nytt stativ

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

nytt stativ

Post by Tony »

Börjar på att ro projektet i hamn efter x antal hundra timmar och x antal tusenlappar.
Mina tuber blev ju rätt så tunga, ca drygt 30 kg, så jag förstod till slut att jag måste ha nåt i motsvarande klass som stöd under.

Denna gång är stativet lagrat i glidlager gjorda i ämnesrör 75 mm i ena sida och 200 mm i andra sidan. Den stora sidan är svarvade av 50 mm plåt runt 290mm. Det blev alltså 4 sådana trissor och en väldig massa metallspån.
Drivningen är med syntetiska bälten bredd 19 mm. Det finns ingen kugg i det stora drevet utan dom fixeras med ganska stort tryck (drag).
Gjorde även 2 bältesväxellådor utväxling 36:1. Motorer är 1,20 a nema17. Lika på RA och DEC.

Drivningen styrs av AstroEQ (Tom Carpenters dosa och program). EQ-mod med planetarieprogram sköter orienteringen i rymden.

Det blev även nya focuserare på guide och stortuben. Där sitter 0,4 A Nema17 stepper-motorer. Jag får tacka Magnus Edbäck med ovärderlig hjälp med goda råd och hjälp med det elektriska biten.

Skickar med en PHD-test som jag tycker är lovande. Det verkar gå bra utan PHD om jag nöjer mig med 30 sek exponering.
En positivt lyft blev det när jag satte dit Orionkameran som elekronisk sökare. Fick genast en känsla av total kontroll med orienteringen, oavsett planetarieprogram.
Attachments
Allt är inte riktigt på plats här
Allt är inte riktigt på plats här
remspännare.gif
remspännare.gif (286.3 KiB) Viewed 4603 times
ra-lådan.gif
ra-lådan.gif (204.03 KiB) Viewed 4603 times
phd.gif
phd.gif (160.96 KiB) Viewed 4603 times
orionsökare.gif
orionsökare.gif (323.14 KiB) Viewed 4603 times
låda.gif
låda.gif (316.1 KiB) Viewed 4603 times
o-ringar duger
o-ringar duger
fokus-guidetub.gif (243.84 KiB) Viewed 4603 times
focus-eos.gif
focus-eos.gif (225 KiB) Viewed 4603 times
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: nytt stativ

Post by ragge »

Hatten av för ett fantastiskt arbete !
Hinner du ta några bilder innan säsongen är slut, eller måste vi vänta på nästa säsong ?

Ragnar
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Jag tog ett prov igår. Månen stod 45 gr till vänster, men det var ju mest för att testa utrustningen.
Jag hann inte kalibrera PHD, -verkar som phd tyckte att jag vänt kameran upp å ned (asi-kameran).
Men jag ville ändå prova lite på M42 och då blev det oguidat ca 60 skott på 15 sek vardera innan den försvann bakom tomtens största gran.
Jag körde på 1600 asa vilket nog var onödigt mycket. Bilderna blev väldigt ljusa och när DSS behandlat dom var det nästan bara vitt.
Angående följningen så återstod ca 35 när jag och DSS gallrat bort dom sämsta. -inga darks eller annat.
Attachments
M42-mars-11-ps2.jpg
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Grattis Tony till ditt fina bygge! Roligt att du också fått en bild redan.

Har du motorfokus både på huvudteleskop och guideteleskop?

Du har valt att inte ha tänder på huvudhjulen. Hur löser den slirning som uppstår, med absolutvinkelgivare, eller?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Varje focuserare har ett eget mini aurdinoprogram som jag öppnar när det behövs. Särskilt där var Magnus inblandad. Remmarna slirar inte, dom sitter hårt ansatta på trissorna. Vad jag kan se hittils så funkar det när jag kör runt med med Gotofunktionen. Jag är i testfasen än så länge så jag kan inte garantera till 100,0 %.
Astroeq skickade nyligen ett uppdaterat program där acc och inbromsning sker mjukt och fint. Det passar bra på mina tunga grejor.
Jag håller på och alagnar än så länge och jag kan verkligen rekommendera en digital sökare som jag skrev om tidigare.
Sen håller jag på att testa Stellarium i stället för Catres du ciel eftersom det verkar vara ett trevligare program.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Ska tilläggas att trissorna är lättrade i svarven, så det finns en naturlig friktion inbyggd utan hårt drag.

Jag har valt att jobba med 2 datorer
1 guidekamera phd, eqmod, planetarieprogram.
2 eos kamera,eller nåt annat i det hålet, två fucosinställningar, digital sökare och webbkamera som har uppsikt på teleskopet.

Känns för rörigt med en skärm.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Hej Tony,
Jag är nog lite tvivlande på slirningen, vi pratar ju tusendelar av en grad. Det är ju heller inga problem att komplettera med absolutlägesgivare framöver. Kanske det räcker med en parksensor som kalibrering av läget. Många professionella monteringar är ju friktionskopplade för att slippa kugghjulens ryckiga gång.

Det är verkligen ett fint bygge du gjort. Har du egen tillgång till alla maskiner du behöver? Förresten, när kom ditt astronomiintresse och är det här första bygget eller har hålllit på sedan smååren?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Maskinerna tillföll mig efter att ha sålt firman. Jag tar åt mig lite mekaniskt jobb ibland.
Det var egentligen så att jag provade med friktionsdrift först (stål mot stål). Men det visade sig vara för känsligt. Jag har hört att även dyrbara fabriksmonteringar har lätt för slirning när det gäller stål mot stål. Balanseringen är visst väldigt viktigt.

