nytt stativ

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Jag menade inte du skulle byta permanent till kortare kablar, utan tillfälligt i felsökningssyfte.

Kul det verkar fungera nu.

Jag har inga usb 3 enheter så har ingen glädje av sådana kablar och nuvarande usb 2 fungerar utmärkt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Jag har möjlighet att koppla in st4-funktionen.
Det finns ingång i astroeq-dosan och utgång i kameran. Inställningen i phd blir ju då "on camera" ¨på mount.
Är det nån som kan svara på om det är nån vits med detta ?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Jag har också möjlighet att koppla ihop med st4 ingången men har aldrig provat det. Kanske mer skall ses som en nödlösning om man har problem med timingen via usb regleringen. Men det skrivs här ibland från vissa att dom kör via st4 direkt och de är nöjda.

Är det något du måste bygga om för att kunna göra så eller bara att stoppa i kabeln?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Arbetsrapport:

Från att Phd-kurvan varit väldigt bra så blev den sämre i våras. Envisades med ryckvisa rörelser.
-Jag hade väl lite ideer om det kunde bero på, rörelser i växellådan bl a.

Hur som helst så demonterade jag stativet och kunde konstatera att RA axelns 200 mm lagring hade börjat skära!
Det berodde nog på 2 saker: Dels hade fettet inte trängt ut tillräckligt mycket på 200 mm delen utan hellre vandrat mot centrum.
Dels att bandspänningen samverkar på ogynnsamt sätt med vikten d v s neråt.

Det blev då följande åtgärder:
* Lagringen putsas upp igen
* Ett yttre och en inre oringsspår svarvas upp som blir att omsluta lagerdelen och håller fettet på plats.
* Fler smörjnippel hål som garanterar direkt smörjning till 200- delen
* Stödlager (av gummi) som motverkar bandspänningen. (DEC-axeln drar åt rätt håll d v s uppåt)
* förbättring av lättringen på drivskivan. (finns inga kugg till remmen)

Sen fick teleskoptuben en genomgång:
* Flockpapper i hela tuben. (jäklar vad svart det blev) -tack Lars för tippset.
* Tvätt av primärspegel medelst bomull och tvålvatten. Sköljning med destillerat vatten. Blev bra!
* Kanterna på spegeln fick mattsvart färg.

Vid test med en laserpekare mot en vägg på 8 m avstånd så kunde konstateras att följningen gick helt perfekt!
Och då hade jag hängt på alla grejor.. ser lovande ut!
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Vilken otur att det skar, lite märkligt med tanke på den lilla rörelse den varit utsatt för. Tur du har kunskaper och har verktyg för att åtgärda sådant. Blir kul att höra praktiska resultat till hösten och mörkret hur mycket flockningen gör under stjärnmörkret, men det brukar vara effektivt. Har använt det på optiska mätinstrument med goda resultat.

Imponerande som vanligt allt du gör!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: nytt stativ

Post by Håkan N »

Tony,

Jag tänkte lite på din lösning med friktion.
Nu kommer du säkert på en lösning med kuggremmen och lagringen till den tolerans du behöver.

Men det stora hjulet i ex Rockwell 58 i SS2541 slipat mot ett större drivhjul ( som du var inne på, ex 25 mm i samma std som stora hjulet )
Och med korrekt tryck borde det fungera.
Friktion ger noggrannhet.
Det som jag sa om min ide för många år sedan om använda en turbohus och en kompakt växellåda i ett planet lösning.
Den här patenten tog ju sedan Rotrex nåt år senare och de har nu lösningen i extrema fabriksbyggda bilar.

https://www.bing.com/images/search?view ... ay&first=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Remdrivna turbos är ingen nyhet, men det blir stora växellådor med kuggrem och turbohuset måste upp i storlek mot planet växellådan som kan växlas upp högre, och bli mycket kompakt.
Kanske inte för astrobruk, men kolla detta.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Håkan
Ja inte helt otänkbart med en friktions-planetväxel. Skillnaden här är varvtalet, den här snurrar med höga varv och kan ha lågt vridmoment.
Frågan är hur mycket vridmoment dom tål, dom får ju heller inte ge nåt betydande motstånd.

Jag har svarvat ur hålet på några turbosar på uppdrag av sonen. Men dom var förtåss avgasdrivna.

