Mini observatorie bygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Vi kanske syns vid Mariestad om några veckor? Både jag o Gunilla hoppas få möjlighet att åka dit.

Jag tror vi träffades där förra året också, fast då förstod jag aldrig att det var dig jag pratade med. Blev ju lite stressigt att hinna mingla runt och prata med alla.

Om det finns intresse skulle jag kunna hålla ett litet föredrag om observatorie bygget eller något annat. Jag får höra med ansvariga på Mariestad.

ps.
Blev inga bilder inatt men hade kommit så långt att det borde fungerat. Dock som vanligt moln.


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Mini observatorie bygge

Post by Robert Habolin »

häftigt!

o bra tips med pelaren där, ska precis börja skissa på en betongpir i trädgården. lite stökigt att hitta plattor till AVXen ( finns bara dyra handgjorda grejer ) så tror jag kommer slakta stativet och använda den.

alternativt kolla på ny montering.. EQ6 R ser rätt bra ut.. fast vill helst inte göra det då min AVX funkar utmärkt och med guiding kan ta 30mins subbar utan problem, hur stabilt som helst.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Robert,
Nej slakta inte stativet, du behöver det säkert någon gång.

Många har använt bromsskivor som de har borrat upp lämpliga hål i. Skulle inte det fungera för dig?

Lägg upp foto på fästplattan och ange mått samt ett foto på underdelen av monteringshuvudet så kommer det säkert tips om hur du kan göra det. Gör det i en ny tråd för det kommer nog många svar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Mini observatorie bygge

Post by Robert Habolin »

Låter som en ide..

iofs behöver jag inte "slakta" stativet. Plattan går att skruva bort rätt enkelt. Benen sitter ju med tre bultar, så samma bultar kan jag nog använda till skruva fast plattan i en pir. på nått sätt... ska ta lite bilder sen och posta i fall nån kommer på nått smart!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Regn nästan hela dagen idag så det är lämpligt med inomhus arbete i observatoriet.

Börjar förbereda för golv. Mest för att jag inte skall tappa viktiga skruvar och sådant, försvinner de ned bland stenarna under blir det nära nog omöjligt att få upp dom igen.
IMG_20170806_163853.jpg
Här har jag fäst läkt längs golvreglarna. De utgör stöd för de golvplank jag lägger senare. Som ni ser har jag valt att försänka golvet mellan golvreglarna, det gäller att ta tillvara centimetrarna. Kameran får ju inte slå i golvet när teleskopet är riktat mot zenit. Viss justering kan jag göra också genom att montera monteringen högre upp relativt piren.

Med denna montering och 5" refraktorn kunde huset varit lägre. Idealt skall ju teleskopet ligga alldeles vid väggens överkant så att man kan ta låga objekt. Nu har jag marginaler för en större utrustning. Hittade en Meade RCX 10", det är ett mycket kompakt teleskop och borde få plats. Är dock tveksam till konstruktionen. Ett Newton är mer flexibelt men längre. Dock sitter ju kameran vid sidan så den blir ju ganska kompakt ändå.
IMG_20170806_195709.jpg
Här har de första golvbrädorna kommit på plats. De blev ordentligt blöta innan jag hann kapa ned dom så de gick att få in under tak. Observatoriet är fortfarande mycket öppet så de torkar nog fort.

I hålet närmast kameran blir det maskin och datarum. Hittade en arbetslåda i plast med lock som otroligt nog bara var att sänka ned på stödlisten. Golvet kommer vara lätt att öppna ifall man behöver göra arbete där down under.

Runt piren gör jag någon sorts damask som sluter tätt. Ambitionen var ju att göra huset damm och insektstätt, har inte gett upp det helt än även om det känns svårt i nuläget.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Idag har golvläggningen fortsatt.
IMG_20170807_132013.jpg
I hörnorna har en trianglar av 16mm plywood lagts som en del av golvet. De förstärker samtidigt upp byggnaden. Lite kluriga urtag för väggreglarna fick görs.
IMG_20170807_142421.jpg
I en annan plywood skiva har ett hål tagits upp i för att ligga runt piren. Någon sorts packning eller damask skall tillverkas för tätning mellan golv och piren.

I bakgrunden syns maskinrummet där dator och elektronik installeras. Ett batteri kommer också att finnas här för backup någon timme i händelse av strömavbrott. Lådan har dreneringshål i underkant. Den skall också sänkas så den kommer i jämnhöjd med golvet, men får stå så här tills jag hittat det optimala läget för den, allt utrymme måste tas tillvara på ett fördelaktigt sätt.

