Mini observatorie bygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Ny helg och nya tag med arbetet i observatoriet. På dagens schema står att ändra på några detaljer så lilla takluckan kan öppnas på vidare gavel.
IMG_20170729_172114.jpg
Här har jag flyttat ut gångjärnen någon cm. Då ändras läget så det går fritt från panelen. Nu ringde Ragge och vi diskuterade vidvinkliga stora ljusstarka teleskop och hur långt man kan gå innan det blir för komplicerat och dyrt. Ragge har kommit mycket långt med finjusteringen av optiken till det optimala i sin Newton. Lite observatorie diskussioner hann vi också med. Efteråt satte jag på lite fett på alla metalldelar som gångjärn och lucklås, bäst att göra det nu medans man ännu kommer åt.
IMG_20170729_175745.jpg
Här syns att det finns utrymme så att inget tar i och begränsar öppningen. Två paneler saknas, de här kom special beställda färdigmålade. Kostade nästan inget extra. Nu när jag måste komplettera får jag köpa direkt över disk är de omålade och jag gillar inte att måla :-(
IMG_20170729_175713.jpg
Nu går luckan att öppna ordentligt, det går att öppna ännu mer än vad som syns här om behov skulle finnas. Avgör hur lågt mot horisonten man kan gå i södra riktningen.

Imorgon skall jag arbeta med stora luckans bakre del. Vet fortfarande inte vilken lösning jag skall välja. Köpte dock några plåtfästen och gångjärn för en ev lösning med armar. Får sova på saken.

Godkväll och adjö från berget!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Mini observatorie bygge

Post by Martin F »

Kul att se att det går såpass bra framåt! Jag gillar din approach med att experimentera dig fram till lösningar :) Själv är jag inte tillräckligt klurig för det. Har själv just påbörjat projekt trädgårdspir.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Piren är det viktigaste, om du vågar ha monteringen kvar på den slipper du den tidsödande och tråkiga polinställningen. Även om du måste ta ned huvudet så brukar det hamna i nära rätt position när man återmonterar.

Har du berg att fästa piren på eller måste du först gjuta ett fundament?

Jo mitt bygge går några steg framåt och något steg tillbaks ibland när jag måste modifiera tidigare konstruktioner, men det har varit ytterst lite. Idag får vi se hur det går med nästa steg med taket.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Mini observatorie bygge

Post by Martin F »

Gjuter fundament, har grävt ur 90x90x60 cm hittills :)
Kommer att låta huvudet sitta kvar periodvis i alla fall. Har skissat på en stöldskyddslösning. Sätter två stålskivor där den undre skruvas upp efter montering, låser fast den i den övre med hänglås och då finns inte utrymme nog för att skruva ur bulten som håller monteringen.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Idag skall jag lösa tak mekanismen så att jag i varje fall kan öppna och stänga det manuellt.

Lösningen med armar även i bakkant blev lite för komplicerad för att jag ska kunna lösa det idag. Valde en skena i form av en stående planka, den samlar inte på sig så mycket snö.
IMG_20170730_134157.jpg
Här syns hjul arregemanget som skall rulla på skenan, ett huvudhjul och två sidstödshjul. Fick bli lite av det som låg i lådorna, stora hjulet kommer från länkhjulet. Sidstödhjulen hamnade ett par cm för högt, får göra ett högre fäste senare för dom.
IMG_20170730_185840.jpg
Så här ser det ut i öppet läge, lägg märke till den viktiga funktionen att taket sänks i fullt öppet läge. Då hindras inte sikten ut från teleskopet. När jag ljusterat ändläget kan det sänkas kanske 5 cm till i öppet läge.

Märkte dock ett problem, stålbalken som skall gå mellan armarna kommer för nära piren i öppet läge. Annars stämde det bra, en frigång på 5 cm mellan tak o vägg i det kritiska läget när taket passerar kanten på bakre väggen.

Även om det var lite tungt att dra in taket från öppet läge så var det inga problem att göra det ensam. Betydligt enklare blir det efter installation av motvikter och fjädrar som balanserar ut kraften. Har funderat på en bladfjäder som får ligga an mot armen med neutral position rakt upp. Motvikten skall balansera ut taket när det rullar ut nedåt längs skenan.

Motordriften skall fästas mot stålbalken som senare skall monteras mellan de två armarna längst ned. Här blev det tyvärr väldigt trångt under teleskop byggnaden och gick inte helt fri från piren, kanske får fundera över en alternativ lösning.

En styrguider skall jag också montera så att taket håller sig centrerat över väggarna. Det blir en trälist som jag skruvar fast ovanför där den röda panelen slutar. Viktigt det blir låg friktion, stearin brukar man smörja in lådor med, kanske fungerar bra här med.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Det blir en ordentlig klump för dig att gjuta. Beställer du färdig betong eller blandar själv?

