nytt stativ

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Hej Tony,

Kika på min länklista över återförsäljare världen över samt under monteringar, finns mycket intressant där:
http://astrofriend.eu/links/links.html#astronomy" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: nytt stativ

Post by Håkan N »

Hans,

Inte i teleskop gjorda för ett par svenska hundringar i produktionskostnader som säljs här för ex under 10-15 tusen inkl moms.
Dom må vara världsledande på flera sätt men nån stans går en gräns för allt.
Jag var inne på om det var nåt liknande med astro foto stativen för amatörer och i så fall i vilken konstruktion.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: nytt stativ

Post by Hans Bengtsson »

Håkan,

Jag tycker du slår huvudet på spiken när du konstaterar att de kinesiska speglarna ...

"fungerar bevisligen bra både visuellt och för foto".

Precis så är det ju. Vi ser detta dagligen i strida strömmar av visuella observationer och avancerat astrofoto. Givetvis finns det också, som jag skrev, dålig kinesisk optik. Det är sådant som ibland säljs på stormarknader och liknande ställen.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Lars
Det finns förståss en massa stativ på marknaden att gå igenom. För att slippa titta på alla så väljer man dom dyraste. Man vill ju tro att dom dyraste är dom bästa (?)
Till dom fina bilderna tillfogas en massa specifikationer med fina värden på precision och lastvikter.
Och visst...där kan man ju ana lite principer.

Jag ville gå lite längre och frågar mig varför dom är bra. Hur ser dom ut inuti? hur ser lagringen ut? Varför är deras lösning den bästa?
När jag ställer frågan på forumet så är jag ute efter lite "inside info", dvs insidans uppbyggnad med egen erfarenhet och praktiskt användande.

Själv kan jag bortse från vissa finesser som låg vikt, lätt polinställning och sånt som har med transport att göra.
Nu är det väl inte så många som jobbar som jag utan dom flesta tampas med den färdiga produkten.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Problemet kanske blir att så få har egna erfarenheter av sådana eftersom även de enkla ligger på en prisnivå långt utanför den normala amatörens budget. Bara lagren i en bättre montering kostar säkert mer än min EQ6. De nya direktdrivna som börjar komma tilltalar mig då man slipper mekaniska växellådor, nu, särskilt i början har de dock säkert en massa andra nya problem, typ oschillationer som ofta brukar uppstå i sådana tekniklösningar.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Jag provräknade på kul/nållager i min storlek och hamnade på ungefär 10.000,-

Skrev tidigare att jag skulle byta till stellarium. Den har jag sågat nu.Gick bra ett tag sen gjorde markören nått våldsamt hopp ut i pereferin. Sen ville den inte flytta på sig förrän efter ett tag. I det här läget kanske ni tänker att bältet har slirat. Jag delitade dom alagn jag gjort för kvällen och öppnade cartes du ciel istället. Då var allt normalt igen. Stjärnorna satt där dom ska..ingen slirning. Även cartes har gjort nått krumsprång ibland så jag är inte riktigt nöjd ändå.
Var tycker ni jag ska felsöka? Eqmod?
Finns stabilare planetarium? Eller är det normalt?

Jag har ju digitala sökaren som säkerhetsreferens så det är ju ingen katastrof.
Men man vill väl att det ska bli så bra som möjligt.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Jag har använt CdC och EQMOD i ett par år och det har aldrig varit något problem så som du beskriver. Båda programmen är komplexa med många inställningar, kanske någon inställning du råkat ändra.

Vilket operativsystem har du?

För CdC brukar jag alltid använda senaste beta version.

Ascom senaste version.

Eqmod version p eller senare, de tidigare har lite odefinerat beteende vid meridian flip.

Någon gång har jag råkat sätta åt kugghjulen för tight eller haft mekaniskt glapp, då så klart jag har fått skumma resultat.

Dina stegmotorer, jobbar de inte mot för högt moment?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Jag har ju nyss börjat använda detta så alla program är färska och inladdat i en windows 10-dator.
Det jag funderar på är om längden på usb-kabeln har betydelse -25 m usb2. Där sitter en strömdriven hubb. Finns en till hubb för kameran och sökaren, men den går ju på egen lina och dator.
Jag förmodar väl att EQ-mod håller reda på stegräkningen genom att erhålla inpulser från Astro-EQ och motorerna.
Jag vet att om man ställer för högt rate på motorerna så stallar dom, och räkningen går förlorad...
Stegmotorer har ju den konstiga egenskapen att vridmomentet minskar med högre varvtal. Men jag har trimmat hastigheten så jag tror inte på detta.
Det konstiga då är att AStro EQ tycks skicka en "rättelse" dvs återställa en felaktig position som jag beskrev tidigare. Ungefär som att "räknedosan" sitter där.
Det jag är lite hjalur (dialekt) på, är om guidekameran , som sitter på samma hubb och skicka en bild i sekunden, skapar trängsel på USB2-kabeln. Informationen brukar inte ju klippas av utan kommer med viss fördröjning när det är trångt på linan.
Måhända (dialekt igen) att AstroEQ innehåller en viss minnesfunktion som den ställer sig i kö med..?

När du säger att dina program funkar klockrent så börjar det nog luta åt det hållet....
-Jag ska prova att koppla från guidekameran och testköra-
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Skulle åxå kunna förklara var markören gärna går förbi målet och tar en runda runt objektet ibland. Steginfon har inte hunnit fram tillräckligt fort.?

