Bygge av 8" resedobson

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

@ Bengt: Ja det går att göra lättare...om man använder en helical fokuserare och kanske nöjer sig med ett rödpunktsikte. Själv föredrar jag att sitta och obsa, jag tar med mig en liten lätt campingstol.

@ Håkan: Tackar. Jag åker i slutet av maj, en vecka. Hoppas jag slipper calima och sådana saker...

/Torbjörn
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by ragge »

Keep on rocking ! :good:

Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Hans Bengtsson »

Ser mycket intressant och gediget ut! Tycker det känns som om du fått med alla saker som gör ett bra teleskop: rejäl spegel (8 tum), gott fokalförhållande (f/5), bra sökare (vinklad 8x50), ordentlig fokuserare, osv, osv. Precis som jag skulle vilja ha ett reseteleskop. Blir det en ljuskappa också? Väger ju obetydligt och skyddar bra mot ströljus.

mvh
Hans Bengtsson
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by hbar »

Om du tycker campingstolen väger för mycket så köpte jag en enkel hopfällbar med rygg för €16 på HiperDino (finns i de större butikerna en bit ifrån turistgettona). Den fick bli kvar till städerskorna efter att tjänat väl uppe på vulkanen.

Om du tröttnar på öken o bad så kör upp till Puerto de la Cruz o Ortava dalen. Den del av ön jag tycker bäst om (utom på natten:).

/Håkan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

@ Hans: Tackar! Jo jag hoppas och tror att det blir idealiskt för mitt syfte. Det kommer att bli en ljuskappa också, kommer förmodligen att välja den enklaste varianten att tillverka den av ett liggunderlag som jag antingen sätter ihop med kardborrband eller tejpar ihop.

@ Håkan: Tack för tipsen. Jag kommer att se mig om på ön när jag ändå är där. Även uppe på Teide på dagtid.

Dessutom så var jag nyss ute och fick till mitt första riktiga First Light med mitt reseteleskop. Jag lutade tuben mot ett bord och tittade på Månen, Venus och M42. Det var lite skakigt utan rockerbox men speciellt Månen såg skarp och fin ut och fokuseraren kom i fokus i en lämplig position :)

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Arbetet med min resedobson går framåt! Nu har jag lackat plywooddelarna i tuben och det ser bra ut.
HPIM3512.JPG
HPIM3511.JPG
Rockerboxen är monterad
IMG_0065.JPG
IMG_0065.JPG (75.53 KiB) Viewed 12035 times
IMG_0064.JPG
IMG_0064.JPG (96.8 KiB) Viewed 12035 times
och ovandelen till "pallen" som rockerboxen skall vrida sig mot är klar
IMG_0069.JPG
IMG_0069.JPG (98.54 KiB) Viewed 12035 times
Det är Patrik som har varit flitig med rockerboxen och pallen medan jag har legat däckad av influensa! Vi jobbar vidare på detta en kväll i nästa vecka.

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Bygget tog ett sort steg framåt i torsdags kväll! Nu är Dobben klar förutom torkning (plywooden har stått i ett kallgarage), lackning och applicering av teflonklossar.

Som motgående material mot teflonet mellan rockerboxen och stativpallen använer jag en gammal LP-skiva.

Rockerboxen är isärtagbar i två halvor så att den skall kunna delas och läggas i en resväska. Pallens ben är löstagbara.
HPIM3527.JPG
HPIM3525.JPG
/Torbjörn :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Hans Bengtsson »

Ser väldigt fint och genomtänkt ut!

Eftersom det är en rockerbox förmodar jag att det var en gammal rockskiva du offrade? I så fall vilken? Om du sätter ett grammofonstift där kan det kanske rentav höras musik när du snurrar på teleskopet?

Vi ses i Skåne!

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

@ Hans: Rainbow gjorde en låt som heter "Stargazer" och det skulle ju kunna verka passande men av känslomässiga skäl skulle jag inte kunna göra så med den plattan :D

Det är en skiva som jag köpte på loppis för 10 spänn...har aldrig hört den, inte riktigt min musik. Hade läst på nätet att det är en enkel metod att fixa till en bra glidyta...och några teflonklossar som löper mot den.

/Torbjörn :D
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by hbar »

Det blev ett vackert bygge att ta med till Teide.

Var hamnade slutvikten? Min blev en bit tyngre än jag hoppats, 11.5 för rocker box o 13.5 för tub. Sen därtill spegel på 3.8 så totalt ca 28kg. Var för sig är det lättflyttat men inget jag skulle kunna ta med på en resa till La Palma.