Stöld är vi alla oroliga för, så även jag. Samtidigt vill man ju helst låta huvudet sitta kvar för att slippa polinställningen. Låsbar skiva som du beskrev låter ju bra som ett alternativ. Lägg gärna upp en skiss så alla förstår. Själv har jag haft lite funderingar över någon smart mutter typ låsbara hjulmuttrar till bilar. Men inget fungerande än. Egentligen borde ju sådana finnas färdiga att köpa. Får göra en google search.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by Bengt »

Ser ju ut att bli ett trevligt bygge !

Många fiffiga detaljer och ser ut vara i stora drag ett bra bygge med smarta detaljer . Den enda saken jag ser som riskfylld i detta bygge är takkonstruktionen som är en kritiskt detalj med det materialet . Har sett grannens carporttak blåsa sönder flera gånger med exakt samma material . Får vinden tag i det så är det stora krafter som rycker bort det utan problem . En annan minus sak med detta material är att det kan bli varmt med växthuseffekt . Märker redan på min pir att den strålar värme länge trots jag använt råspont och papp som tak . Bra ventilation lär behövas men det har du kanske redan tänkt .

Bengt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Mini observatorie bygge

Post by Martin F »

AstroFriend wrote:Hej Martin,
Det blir en ordentlig klump för dig att gjuta. Beställer du färdig betong eller blandar själv?

Stöld är vi alla oroliga för, så även jag. Samtidigt vill man ju helst låta huvudet sitta kvar för att slippa polinställningen. Låsbar skiva som du beskrev låter ju bra som ett alternativ. Lägg gärna upp en skiss så alla förstår. Själv har jag haft lite funderingar över någon smart mutter typ låsbara hjulmuttrar till bilar. Men inget fungerande än. Egentligen borde ju sådana finnas färdiga att köpa. Får göra en google search.

Lars
Ska inte fylla hela gropen, Det blir kanske 90x90x30. Sedan fyller jag tillbaks jorden de översta 30 cm. Ska ha gräsmatta runt piren. Jag blandar själv men förhoppningsvis med en granne till hjälp. Får i alla fall låna en blandare, så jag slipper stå och blanda i en hink. Har släpat hem 20 säckar betong hittills och har ett par färdiggjutna plintar att fylla ut med också.

Skiss kommer när jag gjort en sådan och testat att det funkar :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Mini observatorie bygge

Post by Tony »

Bengt wrote:Ser ju ut att bli ett trevligt bygge !

Många fiffiga detaljer och ser ut vara i stora drag ett bra bygge med smarta detaljer . Den enda saken jag ser som riskfylld i detta bygge är takkonstruktionen som är en kritiskt detalj med det materialet . Har sett grannens carporttak blåsa sönder flera gånger med exakt samma material . Får vinden tag i det så är det stora krafter som rycker bort det utan problem . En annan minus sak med detta material är att det kan bli varmt med växthuseffekt . Märker redan på min pir att den strålar värme länge trots jag använt råspont och papp som tak . Bra ventilation lär behövas men det har du kanske redan tänkt .

Bengt
Håller med föregående talare. Korrigerad aluminium är det optimala takmaterialet. Starkt, lätt och slår ifrån sig värme. Under skall sitta masonit för att förhindra kondens på plåten.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Att jag valde detta tak är för att det är lätt och ganska starkt, därmed enklare regelkonstruktion under. Iden var också med flerlagerskonstruktionen att det skulle minska kondensproblemen, det blir jag snart varse om det fungerar eller inte. Vindfånget bekymrar mig en del, än så länge är inte sidsektionerna monterade så det blåser rakt igenom. Taket är ca 2*2.2 meter. Såg någon beräkning på segelfartyg att varje kvm segel ger 1 hkr. Då har jag ett fyra hkr observatorium :-)

Solinstrålningen på vintern blir bara genom det lilla taket, längs det stora stryker den lågt stående solen bara. Möjligen kommer det lilla taket täckas av solpanel och då blir det inte mycket solinstrålning. Jag kan ju också klä taket med solavvisande folie om det blir för varmt o göttigt inuti. Observatoriet står på plintar så det blåser rakt igenom under.

Hmm... aluminiumtak trodde jag var det sämsta man kunde välja i avseende på kondensbildning undertill.

Hursomhelst, krånglar det med nuvarande taket är det inte så svårt att byta mot annat matrial.

Tack för alla tips och funderingar, det är den samlade tankekraften som ger bra slutresultat. Ibland fungerar nya ideer ibland inte men det är roligt på vägen mot slutmålet.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Mini observatorie bygge

Post by Tony »

Varför skulle aluminium vara sämst?
Aluminium har helt unika egenskaper. Det bästa man kan ha bakom en vedspis för att skydda en vägg t ex. Plåten blir inte varm, dels för att den sprider värmen och dels för att den reflekterar bort värmen. Styvheten i en korrigerad plåt gör att man kan minska dimensionen på regelvirket och komma ner i vikt.
Men kondensen kommer man inte ifrån. Man måste ha ett lager (masonit eller annat) under.
Du kommer att klara dig med kondensen eftersom du har "dubbelt" tak.
Funderar på att byta ut mitt verandatak till kanalplast just p g a kondensen.
Hade jag byggt ett växthus skulle jag valt kanalplast.

Angående garagetaket som blåste av hela tiden så berodde det nog på felaktig fastsättning. Måste vara stora brickor/skivor eftersom kanalplasten inte är så hållfast punktvis. -Hur har du skruvat fast dom?

När man ändå är inne på kritiklinjen så vill jag passa på att kritisera dom som väljer svart plåt-tak. Svart plåt är bra till solfångare.
-Kommer att tänka på den där filmen där hjälten fick som straff att sitta inlåst i en plåtlåda en stekhet tropikdag.
-Var det "bron över floden kwai" ?

Måste vara emot alla principer att värma upp teleskopet inför en obs-natt?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by Bengt »

Jag tvivlar starkt på det går skruva fast kanalplast på samma sätt som med plåt . Det är rätt skört material som spricker rätt lätt.
Framförallt efter några år med solsken på det. Hade även det själv på mitt förra hus på uterums taket. Kondens blir det inte men det läckte som ett såll efter ett antal år ( uppstod små sprickor) :-) .
Grannens carport tak var säkert rätt monterat men en carport är väldigt utsatt för vind som lätt ger vika om det blir en storm och det blir ett högt tryck underifrån . .
Det är rätt lätt åtgärd ändra tak på ett sånt litet tak som detta obset har om det blir tvunget . Det är svårt hitta lättare material . Viktigaste det har stabil ram fästa det på. Det ser ju välbyggt ut . Bara testa och köra .
Idealitet borde vara glasfiber platta som tak men det vet jag inte om det finns få tag i dessa mått. Kanske på en båtkyrkogård ? :-)


Bengt
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Mini observatorie bygge

Post by Tony »

Bengt wrote:Jag tvivlar starkt på det går skruva fast kanalplast på samma sätt som med plåt . Det är rätt skört material som spricker rätt lätt.
Framförallt efter några år med solsken på det. Hade även det själv på mitt förra hus på uterums taket. Kondens blir det inte men det läckte som ett såll efter ett antal år ( uppstod små sprickor) :-) .
Grannens carport tak var säkert rätt monterat men en carport är väldigt utsatt för vind som lätt ger vika om det blir en storm och det blir ett högt tryck underifrån . .
Det är rätt lätt åtgärd ändra tak på ett sånt litet tak som detta obset har om det blir tvunget . Det är svårt hitta lättare material . Viktigaste det har stabil ram fästa det på. Det ser ju välbyggt ut . Bara testa och köra .
Idealitet borde vara glasfiber platta som tak men det vet jag inte om det finns få tag i dessa mått. Kanske på en båtkyrkogård ? :-)

Bengt
Din granne tyckte det nog inte det var snyggt med så mycket reglar som krävdes för att hålla det på plats. Jag har 50cm CC på mitt veranda plasttak, men då förstås för snötyngden. I Övrigt har jag har jag 3 olika plasttak i 3 olika förrådsbyggnader. Det är armerad transparent plast. Det har hållit fint och ger ett väldigt fint ljusinsläpp när man inte kan ha några fönster. Men som sagt, kondens kan det bli.

Om du fick sprickor i det så är det illa.. kan det varit en tidig version av kanalplast? Vanlig plast bryts ju ner av solen (UV-Ljus) särskilt om det är transparant. Men ett tak måste ju tåla sånt, annars är det oanvändbart.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by Bengt »

Mycket möjligt det är bättre plaster idag i dessa . Detta var säkert 20 -25 år sedan.

Båda min OBS som jag har byggt har varit tag med råspont och papp. Visst det väger lite mer och blir lite tyngre men man behöver aldrig oroa sig för det blåser av. I mitt första OBS hade jag även en vikbar vägg åt söder som på detta bygge . Funkade utmärkt fast det var av träfasad. Kul tråd följa för det finns så många sätt bygga detta på.
Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mini observatorie bygge

Post by AstroFriend »

Vad gäller aluminium var det kondensationsproblemet jag tänkte på, annars är det nog bra. Kräver nog fler reglar då det inte har så stor bärighet.

På plastaket jag köpt står det över allt uv resistance. Hoppas det stämmer. Det finns också en skiss där de böjer taket i nära en halvcirkel, skivan var 6m lång från början.

Se här hur skruvar och packningar ut:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... tml#part03" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har nio skruvar på en skiva som är 2*1 meter, det känns nog i minsta laget och jag skall sätta dit fler, packningarna tog slut.

Kommer fler bilder snart på dagens arbetsinsats.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;