Bygge av 8" resedobson

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by PerOlofJ »

Tack för supporten.

Nu ska jag bara se om jag kan hitta nån begagnad 8 tums tub.
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by PerOlofJ »

Nu kommer jag här med en del "korkade" frågor:

Varför kan man inte bara ha 3 skruvar för kollimering av primärspegel?
3 skruvar med fjädrar som håller det på plats?
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Det är snarare en relevant fråga :)

Det går säkert att fixa till en spegelcell eller spegelupphängning på olika sätt men det är ju viktigt att spegeln inte glappar och att den går att justera vid kollimering.

Själv använde jag den spegelring som kom från Skywatchertuben och även de tre ”kollimeringsmuttrar” som skruvas på de tre gängade pinnar vilka sitter fast i spegelringen. Mellan plywoodplattan och spegelringen, runt pinnarna, sitter fjädrarna. De säkerställer att delarna hålls isärtryckta och kan justeras genom att man skruvar på kollimeringsmuttrarna. Dessutom så borrade jag tre hål i plywoodplattan och satte dit tre islagsmuttrar för M6 så att jag kunde sätta dit tre låsskruvar som man kan skruva i och som låser mot spegelringen.

/Torbjörn
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Bengt »

Egentligen räcker det med två skruvar . Har just det på min resedobson (Sumarion Optics)

Bengt
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by PerOlofJ »

När man beräknar fokuspunkten, vad gör man med spegelns tjocklek? Börjar man räkna i spegelns botten eller på ytan?
Den är ju trots allt typ 2 cm tjock.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Jag har inte gjort några supernoggranna beräkningar av det men det blir väl att räkna från spegelytan. Det enklaste är nästan att provfokusera (mot stjärnor!) i någon form av vagga. Jag tror att jag har beskrivit det någonstans i den här tråden.

/Torbjörn
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by PerOlofJ »

Torbjörn wrote:Jag har inte gjort några supernoggranna beräkningar av det men det blir väl att räkna från spegelytan. Det enklaste är nästan att provfokusera (mot stjärnor!) i någon form av vagga. Jag tror att jag har beskrivit det någonstans i den här tråden.

/Torbjörn
Jag såg din smarta lösning med vagga.

Jag har dock bara en ring att hålla sekundär och fokuserare och får därmed problem med att ha detta i en vagga, tänkte man kunde räkna ut längd på alustängerna, det ska ju stämma om man har spegeldiameter och fokustalet.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Det går att räkna ut. Man får väl mäta noga, men jag skulle föreslå att du först tillverkar några billiga tillfälliga stag av t ex grov blompinne eller rundstav innan du börjar såga aluminiumstag :)

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Jag fick ett ryck igår och jobbade vidare på min resedobson. Den har fungerat fint hela tiden men jag tyckte att det var dags att försöka minska vikten en smula. De massiva plywoodsidorna har varit lite onödiga, en sådan här konstruktion håller bra även om man tar bort en del material.

Alltså: Jag tog fram borrmaskinen och började jobba med 60-90 mm dosfräsar. När jag var färdig hade jag tagit bort ca 1 kg plywood. Förmodligen kan jag dessutom klara mig med tre av de långa aluminiumstagen och i så fall har jag lättat teleskopet med 1,3 kg. Utan sikte väger det nu 12,5 kg.

Nu återstår bara att lacka de urfrästa hålen.
DSC01090.JPG
/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by ragge »

Det ser ju förträffligt ut, perfekt att resa med. Skulle du ändå vilja ha lite extra tyngd/stabilitet när du väl är på plats så kan du samla in några stenar i en plastkasse och lägga den i lådan.

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Nu har jag provmonterat 8" resedobson 2.0 efter lättande av konstruktionen och lackning av de dosfrästa hålen.

Vikt nu inklusive sikten men utan okular: 12,8 kg.

Jag har lättat teleskopet med 1,3 kg genom att fräsa bort 1 kg plywood och genom att ta bort ett av de långa aluminiumstagen. Det räcker med tre stag för stabilitetens skull.

Det var viktigt att provmontera så att jag kunde se viktfördelningen inte hade ändrats så att det blivit obalans i tuben.
DSC01095.JPG
DSC01093.JPG
/Torbjörn :)
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by DHEB »

Hej Torbjörn,

Otroligt fint teleskop har du byggt! Jag har funderat på att bygga en dobson låda åt min Skywatcher 200 f/5 som än så länge är eq monterat. Jag har några frågor till dig:

- vilken sorts plywood har du byggt teleskopet i? Det sägs på andra forum att björkplywood är bäst för teleskop, men det verkar vara lite krångligt att hitta. Fungerar furu OK?

- vad är för tjocklek på plywood skiva du använt? Är det 12 mm i ditt bygge?

Tack!

/H.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Hej DHEB,

Det är 12 mm björkplywood. Jag gick in på en snickerifirma och beställde en skiva. Räkna med att du får beställa en hel skiva om du gör så, och den är inte billig. Jag vet inte vad det gör för skillnad med furuplywood men det finns det säkert någon annan som vet. Det är möjligt att björkplywood är formstabilare och inte böjer sig men det är bara en gissning...

När bygget var färdigt lackade jag alla delarna med fernissa för båtar som jag köpte i en båttillbehörsaffär.

Hör gärna av dig här i tråden om det är mer du undrar över.

/Torbjörn :)
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by DHEB »

Torbjörn wrote:Hej DHEB,

Det är 12 mm björkplywood. Jag gick in på en snickerifirma och beställde en skiva. Räkna med att du får beställa en hel skiva om du gör så, och den är inte billig. Jag vet inte vad det gör för skillnad med furuplywood men det finns det säkert någon annan som vet. Det är möjligt att björkplywood är formstabilare och inte böjer sig men det är bara en gissning...

När bygget var färdigt lackade jag alla delarna med fernissa för båtar som jag köpte i en båttillbehörsaffär.

Hör gärna av dig här i tråden om det är mer du undrar över.

/Torbjörn :)
Tack för informationen, Torbjörn. Ja, det verkar som björk är det man ska ha. Mitt bygge blir iaf enbart lådan eftersom tuben finns redan. Detta är dessutom den första jag bygger så jag tror jag testar mig först med furu. Det blir inga dyra misstag då.

Hälsar

Hernán
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Du kan t o m först bygga en "fullskalemodel" i kraftig papp som du skär till med kniv och tejpar ihop om du vill se hur det kommer att se ut. Det gjorde jag, se sidan 1 i den här tråden.

/Torbjörn :)