Objekten genom den lilla 10cm refraktorn där nere så mycket bättre än vad 30cm ger här så du måste kunna se fram emot en riktig kanon upplevelse med din när du väl kommer upp ovan molnen. Håller tummarna för att du får en natt med samma fina transparens som jag hade första natten där.

Skall bli trevligt att ses om en vecka, kom ihåg att ta med sqm metern

/Håkan
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Teleskopet väger 13,7 kg inklusive sökare men utan okular. Det är mer än vad jag trodde från början men ungefär vad jag trodde att det skulle bli när jag var klar med tuben. Jag gjorde då en överslagsberäkning av vad rockerbox och pall skulle komma att väga.

Vikt har inte prioriterats egentligen, jag kommer att resa med en extra resväska, så jag har prioriterat bra sökare, bra fokuserare, stabilitet och styvhet eftersom jag skall obsa planeter med den och jag vill att den skall hålla kollimeringen bra.

Demonterbarhet har däremot varit väldigt viktigt.

Vad som kunde ha gjorts annorlunda var att vi kunde ha skippat att göra två av stagen i 30 mm fyrkantrör och istället bara använt 25 mm fyrkantrör. Tanken var från början att bara ha två stag men det hade blivit för rankt tror vi.

Jag har inte heller prioriterat att den skall vara enkel att montera ute i fält utan verktyg eftersom jag bara skall montera/demontera den en gång per resa: På hotellrummet.

Jag skall se till att komma ihåg min SQM-L.

Vi ses!

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by ragge »

Jag började lura på en lösning för att kunna justera pallbenens längd för att passa ojämnt underlag, men så kom jag på att en påse med några olika stora träklossar kanske duger för att få underverket någorlunda i våg så att den står stabilt.

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Nu är min resedobson klar! Patrik tittade in igår och allt blev färdigt även om det krävdes en extra raid till Bauhaus. Laminatet skars till och limmades på höjdhjulen genom att värmas på med strykjärn och teflonbitarna sattes på plats med dubbelhäftande tejp och små skruvar på rockerboxen, och på den trebenta pallen som utgör underdelen av teleskopet. Teflonklossarna på pallen löper mot en gammal LP-skiva under rockerboxen.

Avslutningsvis satte vi upp teleskopet utanför huset och tittade på Månen och Jupiter. Skärpan på Månen var imponerande men Jupiter såg inte speciellt skarp ut på grund av sin lägre höjd över horisonten och den medelmåttiga seeingen. Vi provade att använda 42 X och 125 X förstoring. Kratern Clavius på södra Månen var en vacker syn!

Mekaniskt känns teleskopet stabilt och bra. Det löper mjukt och fint utan knyckiga rörelser i både höjdled och sidoled. Möjligen hade det varit ännu något stabilare om det hade haft ben som stack ut längre men jag bedömer det som tillfredsställande som det är. Den enda haken som vi märkte är en tendens till baktunghet hos tuben om man observerar nära zenit. Tuben har en tendens att glida uppåt då. Detta får åtgärdas med en motvikt i form av en påse med grus/småsten eller en vattenflaska om jag skall obsa i det området.

Jag avslutade med att demontera pallen och rockerboxen för att låta fernissan härda ytterligare inför resan. Delarna hade suttit monterade i ett dygn men det räckte för att de skulle sitta ihop ganska hårt och få bankas och bändas isär.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag hade grovt underskattat hur mycket arbete ett sådant här bygge innebär. Det gäller att börja i god tid om man skall hinna få det klart. Samtidigt så hoppas jag på att få glädje av den extra apertur som bygget av en 8" ger jämfört med att använda den 4" Maksutov som jag ursprungligen hade tänkt använda.

/Torbjörn :)
HPIM3530.JPG
HPIM3531.JPG
HPIM3532.JPG
HPIM3533.JPG
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Det går ner fint i resväskan :)

/Torbjörn
HPIM3536.JPG
HPIM3537.JPG
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by ragge »

Det blev ju riktigt vackert !
Det måste kännas fint att vara så bra förberedd nu när resan närmar sig.
Bara en tanke : om det går att montera av okularhållaren (den svarta) från fokuseraren så kanske risken minskar att säkerhetsfolket får för sig att öppna väskan och kolla vad som döljer sig i den.

Ragnar