-Nåväl..jag kan jag kan slewa till målet lite försiktigt . Det är ju inte så ofta man gör förflyttningar, men då missar jag vissa gränslägen och när tuben behöver göra en meridian flip.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Jag har aldrig lyckats få något bra resultat med längre USB kablar än 3 meter. Nu har jag en slavdator vid teleskopet som jag fjärrstyr för att göra den oberoende av likala nätverket. Speciellt guidningen skickar ju mycket information fram o tillbaks. Det senaste jag fnular med är en Linux Raspberrydator som är så liten och strömsnål att den utan problem kan monteras på teleskopet och då blir kablarna mindre än 1/2 meter. Hastigheten på datorn räcker dock inte för nuvarande.

Du har ju inte EQ6 standard utväxling utan en egenkonstruerad. Om den ligger långt ifrån standard värdena kanske det behövs en annan timing och ramper för acc och deacc.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Har du usb3 kabel? Dom klarar inga långa sträckor.
Jag ifrågasätter om guidningen drar så mycket bandbredd. Goto funktionen skulle jag tro drar mer under själva transporten eftersom det blir
många pulser per sek som snabbt ska fram.

Kameran, däremot, skickar miljoner pulser på kort tid, den måste ta plats.
Ska en kamera trängas med goto kanske det blir för trångt.

Jag har sen tidigare använt samtliga funktioner på en (1) usb2 kabel-utan hubb. Det har funkat men jag har märkt tendens till avbrott särskilt med live körning på eosen. Kabeln var då en aktiv 20 m usb2 + 5 m skarv (eller om skarven var lite kortare)
Då hade jag inte goto.

Man ska väl inte uttala sig så mycket mer utan att fråga en datanörd..
-får efterlysa Magnus E-!
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Borde kanske titta på om det går att banta ner informationsflödet från guidekameran.
Vore ju tokigt om det sker en tidsfördröjning mellan fotot och justeringen.

mindre bildyta? monofunktion? eller?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: nytt stativ

Post by Juicy6 »

Det där är fel. Det finns bra och dåliga USB3-kablar. Kolla denna jag använder:

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 49&t=14439

Ger nästan 100 Megabytes per sekund åt varje håll. Vill också dementera att gamla USB2 eller 1-grejor ger lägre fart. Det var förr, kanske. Nu går varje enhet med sin maximala fart. Spelar heller ingen roll om kabeln ligger hoprullad eller inte. Alltid full fart. Så här har vi full USB3-fart på 15 meter. Sedan kan det ju vara mera praktiskt med dator på skåpet och fjärrstyrning med Teamviewer o.d. Men säg inte att alla kablar är långsamma.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Mina usb kablar är usb 2.

Om buffert förstärkarna i dina usb förlängare är av avancerad konstruktion kanske de buffrar upp informationen innan de skickas vidare. Jag skulle testa och jämföra med kortare kablar. Alternativt om guide kameran klarar att guida själv kan du ju koppla den direkt till st4 kontakten på monteringen om du har sådan. Inte lika flexibelt men de tidsberoende problemen borde försvinna.

Nästan hela datatflödet tas upp av guidekameran utom då bild laddas ned från huvudkameran. Pulsstyrningen i de signaler som skickas tillbaka tar inte upp mycket datamängd, men de är tidsberoende och får inte bli fördröjda i något buffertminne.

Du skickar signalerna över usb och använder inte st4 gränssnittet antar jag.

Jag har provat med Windows xp, vista, 7, 8 och 10. Använder mest Windows 8. Det jag haft problem med vad gäller usb portarna är strömspar funktionen som stänger av usb portarna. Strömspar funktionen är inakiverad nu. Det är många ställen man får gå in på för att ändra detta i system menyn.

En sak till, många program, speciellt kamerastyrning bör man köra under administratör.

Mindre dataflöde kan du få som du skriver genom att välja en mindre bildyta, roi. Mono har du väl redan för du har väl inte en färgkamera guidning? 1 sekund mellan bilderna fungerar bra för mig, 2 sekunder kan jag gå ned till vid ljussvaga guidestjärnor, men guideningen blir sämre då.

Guidetuben sitter väl helt fast mot huvudteleskopet? Inget flex eller glapp får finnas där. Du har valt en udda lösning med en mindre Newton som guideteleskop. Primärspegeln brukar ju av nödvändighet vara lös på ett sådant teleskop, det är inte det som i vissa vinklar ställer till det?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Obset och kontoret har sina givna platser så att korta kablarna är inget alternativ. Jag får försöka anpassa mig efter omständigheterna. Alltså optimera arbetssättet och inställningar som går att göra.
ja, jag har en färgkamera som guide, den kan ju krympas i phd-läge. Inte för att phd inte fungerar utanför att den ev stjäl bandbredd för eq-mod.
Enklast är förstoss att släcka ner guiden vi förflyttningar.
Eosen har funkat klockrent sen den fick egen kabel så det enda är väl eqmod som är lite darrigt. "standardparametrar" i eq-mod spelar nog ingen roll, man matar ju in utväxlingen i samma rutor.

Peppar,peppar,,, nu funka det tillfredställande igår kväll, den gick nästan rakt på "krabban" och jag fick 65 godkända bilder.
-Jag har avfärdat tanken på ett det sker en fördröjning av guidebilder till phd, efter en expertkonsultation.

-Den där usb3-kabeln som Juice omnämner, borde inte den passa bra till dig Lars?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum