Bygge av en 30cm dob

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Bygge av en 30cm dob

Post by hbar »

dob.jpg
Inför sektionsmötet i Beddingestrand så framkom önskemål om låneteleskop för de deltagare som inte kunde ta med eget. Då jag hade en 32 o en 35 cm spegel liggande som jag räddat från sopcontainern på fysikum så tänkte jag att jag kanske kunde fixa ihop en liten dob. Det var ju snart julledighet o därefter februarilov så det borde kunna fungera tidsmässigt. För att förklara min naivitet vad gäller tidsplanen så får jag understryka att jag aldrig ägt en dob (eller ens tittat i en) ej heller byggt något teleskop.
b2.jpg
b2.jpg (120.72 KiB) Viewed 2138 times
En kompis skulle förbi stjärnhuset för att byta en kikare och jag hade inte varit där tidigare så jag följde med. Jag visste att de hade en del prylar på astroboot men när jag hörde att Robert precis fått hem container med 15 ton surplus prylar från sin verksamhet i England så kunde jag inte låta bli att fråga om han möjligen hade en 12" tub liggande...

Javisst sa han o kom efter en stund med en Skyliner-300P FlexTube som blivit över från någon skadad lev. Fokuserare? Javisst, jag kan skruva loss här från något som ligger där. Bitar till rocker-box? Javisst, här är lite SW alt lager mm. Tyvärr inget nållager till bottenlagret men ändå en bra start för endast 1200:-

Nu kunde jag börja skissa på spegelcell, sekundärhållare mm. Den 12.5" spegel jag tänkte anv var 40mm tjock så en enkel 6-punkt cell skulle fungera bra. Den hade 2m brännvidd så jag skulle behöva fixa en low-rider fokus om höjden skull bli hanterbar men det skulle nog fixa sig.

Killarna på fysikum hade sagt att spegeln förmodligen var parabolisk men då jag började inse hur mycket tid bygget skulle ta så kände jag mig lite osäker. Jag skickade upp den till Joel von Knorring för test. Tyvärr, den var sfärisk o vid f6.4 så funkar det inte. Då stod jag där vackert med de flesta bitarna men nu utan spegel. Naturligtvis så hade Joel en 12" f4 spegel liggande som han slipat o aluminiserat för några år sen. Den kunde jag få köpa. En 70mm sekundär han hade liggande fick också följa med i köpet. Så istället för att förlänga den där FlexTuben o sätta dit en gammal 7kg spegel så får jag nu det stora nöjet att förkorta den till en med kompakt 12" f4 spegel på ynka 4kg.

Sekundärhållaren som kändes som någon dag i verkstaden tog mycket längre tid. Hade inte en pom stång med 80mm diameter så jag fick limma/skruva 3 40mm. Att få till den sneda urfräsningen utan cnc blev mycket vevande i fräsen.
b3.jpg
Fokuseraren var gjord för en mindre tub så där var en del anpassning o jag gjorde också om dragröret så det blev lägre o med gänga för en Baader mpcc3 coma korrektor i änden.
b4.jpg
b4.jpg (179.93 KiB) Viewed 2138 times
Även om f4 spegeln bara var 24mm tjock så gav Plop bra värden för ett 6-punkters stöd (tom bättre än ett symmetriskt 9 punkters).
b5.jpg
Jag valde att använda kullager som kantstöd. Då jag bestämt mig för att göra det enkelt och kompakt så beslöt jag mig för att använda spetslager som satt direkt på kollimeringsskruvarna. Eftersom där inte är något som håller dom på plats när inte spegelns tyngd gör det så har jag satt några resårsnoddar som fixar detta.
b6.jpg
b1.jpg
Med den nedre kollimeringsskruven låst i ett läge som placerade kullagerna i cog så skulle en ändring av de två andra skruvarna bara ge ett förskjutning från cog på ca 0.1mm vid en justering av kollimeringen med 5mm på sekundärspegeln. Spetslagerna består av en slipad härdad spets (pianotråd) men några hårda säten kunde jag inte fixa. Skall teleskopet utsättas för kraftigare stötar under transporten så får det ske utan spegel men den är i gengäld lätt att plocka i o ur eftersom tuben är så kort.
b7.jpg
Rocker boxen var rätt lätt att få till eftersom alt lagringen blev SW prylar. Bottenlagret gjorde jag med teflon bitar som frästes av i jämn höjd och fick vila mot en 2mm tjock plastskiva (okänt material). Hittade sen på nätet att en gammal LP skulle vara ett bra att sätta mot teflonbitarna men då jag nu naturligtvis satt dom i en cirkel som är 1cm för stor för detta så hoppas jag att min lösning skall funka lika bra.
b8.jpg
När jag skulle kollimera så upptäckte jag att en stor fördel med en truss tub är att man kan se sekundärspegeln och därmed få en mycket bekväm kollimeringsposition. Spegeln höll sig bra i sin cell. den föll snällt ner på sin plats efter att man fört den i sidled. Kantstöden har ca 0.5mm spel i höjd o sidled runt om. Där sitter ingen filtkudde eller något som kan ge friktion o spetslagerna har naturligtvis ingen tröghet så gravitationen gör sitt jobb.
b9.jpg
I kväll så är teleskopet på plats i Beddingestrand o det var tid för First light. Allt verkar fungera som jag tror det skall (första gången jag använt en dob) och bilden var som förväntat. Provade först utan coma korrektor och det funkade bra med mitt ES14mm 100 graders. Mitt Meade 24mm UW5000 (82 graders) gav däremot en del koma. Baaders MPCC3 tog effektivt bort detta.