På kvällen har vi åkt och köpt mer matrial både till observatoriet och sommarstugans vattensystem.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hemma nu igen och har sorterat ut bilderna och lagt in dom på hemsidan, kanske lite mer överskådligt där:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... part4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I part 3 på slutet finns några ny bilder på motvikts armen som jag borrat hål i och gängat. Mitt lilla hobbykit med gängtappar hade en del problem att hantera stålet med 6mm godstjocklek, inga småsaker tjejen kom hem med.

Börjar nu få en klarare bild av hur jag skall lösa motoriseringen. behöver bara få armen på plats för att se hur mycket frigång jag har runt den och se hur mycket mer jag måste avlasta med motvikter och fjädrar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Den här dagen ägnades åt motvikten till den stora taksektionen. Blev inte oväntat en hel del problem att lösa under arbetets gång.
IMG_20170811_143144.jpg
Här har skruvhålen tagits upp i armen där motvikten som syns i bakgrunden skall fästas.

Det är mycket trångt under huset där motvikten rör sig när taket manövreras. Slag längden är ca 80 cm. I öppet och stängt läge befinner sig motvikten några cm under golvets undersida.
IMG_20170811_175933.jpg
I öppet läge tog motvikten i piren. Ett urtag fick göras i stålbalken. Jag har inga verktyg för sådana här grovjobb. Fick borra massor av hål och efter den biten avlägsnats fick jag fila det jämnt. Det blev många små vassa metalspån på berget efter detta arbete. Med en kraftig magnet kunde jag fånga upp metallspånen, man vill ju inte ha de i fötterna eller skorna.
IMG_20170811_164426.jpg
I stängt läge tog motvikten i förstärkningarna till bakre benen. Ett urtag fick sågas upp här med.

Efter att dessa problem åtgärdats fungerade det som tänkt, taket går lätt och kan öppnas o stängas med en hand. Det är utbalanserat men behöver kompletteras med en fjäder för att hjälpa till att dra in taket från utfällt läge. Om jag behöver mer motvikt kan jag fylla stålröret med betong eller stoppa in järnstänger.
IMG_20170811_184655.jpg
Här syns urtaget som balken går in i i stängt läge.
IMG_20170812_180252.jpg
Här är en bild så ni får en uppfattning av storleken på onservatoriet. Som synes är det mycket kompakt men ändå finns det plats för en EQ6 montering och troligen ett 10" Newton teleskop. Jag är 1.8 meter lång.
IMG_20170811_163135.jpg
Tanken är ju att det skall gå att motorisera luckan. En ide är att mitt på balken göra ett ledat fäste för en M16 mutter. I denna mutter skall sedan en gängad stång gå. En elmotor får driva denna stång. Men det är många detaljer att lösa. Till ex mottryckslager som behövs, elmotor med växel, styrning osv. Antagligen väljer jag en 12 voltsmotor.

Det blev en lyckad dag till slut med en väl fungerande taklösning.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Mini observatorie bygge

Post by ragge »

AstroFriend wrote:Tanken är ju att det skall gå att motorisera luckan. En ide är att mitt på balken göra ett ledat fäste för en M16 mutter. I denna mutter skall sedan en gängad stång gå. En elmotor får driva denna stång. Men det är många detaljer att lösa. Till ex mottryckslager som behövs, elmotor med växel, styrning osv. Antagligen väljer jag en 12 voltsmotor.
Kul att se hur bygget fortskrider. En tanke om motorstyrningen bara. Om balanseringen är sådan att det bara behövs kraft i en riktning (drag) så kan du skippa gängstången och i stället fästa ena änden av en nylon-spännrem (Biltema) på fyrkantsröret, och den andra änden (kanske via ett bryt-hjul) i en axel där remmen kan lindas upp. Sedan behövs bara en skruvdragare för att dra runt axeln. Men jag hade nog satsat på en lösning med vev i stället.
(Kom just på att om dragkraft krävs i båda riktningarna går det ju att lösa med två uppsättningar spännrem + vevanordning).

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Det finns många sätt att lösa motordriften på. Jag kommer att ha luckan balanserad men inte mer än att det krävs en liten kraft åt ena hållet. En gängstång känns som en ganska driftsäker konstruktion men mycket möjligt jag ändrar mig med tiden, beror ju mycket på vilka delar jag får tag i. Som du säger så har jag nog en vev på i början när jag testar ut konstruktionen. Är ju bra också om motorn går att koppla bort mekaniskt så man inte står där och inte får upp luckorna vid motorhaveri.

