Bygge av 8" resedobson

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Inspirerad av bland annat saker som jag har läst här på forumet och diskussioner med andra amatörastronomer så bestämde jag mig förra året för att åka till Teneriffa i syfte att observera både djuprymden och planeterna Jupiter och Saturnus.

Jag vill gärna obsa de sydliga Messierobjekt som jag inte har sett och dessutom så många som möjligt av de Herschel 400 och Herschel 400-II objekt som jag heller ännu inte har sett. Caldwellistan innehåller också många fantastiska objekt, bland annat NGC 5139 Omega Centauri, som inte är synliga från vår svenska horisont.

Frågan var då direkt vilken utrustning som jag skulle ta med mig. Från början var jag mest inne på att ta med mig en 4" Maksutov Cassegrain och en 15x70 kikare i handbagaget och ett Vixen Portastativ i min incheckade väska men med tiden tilltog aperturfebern (farligt!) och jag började istället fråga mig vad jag rimligen skulle kunna ta med mig i en resväska och som skulle vara relativt oömt att frakta i incheckat bagage.

Efter en hel del letande på nätet och diskussioner med andra amatörastronomer så hittade jag detta: Gary Seroniks Outback telescope.

http://garyseronik.com/building-the-out ... avelscope/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det gjorde mig genast intresserad och bygget kändes ganska optimalt för mina syften: En 8" resedobson byggd av plywood och aluminiumstag. Isärtagbar och med en möjlighet att plocka ur primärspegeln och transportera den i handbagaget.

Efter att ha köpt en begagnad 8" f/5 Skywacher Newtontub som jag slaktade på alla delar och införskaffat det material som behövdes började jag bygga detta tillsammans med en gammal kompis som tycker att detta är ett kul byggprojekt.

Det första vi tillverkade var de plywoodringar och den plywoodplatta som skall användas till primärspegelcellen, sekundärspegelhållaren och de båda höjdhjulen.
Det visade sig redan här bli vissa problem eftersom jag använder en betydligt större och tyngre fokuserare än Gary S så det blev nödvändigt att tillverka ytterligare en plywoodring och göra en konstruktion med en sekundärspegelbur.
Vi tillverkade delarna med en handöverfräs och det dammade rejält men resultatet blev riktigt fint.
HPIM3481.JPG
HPIM3482.JPG
HPIM3483.JPG
HPIM3484.JPG
HPIM3485.JPG
Det var det som blev klart första arbetsdagen.

Vid nästa tillfälle tillverkade vi sekundärspegelburen med aluminiumstag tillverkade på samma sätt som beskrivs i Gary Seroniks artikel och monterade ihop alltihop. Det tog en hel dag för det var ett riktigt precisionsjobb men det blev bra.
HPIM3486.JPG
HPIM3487.JPG
När jag kom hem snickrade jag snabbt ihop en synnerligen enkel provvagga för att kunna mäta den exakta längden på de längsgående stag som skall hålla ihop primärspegelcellen med sekundärspegelburen. Jag kollimerade någorlunda väl och riggade upp vaggan utomhus och riktade den ungefär mot Orion, stöttad mot en stor blomkruka, och lyckades genom att sakta skjuta sekundärspegelburen fram och tillbaka fokusera några stjärnor. Resultat: 685 mm. Jag har ingen aning om vad det var för stjärnor men det var så roligt att se dem :D
HPIM3488.JPG
HPIM3489.JPG
Nästa steg blir nu att montera klackar på sekundärspegelburen för de båda sökare som jag vill ha: Ett rödpunktsikte för att grovrikta med och en vinklad 8x50 optisk sökare. Dessutom skall de båda 685 mm långa stagen tillverkas, balanspunkten mätas upp och sidohjulen monteras.

/Torbjörn
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Katarina H »

Wow! Häftigt att se! Smart att köpa en tub och slakta den på delarna! Ska bli kul att se hur den blir typ bild "ihopsatt" och bild "isärplockad".

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Bengt »

Ser ju redan lovande ut detta bygge.

Detta projekt följer man med spänning.

Bengt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by ragge »

Smart testmetod med vaggan.
Det måste ha varit trixigt att få fokuseraren i rätt läge mot sekundären kan jag tänka mig.

Ragnar
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Lazze »

Det ser ut som ett riktigt kul och intressant bygge. Håller med Katarina om att det var smart att köpa begagnat och plocka delar i stället för att jaga runt och köpa var för sig som säkert blivit betydligt dyrare.

/Lasse
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Det blir billigare att plocka en tub på alla delar: primärspegel, sekundärspegel med spindel, fokuserare, ev. sökaren, än att köpa dessa delar separat.

Att få fokuseraren i rätt position mot sekundärspegeln var ett riktigt precisionsjobb men jag tror att vi lyckades bra. Det verkade i alla fall så när jag kollimerade med laser i vaggan.

To be continued! Jag kommer att återkomma med fler bilder allt eftersom arbetet fortskrider.

/Torbjörn :)
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by magnahrl »

Torbjörn!

Intressant och spännande läsning med illustrativa bilder. Kul att semibygge finns ännu idag :good: Idèn att köpa en billig beg. Newton och plocka delar man behöver är ju genial.
Lycka till med fortsatt bygge och att vädergudarna är med dig på Teneriffa!

Clear Skies!
Magnus
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

För en stund sedan kom jag hem från en dags teleskopbygge hos min kompis. Det tar tid det här om det skall göras noggrant.