Då återstod alternativet med bältesdrivning.
Jag hade väl inget val när det gäller kugg på stora drevet eller inte...vet inte var man skulle hitta ett drev på runt 200. Sen är fråga om hur det skulle få plats eller kunna centreras till 100%.
Ang slirningen så tror jag att antingen så slirar det, eller åxå så slirar det inte...(mycket säkrare än stål mot stål)
För säkerhets skull så sitter det kugg på RA-trissan. Fast det är bara på den korta sträckan som inte vänds mot motorn. Dom är "gjutna" av lim.
RA är ju den som går tyngst, den transporterar ju dubbla vikten jämfört med DEC. Dec är jag inte oroad för när det gäller slirning.

Det vesäntliga är i alla fall att stjärnföljningen är ok och det tycks den vara. Skulle den tappat taget vid nåt tillfälle så är ju en ny alagn lätt att fixa.
Men det har jag inte sett hittils.
Utväxlingen får man prova sig fram med, det blir lite decimaler, men det funkar med astroeq.

Mitt första stativ finns beskrivet här för ca 2 års sen.
Mitt allra, allra, första stativ finns även beskrivet här, (tillverkat -64)
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: nytt stativ

Post by ragge »

Jag håller med - tror inte att en eventuell ytterst liten slirning kommer att störa. Det värsta som kan hända är ju att goto:n missar en aning men det kan man leva med. Guidningen kommer att lösa resten, så länge det rör sig om en jämn, långsam och väldigt liten slirning.

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: nytt stativ

Post by AstroFriend »

Kurvan på phd som du la upp en bild på ser väldigt jämn och bra ut vilket indikerar en lyckad konstruktion. Lite efterjusteringar blir det ju alltid.

Jag har till och från byggt olika monteringar sedan 1960-talet, men har aldrig blivit så avancerade då jag inte haft rätta maskinerna och det varit för dyrt att lämna bort.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: nytt stativ

Post by Håkan N »

Ser stabilt ut.
Stabilitet är aldrig fel.
Bra jobbat för skomakarns egna skor..

En fråga. Hur är konstruktionen idag på de bästa på marknaden med erfarenhet och modern teknik, utveckling och bra material och på så sätt en prislapp dito om man pratar att man vill hänga på lite vikt och ha max tolerans för ändamålet ?

Finns det bra grejjer att köpa för pengar eller vill det till att konstruera själv eller är det som det sägs med ex speglar att de bästa trotts allt är de billigaste från Kina pga pga. ( vs resurser pga mass försäljning och mindre high-end specialföretag i branschen kan inte ändå kan tävla om tolerans trotts billigt pris från Kina, eller Kineserna uppfyller allt man behöver i bra kompromiss vs extremt lågt pris )

Eller hobby vs kul konstruera själv och testa om det funkar.

Men frågan var om konstruktionen med upplösning för ändamålet vad som används.
Kuggrem/servo motorer används ju i avancerade konstruktioner som kan hantera tusendelar.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

På 60-talet hade jag en 6" spegel. Då gjorde jag något som kallades "kniveggsprovet".
Man ställde upp spegeln på högkant och placera ett stående rakblad på dubbla brännviddsavståndet. i mitt fall tre meter. En ljuskälla skulle finnas nånstans, minns inte var. Rakbladets egg syntes som en spegelbild man höll ögat i en viss punkt. När eggbilden svepte över glaset så kunde man avgöra om glaset höll en perfekt svär och med tillhörande parabol på kanterna. Det var oerhört exakt. Som prov detta så kunde man hålla ett finger några millimeter från glaset en kort stund. Vid en blick med eggen kunde men se att det hade blivit in bula på glaset!

Tanken med testet är då att det ska göras i slutmomentet där man ständigt återgår till sista putsmomentet med beckformen och polerrött.
Sånt här kan ju ta tid och det kanske underlättar om man har en Kina-anpassad timlön!

Men man vet inte, jag har inte testat på min 305:a. Skulle va intressant att prova eller åxå vill jag inte veta..
-För den nördige finns ju alltid möjlighet att bättra på sista momentet. Det går ju att göra med enkla medel.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: nytt stativ

Post by Tony »

Angående din fråga om bästa möjliga stativ att köpa så ställde jag samma fråga här på forumet utan att få nått tydligt svar.
Det var innan jag körde igång...
Jag hade hoppas på svar typ -den vill jag ha om jag hade råd- och helst med bifogad substans i önskemålet.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: nytt stativ

Post by Håkan N »

Tony,

Får du det fungera bra är ju tillfredställelsen stor till en smal summa och sånt tillhör också en hobby givetvis.
Ang speglar är det väl så att på de lite mindre kineserna håller de kanske kring 1/2-1/3 wf P-V och det kan nog räcka långt, och glasen ska ju vara Pyrex men det finns ju tester som visar att de inte är speciellt ytfina, och oavsett kvantitet mm kan de ju inte ha höglassiskt optiskt glas i dom, det säger ju sig självt. Men vs priset är det givetvis oslagbart. ( och fungerar bevisligen bra både visuellt och för foto )
Tänkte det var lika med stativen, eller om det helt enkelt inte finns bra alternativ att köpa.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: nytt stativ

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller kinesiskt glas tycker jag man ska komma ihåg att världens ledande tillverkare av optiskt kvalitetsglas är CDGM, fabriken ligger i Chengdu och har 4200 personer anställda. Deras främsta kunder är Nikon, Leica, Canon, Olympus, Samsung, Fujinon .... osv. CDGM tillverkar även glas för teleskopspeglar som säljs av de kinesiska teleskoptillverkarna. Här är en länk till CDGM:s amerikanska kontor:

http://cdgmglass.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Givetvis finns det dåligt kinesiskt glas, men även glas av absolut yppersta klass.

Mvh
Hans Bengtsson