de ens kyls ner under en natt, vs läget ( värme kontra kylan natt samt kräver en stor lastyta.
Dessa är gjorda för västra USA där de kan rulla ut dom från ett garage i ex Arizona på många klara nätter per år om man står stadigt på en betongplatta och obsa i shorts med en bira med sig.

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att ta ut en sån i utkanten av Falun ( med en medarbetare ) för montering/demontering i kylan för att inse man bara ser moln.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Håkan N,
Det låter ju som en bra lösning att bara titta i andras olika teleskop med spännande lösningar och hyra andra gånger.

Om du bara observerar visuellt (som inte är "bara"), försöker du dokumentera på något sätt så det inte är bortglömt om några månader? Dels vore det ju kul om du hade bilder på de olika instrumenten, både för dig och oss nyfikna. Sedan anteckningar om objekten och förhållanden som rådde då så att det går att jämföra med tidigare gjorda observationer.

Angående konstruktionen av taket, du som är gammal bilintresserad ungdom, du såg väl i slutet på avsnitt 4 länken till Ford plåtcabben:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... part2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den står som modell för min takkonstruktion. Men istället för en V8a som driver taköppningen kommer jag nog nöja mig med en liten elmotor.


Jag hann en liten bit till på observatoriet.
IMG_20170723_141556.jpg
Fick dit de främre armarna. Hann också att få dit förstärkningar i taket där övre delen av armen skall fästas. Kanske det blir lite vekt med trä, men trä är lätt att arbeta med. När jag provat ut rätt längd och fått lagret i rätt position kan jag ju byta ut de mot stålrör om det krävs. Lagret hoppas jag dock hamnat rätt efter alla funderingar och mätningar jag gjort, vill ju inte ha onödiga hål i väggen.
IMG_20170723_152312.jpg
Fästregeln utgör samtidigt en styrning så taket hamnar på rätt plats när det stängs. Här hade jag dock lite för bråttom, styrregelns avfasning hamnade lite högt, får flytta ned den någon cm. Träregeln skall också kläs i rostfri plåt längre fram så friktionen blir låg och nötning på träet undviks. Hur övre leden skall utföras är inte bestämt än. Kanske blir så enkelt som en m10 gängad stång.

Fick ett trevligt besök av astronomi-Gunnar på em och vi blev sittandes en lång stund inne i observatoriet med diskussioner om fotograferande astronomers vedermödor. Vi har det inte lätt med ljusföroreningar och dåligt väder, men trevligt har vi!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Mini observatorie bygge

Post by hbar »

Blir trevligt att se när allt fungerar som tänkt. Glöm bara inte att du börjar få lite vindfång nu så att allt är väl förankrat när höststormarna kommer. Tänk också på att träytor som ligger mot varandra och blir fuktiga kan vara svåra att få att släppa om de sen fryser på till natten (finns tunn asfaltpapp i remsor som man kan lägga mellan).

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Håkan h,
Du är den 3:e som säger att jag bör förankra huset i berget. Jag har inte tagit så allvarligt på det, men får kanske tänka om. Längre fram när taket blir tätt på sidorna blir det som en upp o nedvänd burk och vinden får fäste på ett annat sätt. Den tidigare lekstugan i ungefär samma storlek och form har stått utan förankring i 50 år utan att flyga iväg. Den stod dock platt mot marken och på mer skyddad plats.

Det där att reglarna kan frysa ihop var bra du sa, har inte tänkt på det. Nu skall det ligga någon enklare fönsterpackning mellan reglarna där öppningen är, men det kanske inte räcker.

Från början var det tänkt att det skulle bli helt tätt för att hålla dammet borta. Men har övergivet den tanken, verkar omöjligt att uppnå.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Mini observatorie bygge

Post by micke187 »

Helt tätt är heller inte bra för fuktens skull. Men du kan ju sätta dit nån typ av ventilation som jag gjort på mitt obs.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Jo kontrollerad ventilation med filter var det tänkt att vara. Som det är nu är det mer korsdrag principen som gäller.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Mini observatorie bygge

Post by Juicy6 »

När vi på jobbet räknar på inklädda byggnadsställningar med tak och väggar brukar vi som tumregel räkna ut takytan plus halva totala väggytan och multiplicera med 80 kg för att få fram vindens lyftkraft vid 25 m/s. Sedan drar vi av byggnadens egenvikt och får fram hur mycket vi behöver tynga ner med vikter eller markstag. Fungerar som tumregel utom längst ut i kustbandet där vi räknar med 120 kg. Vid mer avancerade konstruktioner måste vi låta någon tredjepart räkna.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Christer,
Det var en bra formel för att få ett riktvärde om det kan uppstå problem.

Min takyta är ca 4kvm och väggarna ca 4*1.5kvm.

Med din formel får jag då 4+4*1.5/2=7

7*80=560kg

Eftersom mitt observatorium är ett lättviktsbygge på kanske 250kg bör jag göra något.