Patrik hade för att spara tid redan tillverkat fyra längsgående stag som skall sammanfoga primärspegelplattan med sekundärspegelburen, och även bära de båda höjdhjulen. Från början hade vi bara tänkt använda två längsgående stag men eftersom den här varianten av teleskopet är tyngre än "originalet" så blir det stabilare med fyra stag.
Vi borrade de hål som behövdes och monterade stagen som passade fint.

Efter detta var det dags att montera siktena. Först monterade vi ett fäste för en vinklad 8x50 optisk sökare ovanpå det övre längsgående staget och sedan sattes ett rödpunktsikte ovanpå detta, fäst med buntband.

Sedan var det dags för höjdhjulen som kom på plats efter noggrann balansering av teleskoptuben med siktena på plats och ett 24 mm Baader Hyperionokular i okularhållaren. Balansen är en känslig historia men slutresultatet blev fint. Tuben blir en aning framtung med Baaderokularet på plats men den blir lite baktung om jag sätter i ett vanligt Plösslokular. Det bör inte blir några problem tror jag. I värsta fall går det att hänga på en liten påse sten eller grus fram eller bak på teleskopet.

Vi avslutade dagen med att skissa på rockerlådan som skall tillverkas härnäst, det dröjer kanske lite.

När jag kom hem justerade jag sekundärspegeln en smula, kollimerade teleskopet och riggade sedan upp det över en soffrygg i vardagsrummet varefter jag tittade på några reklamskyltar nere vid Stenungs Torg och grovjusterade siktena.
HPIM3490.JPG
HPIM3491.JPG
HPIM3492.JPG
HPIM3493.JPG
/Torbjörn :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Bengt »

Snyggt fiffigt bygge . Kul sätt du satt på din rödpunktsökaren :D Har funderat själv hur man gör det på bästa sättet . Du verkar ha bara fäst den med typ matt tejp?
Apropå balansering skulle det inte vara enkelt fäst en skjutbar vikt med hållare på en av aluminium stängerna . Kräver nog inte så mycket i tyngd.
Lite nyfiken. Vad kommer ditt bygge ner i för totalvikt?


Bengt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Vi satte fast rödpunktsökaren med buntband, kanske kommer vi på ett annat sätt senare men det här verkar fungera bra så länge. Fästet till den optiska sökaren sitter däremot med genomgående skruv och mutter på det övre aluminiumstaget.

Jag får se hur jag gör med balansering, jag vill inte släpa med mig en motvikt utan fixar hellre detta på plats i så fall. Jag tror inte att detta blir något problem.

Bygget är än så länge uppe i 7,6 kg inklusive båda sökarna monterade och ett 24 mm Baader Hypierionokular. De väger 0,85 kg tillsammans. Sedan så tillkommer rockerlådan och baserat på den ungefärliga volymen plywood med densiteten 500 kg/m3 så bör den väga ca 3 kg men det är en osäker siffra. Kanske kan jag såga ur lite material men sedan tillkommer vikt för skruvar, lim, förstärkningar mm.

Hela konstruktionen skall dessutom stå på vad som närmast kan beskrivas som en trebent pall som kanske väger 2,5 kg.

Min gissning är att bygget kommer att väga totalt 7,6+3+2,5=13,1 kg inklusive Baaderokularet. Av detta kommer Baaderokularet och primärspegeln att åka i handbagaget. Spegeln väger 2 kg och okularet 0,3 kg, så jag gissar att det av teleskopet som skall åka i incheckat bagage väger ca 10,8 kg.

Siktena åker nog bäst i incheckat bagage så slipper jag förklara på flygplatsen vad det är för något :D

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Jag fortsatte jobba med mitt projekt idag och fick en idé om att bygga en fullskalemodel av rockerlådan av en kraftig pappkartong som jag skar till i bitar med samma dimensioner som den riktiga lådan.

Sedan pallade jag och min fru upp lådan på en trave uppslagsverk för att även kunna bedöma höjden på pallen som rockerlådan skall stå på. Svar 22 cm :)

Det hela blev förvånansvärt stabilt och det gick bra att bilda sig en uppfattning om hur detta kommer att bli att hantera när det blir riktiga delar.
HPIM3494.JPG
HPIM3495.JPG
HPIM3497.JPG
HPIM3498.JPG
HPIM3499.JPG
HPIM3501.JPG
HPIM3502.JPG
Den sista bilden visar dessutom hur den delade rockerlådan är tänkt att transporteras i en resväska ihop med resten av delarna.

/Torbjörn :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Bengt »

Torbjörn Om du hade satt en dovetail på ena sidan är inte tuben nästan så lätt så den hade kunnat hänga på din vixen porta 2 montering ?
Eller den är inte tillräckligt stabil?

Bengt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

@ Bengt: Nej det är nog i våldsammaste laget för ett Vixen Portastativ. Det hade möjligen fixat en 6" lättviktskonstruktion. Jag har en 6" spegel liggande och har lekt med tanken på att bygga en sådan men det är en framtida fråga...

/Torbjörn
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Bengt »

Min tanke var väl mer att man fick lite bekvämare höjd om man står om det hade gått .
Men misstänkte den är lite för klen för detta bygge. Kanske med aluminium ringar istället för trä och en helican fokuserare och en lättare botten på denna model av bygge ? Men då springer det iväg lite i kostnader klart.
En rocket Box blir säkert bästa lösningen .
Jag har ju en skywatcher 8" modell som ihopfällbar . Men det är säkert likadant där den är för tung för att hängas på en vixen porta 2 .

Bengt
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Håkan N »

Torbjörn !

Snyggt jobbat.

När planerar du åka till Teneriffa ?