Jag kunde nu också konstatera nackdelarna med en truss av denna typ. Även om rören och infästningen är hyfsat grov och den känns stabil så får man räkna med att kollimera den inte bara när den sätts upp utan även under användning. Skillnaden i vikt på olika okular och lite omild hantering av ovandelen gör att det lätt kan behövas en ny justering (om man vill ha det bra inställt). Det är som tur var synnerligen snabbt och lätt att göra så om jag väger det mot att kånka på en mycket längre o tyngre tub så känns det ändå som en lösning som kan vara värt att jobba vidare på. Kanske göra några kompletterande kryss stag som lätt går att sätta dit när den är utfälld.

Som glad amatör så har jag lärt mig mycket av detta lilla projekt. Många saker man inte ser eller förstår förrän man konfronteras med dom. Hoppas ni antingen fått någon nyttig information eller i alla fall lite underhållande läsning om ni kommit ända hit. Vill ni känna på resultatet så är det bara att dyka upp på mötet om en vecka (det finns fortfarande platser kvar:).

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge av en 30cm dob

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Tack för en innehållsrik och bra skriven byggartikel. Du har noggrant gått tillväga och också fått bra resultat.

Det var en sak som jag inte riktigt förstod, spetslagren, var sitter de och dess funktion? De brukar ju bara kunna hantera ganska små krafter.

Nu lär alla som kommer på besök bli glada att få tillgång till ett så fint instrument.

Ps.
Jag har heller aldrig observerat med en Dobson.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av en 30cm dob

Post by Torbjörn »

Riktigt intressant att läsa om ditt bygge av denna Dobson. Det är mer jobb än man tror men man lär sig mycket och dessutom så har man möjligheten att bygga något som uppfyller speciella krav. Det skall bli kul att se den!

/Torbjörn :)
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av en 30cm dob

Post by hbar »

Lars, de sitter i toppen av kollimeringsskruvarna. Varje spets får dela på spegelns vikt så statisk belastning är bara ca 13N. Det som kan ställa till det är tröghetsmomentet i spegeln om den faller ner och skall bromsas mot lagret. Det är därför jag begränsat dess rörelsefrihet till bara ca 0.5mm i höjdled. Sidkrafter blir inga då den glider på nylonkuddar. Dessa kuddar mildrar också de slag som lagren utsätts för i axial led.

Spetslager i sig går att göra så de tål mycket bara en fråga om dimensioner o materialval. En svagt rundad spets av härdat stål tål mycket kraft i axial riktning. Sätena är gjorda av en höghållfasthets insexskruv där jag gjort en välvd yta i botten på huvudet. Skall tuben utsättas för kraftiga stötar, tex transport i bil på skumpig väg, så är det lämpligt att inte låta spegeln sitta i.

Men det är ett försök, hur det håller får tiden utvisa. Sämsta teleskopet är det som inte blir byggt eller använt.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygge av en 30cm dob

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Ok då förstår jag, det var ordet spetslager som förvirrade mig, tänke mer på hur en kompassnål är upphängd eller kugghjulen i en klocka.

Blir intressant att följa hur testerna går.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;