Har just varit på Biltema och köpt gängstång och lite annat. Kollade också på lämpliga fästelement att borra ned i berget. Vi skall ändå låna en bergborr för att fästa ett trappräcke så då passar jag på att borra fyra hål till observatoriumet.

Tack för tipset och alla ni som kommit med rådet om förankring.

Nu skall jag upp på berget och jobba med takarmarna.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Åter en arbetsdag på berget. Arbetade vidare med armarna för taket. Valde den enkla lösningen med gängstång.
IMG_20170724_191215.jpg
Det fick bli M12, men även det kändes lite klent. Det kommer behövas några plåtvinklar som stagar upp detta.
IMG_20170724_193050.jpg
Här är armen monterad också. Taket har ju som jag skrivit blivit betydligt tyngre än vad jag önskat. Provade att lyfta det i den vinkel som det skall öppnas och det gick ju tyvärr mycket tungt. Började fundera på traktorskopa med hydrauler för att klara detta. Balansvikter och fjädrar måste dit för att avlasta, tyvärr blir det en mer komplicerad lösning och bygge. Jag kände mig ganska slutkörd mot kvällen och orkade inte testa färdigt. Tror dock att det skall gå att provisoriskt använda det under hösten. Bakre delen får nog rulla ut på en skena nu till en början. Den bygger jag i morgon.

Ja så långt idag. Man kan ju konstatera att det är ganska komplicerat att bygga ett observatorium om det skall bli bra. Tillex låg horisont, en del löser det med skjutbart tak och väggluckor att fälla ned. Jag provar en annan lösning och löser problemen allteftersom de uppstår. Men det är ju första observatoriumet jag bygger så tycker det går bra.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mini observatorie bygge

Post by Håkan N »

Lars !

Offtopics.
Men svaret på din fråga.
Jag jobbar bara utifrån den kostnära sidan av hobbyn.
-Där och nu sas och utmanar mig att köpa en bra spegel som ska passa mina behov och pressa fram den bästa vyn.
Efter jag kom hem från Guatemala i December 2013 med en fundering om vad jag egentlig såg där nere i natten i djungeln..började jag med att ringa Stjärnhuset som jag hittade på internet hösten 2014 om vad astronomi var och handlade om.
De pratade om reflektorer och refraktorer och go-to och Messier och Deep Sky objekt ( fattade 0 och INGETING ! )
Kort senare ringde jag Joel Knorring ett namn jag såg förekom.
( det Joel sa då gäller än för mig, som en notering ! )
Jag såg ( hittade ) ex Orion & Plejaderna för första gången vintern 2015 och Vintergatan såg jag för första gången på OSP sommaren 2015.
Sedan har jag jobbat mig fram genom natt promenader, resor, star partyn, SkySafari och kikare.
UAA, Joel, Lockwood, Baretels, Carlin, Pensack, Dream och folk på Astronet samt folk på star partyn man träffat har hjälpt till i resan.

Kicken att lära sig objekten, förutsättningen och se max är drivet för min del under bar himmel.
Finns inget som stt stå under SQM-'bra' med stor och bra aperature, men alla teleskop är bra teleskop.

Jag brukar anteckna lite men eftersom jag ser med nya ögon suger jag bara nu in.
Jag är långt ifrån en bra observatör idag, men lär mig.
Man lär ju sig efterhand veta vilket instrument som passar vs objekt och förstoringar osv, och tekniken är för mig en stor del men mindre än stå under stjärnorna. Det är därför jag går igång på mörka platser och är villig ta mig dit.
Jag har insett man inte kan ha för många olika instrument, så min satsning blir på DSO och Newton modell större och ett måste är tillgång till en kikare.
Jag har inte mycket övers för refraktorer och CR's.
Ett observatorium är givetvis mycket bra, men inte min grej som resande visuell observatör.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Lucköppning!

Idag gick det bra och många detaljer föll på plats. Kom så långt att jag kunde öppna stora taket på glänt, nästan som en first light!
IMG_20170725_161838.jpg
Nu kändes det inte alls så tungt som igår när jag försökte lätta på luckan. Men någon motvikt kommer att krävas längre fram eller kanske någon fjäder lösning som jag nu börjat fundera över.

Bakre delen av luckan hann jag inte börja med, hade tänkt få dit en skena som fen kunde glida ut på. Elegantare vore det ju dock med armar även här, men måste lösa geometrin och det är mycket att tänka på. Först skall den lyfta bakre delen lagom därefter sänka ned den mer än främre delen. Sedan får ju inte armarna slå i varandra eller något annat. De får inte heller utsättas för stora moment så konstruktion blir svår att göra eller klumpig.

Nu känns det i varje fall som jag kan få till en lösning till augusti.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hemma igen har jag nu ordnat med fler bilder och lagt upp på min hemsida med text för er som vill se mer detaljer:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... part3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Att ha kommit så långt så att man kan börja bygga det sista med luckan känns väldigt positivt och motivationen flödar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Satt i kväll och letade lite länkar om andras byggen observatorier, tänkte man kanske kunde finna någon ny ide nu innan man slutför det.

Här är länkarna:
http://astrofriend.eu/links/links-astro ... y-building" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;