Snabb polinställning utan Polaris

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Snabb polinställning utan Polaris

Post by Juicy6 »

Hej

Jag använder QHY Polemaster när jag åker ut. Fungerar perfekt och man blir lite bortskämd över hur snabbt och exakt det blir. Men jag saknade ett sätt att få till det när jag ställde upp monteringen på balkongen där jag bara har sikt söderut. Så jag gjorde så här. Jag började med att slå ner tre inslagsmuttrar i golvet för att alltid få tripoden i samma läge:

Image

Image

Sedan tog jag locket från Polemaster-adaptern och monterade en liten laser från Kjell i. Kostar 150 kronor:

Image

Monterat på min HEQ5 ser det ut så här. Jag matar numera 3 volt från en batterilåda, också från Kjell:

Image

Sedan ägnade jag åtskilliga timmar för att drift-aligna monteringen manuellt. Jag använde D.A.R.V.-metoden. Efter lite mätningar och räknande kunde jag skriva ut en "måltavla" att montera nära balkongtaket. Den ser ut så här, med laserpunkten i den lilla mittcirkeln:

Image

Nu kan jag snabbt bära ut monteringen och mha lasern få till en polinställning på oftast 0,1 grader. Även i fullt dagsljus. Går ju lika bra att applicera på andra monteringar...

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Snabb polinställning utan Polaris

Post by Lazze »

Smart :good: . När jag körde balkongfoto så använde jag golvmärken efter drift alignen, men det där med fast monterad laser och måltavla är ju verkligen nästa nivå.
Lasse
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Snabb polinställning utan Polaris

Post by Juicy6 »

Kan bara tillägga att måltavlan ska sitta på en aluminumvinkel lutad 32 grader (90 minus 58 för Uddevalla) så markeringarna i DEC, upp och ner, stämmer.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Snabb polinställning utan Polaris

Post by ragge »

Smart lösning, men jag inser inte varför måltavlan behöver luta. Det viktiga är ju bara att träffa en punkt som i förlängningen leder till NCP. Men du kanske vill ha en rät vinkel för att laserpunkten skall bli så liten som möjligt ?
(Antar att du menar markeringarna i Altitud, inte DEC, men där hänger jag inte med riktigt - om monteringen är i våg så kommer det att stämma).

Tänk vad folk skall fundera vilken konstig hobby du måste ha - dart (eller pilbåge) på det avståndet ! :green:

Ragnar
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Snabb polinställning utan Polaris

Post by Juicy6 »

Ja, om tavlan lutar blir punkten rund och liten. Inte nödvändigt, dock. Cirklarna är ju strängt taget inte alls nödvändiga heller, ger bara en känsla för hur försiktigt man behöver vrida bultarna på monteringen.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Snabb polinställning utan Polaris

Post by ragge »

Jag kom på en anledning att utnyttja cirklarna: för att öka precisionen.
Ponera att den hemmagjorda laserenheten inte kommer i exakt samma läge varje gång du monterar den, beroende på att locket kanske glipar lite osynligt på någon sida. Lasern i sig kan också vara lite "vindögd", och om locket då har roterats ytterst lite vid fastsättningen så blir det ett litet fel.

Så, när du monterar pricktavlan på det vinklade fästet (så att tavlan är vinkelrät mot laserstrålen), ta då och rotera monteringen i RA. Om det då ritas en liten cirkel av laserpunkten så är det bara att centrera tavlan med hjälp av cirklarna. Det behövs kanske några mindre cirklar på tavlan - men å andra sidan kan det vara en fördel att avsiktligt rikta lasern lite snett så att det bildas en lite större cirkel, det kan möjligen underlätta en exaktare "alignment".

Sedan är det bara att göra samma sak varje gång du ställer upp monteringen - rotera i RA och aligna mot cirklarna. Det spelar då ingen roll om lasern sitter lite olika från gång till gång.

Kanske kan det även löna sig att skruva fast de aktuella trätrallarna i balkonggolvet så att de andra får flytta sig i stället om det blir några rörelser.

Ragnar
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Snabb polinställning utan Polaris

Post by Juicy6 »

När jag monterade lasern i locket fäste jag den med gummiband på framsidan. Dessa drog lasern framåt mot en klack på lasern och det blev en ytterst liten avvikelse hur jag än roterade i RA. Tydligen var den bra centrerad i förhållande till sin inneslutning. Sedan fyllde jag lockets baksida med epoxy som slutligt fixerade den. Nu blir det en punkt när jag roterar monteringen. För att vara helt säker på repetivitet borrade jag en liten försänkning där en av de tre skruvarna landar. Så nu hamnar lasern i rätt läge varje gång.

Jag ska hänga upp monteringen på betong-balkong-räcket om några veckor. Håller på att svetsa och svarva ett fäste nu. Annars hade jag skruvat fast trallen som du föreslår. Summasumarum, snabb PA både ute och hemma.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------