Jag hade ju tänkt att ha friktionsdrift från början men det föll på att RA-skivan 260 mm var för mjuk.
Sett så här efteråt så skulle jag ha sparat lite slipmån och lämnat in för kolsättning och härdning. Slipningen har jag ett aggregat för till svarven.
Hade varit bra att ha den stora lagringen 200 mm i härdat/slipat utförande.
Enligt vad jag hört så tål fabrikstillverkade friktionsmonteringar väldigt lite snedbelastning.

Näst bäst lösning är band eller bältesdrift. Det kan vara ett blankt stålband helt utan kugg. Det låter rätt bra med tanke på att det omsluter drivhjulet och ger mer friktion. Gäller att det är rätt stålkvalite på bandet. Töjbarhet och draghållfast utan sträckning.
Eller som jag har.. Bälte med kuggrem och kugg på drivhjulet men inte på RA-hjulet. Det slirar inte där men jag kunde inte låta bli att lättra ytan.
Kuggbältet innehåller även detta ett stålband, annars skulle det bli fiasko.

Men sen kommer ju nästa länk i kedjan som ju är växellådan som du är inne på.
För min del valde jag bältesdrift eftersom det åtminstone teoretiskt skall vara noll i kuggspel.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Angående lagringen (som kärvade av fettbrist) så har jag väl snokat runt lite angående koniska rullager.
Men det jag har sett hittills så landar dom på ca 4000-5000,- om dom skall ha en ytterdiameter på 200 mm.
Dessutom för klumpiga..
Men glidlager ska funka under rätt förutsättning.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: nytt stativ

Post by Håkan N »

Billigt material är ju 2511 som kolhärdas ( bäst är induktionshärdat 2541 )
Härdverkstad finns i Sandviken.
Har du tid över i vintermörkret = testa !
Men nu har du ju kuggrem - borde funka bra.
Lagring i bussning är inte fel, stabilt men man 'måste' då alltid ha ett visst spel.
Du löser det nu med komprimerat fett.
Jag ska fundra på en billig lösning med konisitet.
Återkommer.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Om jag minns rätt har NOT på La Pamla friktionsdrift tillverkat av Bofors. Azimutal axeln rider på en oljefilm som en pump håller under tryck.

Möjligen var det också hydraulmotorer för att hålla IR avtrycket lågt.

Säkerligen mycket teknik lånat från kanonfundament.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Om jag börjat från början idag skulle jag nog gjort så här:

RA-trissan och drivtrissan är härdade och slipade. Den radiella lagringen består av 2 (två) drivtrissor. Trissorna är vällagrade och integrerade med
med bälteskugghjul. Dessa sitter på samma bälte. På toppen sitter ytterligare ett lager som trycker neråt, ungefär som en trepunkts-stödlager i en svarv.
Polhöjden här 60 grader, gör ju att en del av vikten hamnar på radiallagren. Största vikten hamnar på ett axiellt nållager, gärna runt 200 mm.
Vikten hamnar då naturligt på drivtrissorna och i princip finns inget val för stativet än att följa drivtrissorna, även utan extra tryck.

-Antar att en del monstermaskiner är uppbyggda på det sättet. Men samtidigt även med glidlager p g a deras storlek.
Principen funkar ju faktiskt bättre ju närmare ekvatorn man befinner sig.

Sen är det väl inte självklart med en eqvatoriell montering för stjärnföljning..? Programmen klarar ju 2 axlar.

ifall nån fundera: Radiallager= vanligt kullager. Axiallager= Lagrat i axelns längdledd.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Härligt att läsa om dina idéer, dessutom genomför du dom! Jag precis som många andra kommer bara till funderingar.

Jag letade igenom min databas och fann min idéskiss på en hästsko montering som jag gjorde då jag funderade på att bygga en egen montering. Tanken var att göra den i rostfritt, hade en kamrat som skulle svetsa ihop det på den tiden. RA axeln skulle vilat på rullager varav ett var friktionsmotorn. Det hade nog behövts finslipas på en del detaljer och lite hållfasthetsberäkningar. Positionsvinkeln skulle fås från en vinkelgivare i form av ett magnetband så eventuellt slir i friktionskopplingarna ger inget problem.
Horse shoe mount idea.jpg
En senare version var uppbyggd av tunna plåtar av rostfritt i sandwich konstruktion, fylld med fogskum, skruv och nitförband.

Kanske tur man inte gav sig på det, hade inga egna maskiner, då som nu. Konstaterar att tiden går fort, det här var nästan 20 år sedan!

Ungefär vid den här tiden dök de första versionerna av EQ6 upp och det fick bli en sådan färdig lösning. En snabb och enkel lösning, men inte lika spännande och en hel del brister.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;