okular och paracorr och L-mått vid teleskopbygge

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

okular och paracorr och L-mått vid teleskopbygge

Post by Håkan N »

Det här med att fastställa ett L-mått mm kan vara komplicerat.
Inte för dom som redan vet eller som varit insatta i teleskop byggen eller hur optik fungerar.
Men för den nyinvigde kan det bli lite Grekiska.

Det är mått hit och dit och vet man inte grunden blir matematiken omöjlig att förstå.
Nu finns det generella regler och ev program, men jag jobbar alltid så jag vill ha kontroll över matematiken och hur och varför.
Program är matematik i grunden och det gäller att sätta in rätt världen.
Vet man inte detta blir det svårt, även om man lyckas rodda ihop nåt 'som ev kan fungera'.
Ex Televue är otydliga, och de har nog ingen anledning tror jag att vara det heller antar jag, men när man väl lärt sig se information blir det egentligen inte svårt.
Alla okular har ju sitt fokus nånstans ( ovan alt nedanför skuldran ) och ex TV har ju listor på detta som ska ses som ett riktvärde.
En del påstår det fungerar perfekt i verkligheten, och andra efter stor eller mindre avvikelse och en del påstår de är helt off.
Jag antar och det jag sett det ligger de i målet någorlunda. ( Hur det är med andra okular vet jag inte )

Har man tänkt en paracorr ( koma korrektor ) blir det snabbt frågor.
Svaren är svåra att ta in.
Det är mått än hit å dit å travel in å travel ut.. ;-)

Det jag hörde först det var travel-out, men insåg på LaPalma det skulle rattas in.
Jag hade då ingen riktig koll på inställningen på paracorrens läge från A till H.
TV har dessa mått på sin websida med +/- 1 mm. Det hela beror sedan på vad bästa coman blir ( detta måste man testa själv men kring f/5 brukar det stämma bra.
Sen gjorde jag lite egna tester hemma och kunde mäta upp detta mera seriöst.
Jag tog ett okular ( i detta fall ett Ethos 13 mm ) och svarvade en ring så skuldran var sas i fokus.
Ringen var enl TV’s mått för okularet och 6.85 mm tjock.
Nu kollade jag test-teleskopet var std fokus låg och mätte avståndet från fokuserarens ända till tuben för en refrens.
Sedan testade jag resterande okular med paracorren på och korrekt inställning på den vridbara toppen.
Jag såg det stämde rätt bra med kring 13 mm injustering på samtliga okular.

Det hela blir så att fokus kommer 56 mm utanför linsen.
Mäter man lite här ser man att det stämmer rätt ok från TV.

Men hur lägger man in den här information till ett teleskop bygge ?
Jo.
Man lägger paracorren där man vill ha dess ände. Var är ens egna preferenser. ( finns olika teorier )
Detta är grunden.
Sedan kan man börja rita lite linjer och kolla positionen vs val av diagonal storlek och ev vignettering.

TV’s 2” P2’a har tubände till lins på 79 mm.
Sedan är teleskopets std fokus läge ( OF, står för original fokus ) och det är 9 mm ut från linsen.

Så ta en spegel på 450 mm och ta radien 225 mm och man tänker använda en TV paracorr.
Vill man ha paracorränden vid spegel radien blir det 225 + 79 mm, plus 9 mm = 313 mm.

När man caddar upp det här efter TV’s mått/ritning, och då ser man att tester i verkligheten nästan helt stämmer på cadden.

-Det jag vill säga är det går att på detta sätt konstruera upp teleskopet med hjälp av datan ( om man har den och den är korrekt ) och att man förstår det man läser.

Kanske ingen nyhet för en del med gamla erfarenheter, min för mig ett bra sätt se man kan göra så här.
Tog mig många timmar att lära mig detta jag skriver rent här nu och hoppas nån kan ha nytta av det hela.

2 saker hjäpte till här och det var tester med okularen i verkligheten samt nät jag fattade hur det låg till med OF på TV's rining.

Nu ska jag fortsätta med testa TV's 3" paracorr i min 18" Dobson. ( sen vet jag om TV's mått även här stämmer.