Om du tittar här så finns längst ned på sidan en video då jag öppnar taket för hand. Går ganska lätt nu, men behövs en fjäder som lättar upp första biten då man stänger luckan.

http://astrofriend.eu/astronomy/project ... tml#part07" onclick="window.open(this.href);return false;

Huvudsaken är att jag kommit så långt nu att jag kan börja använda observatoriet. Vi har varit ute några dagar i två omgångar och vet ni vad? Det var molnigt så blev ingen First Light. Det hjälpte alltså inte ens med ett observatorium!

ps.
Jag är tacksam för alla idér o tips ni kommer med!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Började nu googla lite om lämpligt matrial till motordriften. Är ju egentligen inte så bråttom då jag inte tänkt bygga på det förräns nästa år. Men bra att veta vad man behöver ifall man springer på något.

Tanken var ju att utgå från en gängstång, dimensionen M16 verkar vara lagom så att den håller och inte kröks.

Enligt Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga" onclick="window.open(this.href);return false;

Så har en M16 stigningen 2mm per varv. Slaglängden är ca 800mm. Det ger 400 varv för att öppna luckan. Om det skall ske på rimlig tid bör det gå på ca 30 sekunder. Alltså bör motorns varvtal ligga på 800 varv/min. Det kanske man löser enklast med en kuggremsväxel. Annars hade jag tänkt mig en motor till en bils fönsterhiss, men då är den växellådan alldeles för lågväxad. Kanske Ragges förslag om skruvdragare inte var så dumt. Gamla sådana med slutkörda batterier brukar ju ligga slängda lite varstans, tror till o med jag har en i lådan. Dock är väl spänningen bara 7.6 volt. Men det brukar gå bra att köra på högre spänning en kortare stund som det är i detta fall. Belastningen eller momentet lär ju inte bli så högt heller. En skruvdragare har ju också inbyggd momentbegränsare, är ju bra om taket fastnar så motorn inte drar sönder något.

Bra nu vet jag i varje fall det hur själva grunden kan byggas upp..

Sedan behövs en lång mutter, ett par axiallager och ev. ett vanligt spårkullager. Några fästen, dels på motvikten, dels i andra änden där motorn sitter. De måste vara upphängda med gångjärn eftersom skruven kommer göra en bågrörelse.

Får sova på saken.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Mini observatorie bygge

Post by ragge »

AstroFriend wrote:... Gamla sådana med slutkörda batterier brukar ju ligga slängda lite varstans, tror till o med jag har en i lådan. Dock är väl spänningen bara 7.6 volt. Men det brukar gå bra att köra på högre spänning en kortare stund som det är i detta fall... /Lars
För att strypa bort några volt från matningen kan du seriekoppla en (eller flera parallellkopplade) bil-lampa/lampor. En 50-wattare ger c:a 3 ohm.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Att seriekoppla motstånd till en motor är ingen bra ide, om motorns belastning ökar pga av ökad friktion så drar den mer ström och då ökar spänningsfallet över lampan och motorn orkar då inte gå vidare. Bör matas med konstant spänning men med strömbegränsning ifall något mekaniskt fel inträffar. Men man kan ju ta två motorer som får arbeta mot samma last. Såg att en del skruvdragare arbetar med 9.2 volt, då är det inte så långt från ett bilbatteris 13.4 volt.

Bra med bollplank, till slut blir det en fungerande lösning.

Ni som byggt motordrivet tak tidigare. Hur ser de färdiga styrkort/drivkort och ASCOM rutiner ut? Har de inbyggt strömbegränsning och timeout och ingångar för gränslägen. Jag kommer dessutom ha två motorer, en för varje tak där den ena motorn skall öppna först.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Mini observatorie bygge

Post by ragge »

Finns också 12-voltare :
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- ... re-060201/
Tanken med lampmotståndet var att skydda motorn mot överhettning när det behövs, dvs när den går som tyngst. När (om) den går lätt är inte behovet så stort.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Tack för tipset, den var ju så billig att man inte behöver leta efter en skrotad skruvdragare. Om jag på gängstångsänden filar av den till en sexkant eller trekant profil kan jag sätta chucken direkt där, i varje fall tillfälligt när jag provar ut konstruktionen.

Det är mycket nu på alla håll o kanter att hinna med !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;