Bygge av 8" resedobson

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Ja det känns spännande det här. Tack för den idén Ragge. Jag kanske borde skruva av den och lägga den någon annan stans. Man vet aldrig vad folk kan tycka att det ser ut som...

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Jag har jobbat vidare lite med min resedobson för att öka möjligheterna med den. Om jag skall kunna fotografera med den så behöver jag ha möjlighet till motordrivning och det som ligger närmast till hands är i så fall att montera resedobbens tub på mitt EQ5-stativ vilket har både motor och GoTo. Normalt sitter min C8 på EQ5-an.

Sagt och gjort: Jag införskaffade tubringar som dock är lite för stora så jag får lägga en bit liggunderlag mellan tubringarna och aluminiumstagen men det verkar fungera bra. Dessutom har jag skaffat en 5X Barlow för att kunna fota planeterna med 5 m brännvidd.
HPIM3770.JPG
HPIM3773.JPG
HPIM3774.JPG
Det hela blir naturligtvis tungt, 28.5 kg istället för 14 kg som den väger i Dobsonutförande. Inget är gratis...men det kommer att ge en del möjligheter.

Så fort det blir en klar kväll skall det hela testas på månen, stjärnhopar eller vad som helst.

/Torbjörn :)
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Håkan N »

Torbjörn !

Får du till astrofoto som du svingar din Dob/Newtons lär det inte bli annat än bra.
Det finns en 16" PlaneWave i en dome för astro foto på Pangea i Chile, men den kommer få stå orörd när jag är där i December.
Det skulle nog pilla i fingrarna på en del inom foto området.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by ragge »

Kul att se ett nytt användningsområde växa fram för den magiska resetuben. En fördel i ditt fall är att du kan testa dig fram utan att göra några större investeringar, monteringen hade du ju redan. Men jag hade nog satsat på några trälister att tejpa fast på fyrkantsrören, i stället för liggunderlaget.

Ragnar
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by hbar »

Jag hade ung samma vikt till LaPalma i våras. Bara några tips om du inte tänkt på dom redan.

Motvikterna är känns ju lite ineffektivt att ta med. Jag gjorde en kassett med batteri kompletterat med en 1l vattenflaska som jag använde (sparade 2kg). Först tänkte jag modifiera en plastdunk som kunde fyllas med sand men det behövdes aldrig.

Bara motviktsstången (var massiv) vägde drygt 1kg. Ersattes av ett rör i aluminium (sparade 1kg).

Köpte ett lättvikts stativ i aluminium
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... niumstativ" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är väl lite mer tveksamheter men relativt stålrör så är det väldigt mycket vikt att spara. Satte en extra kläm-förskruvning överst som klämde ihop profilerna även i ovankant. Vixen gör förhållandevis bra stativ med rombformade profiler o fästen i gjuten aluminium. Vid foto så körs det lämpligen i nedersta läget. Möjlighet att spänna isär benen med "okular hyllan" (så de fixerades ordentligt) saknade jag, borde gå att fixa på något sätt.

Eftersom extrabagage kostade per väska (max 23kg) så var jag tvungen att demontera benen på stativet för att de skulle kunna få plats på diagonalen i en resväska.

trots att jag till en börja med kände mig trygg på att fått ner det till under 20kg så slutade det ändå på knappt 30 när okular, kamera, telelins, handkikare mm stuvats ner.

Det är tung astronomi när vi ska ut o resa:).

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by ragge »

ragge wrote:... Men jag hade nog satsat på några trälister att tejpa fast på fyrkantsrören, i stället för liggunderlaget. Ragnar
Efter att ha sovit på saken:
Trälisterna jag nämnde kan man ju fasa av på utsidan med en putshyvel så att de ligger an fint mot tubringarna. Med lagom längd på listerna kan man justera tuben upp/ned och balansera.
Om det kommer en kamera med i ekvationen så ökar tyngden och även kravet på en stum konstruktion. Att dra åt tubringarna tillräckligt hårt känns "sådär" med tanke på fyrkantsrören som får ta upp den kraften. Kom på att om man drar åt ringarna "lite lagom" så kan man tajta till det hela med korta buntband (räcker nog med 3 st) i krysset där fyrkantsrör och tubring möts, då glider det inte.
Alternativt kan man limma sandpapper på insidan av tubringarna, då biter det bra mot trälisterna. Nej förresten, det finns särskild halkskyddstejp för båtar och trappor mm, det blir snyggare och håller längre.

Ragnar
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Håkan N »

Vill man inte bära eller göra kompromiss på stabiliteten eller köpa in extra vikt finns ju ex Athos på LaPalma.
De har stativ och teleskop osv i olika prisklasser och öppningar till en dome med uppvärmt kontor med max Astrophysics refractor.
Jag vet det finns en ovilja bland amatörer astronomer att hyra utrustning, och en glädje att ta med eget.
Men iden anser jag bra att hyra också. ( normalt sett pratar vi ju om max 1 vecka borta typ )
En som var på OZ i Australien i våras ( från NM US ) betalade för evenemanget och hade tillgång till 14”-30” visuella instrument men hade med sig en riktigt vek egen resedobson på 10-12” och 1 okular och använde bara den.
Jag frågade aldrig varför, och tyckte det var lika bra men det hela kändes lite udda.
Men han hade väl sina skäl.
När vi kom hem sen mailade han gruppen att de tappat väskan på planet och halva teleskopet var demokerat men spegeln som var ’inlimmad’ hade kkarat sig.
Han byggde allt för en vanlig resväska.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

@ Håkan N: Vi får se, jag skall köra tester med utrustningen så snart jag kan. Jag måste lära mig att kollimera en Newton noggrannt för planetfoto, det har jag aldrig gjort förut. Får ratta in en ljusstark stjärna och kollimera genom kameran på laptopen. Till den här tuben får jag använda en 5X Barlow istället för den 2.5X Barlow som jag brukar använda till C8:an.
Ett alternativ till att hyra hela utrustningen kan ju vara att ta med egen tub och okular (som man känner väl) och hyra ett gediget stativ på plats om det finns, som t ex på La Palma.

@ ragge: Jag får se hur det funkar med liggunderlag mellan stag och tubringar. Testerna lär visa det. Blir det inte bra blir det en annan lösning. Beträffande risk för glidning så är det nog ingen fara eftersom fästet för sökaren sitter på ett av aluminiumstagen och det fungerar som en effektiv stoppklack för glidning. Det är nog inte någon bra idé att dra åt för hårt.
Det är även viktigt att tuben funkar som dobsontub eftersom den säkerligen kommer att användas som det igen i framtiden så jag vill göra så lite som möjligt med den. Det skall bli jätteintressant att prova ut utrustningen.

@ hbar: Tack för idéerna till att spara vikt, det är mycket värdefullt. Rent allmänt kan väl sägas att utrustningen kommer att packas i två extrabagagekollin som får väga 20 kg styck. Så innan jag slår i taket där är det ingen kris. Håller med om att det är dödvikt att släpa med motvikter och att det egentligen är smartare att hitta på en annan lösning. Batteripacke plus sanddunk är ingen dum idé.
Vad gäller batterier så är jag nog mest inne på att koppla in mig på bilbatteriet mha krokodilklämmor. Alternativet är att köra från en batteripacke som ger 12V. 8 st ”stora runda” borde göra jobbet. Frågan är bara hur länge de håller innan de är slut. Laptopen behöver också ström, får kanske köras från ciggtändaruttaget eller batteripacke. Den skall å andra sidan inte köras hela nätter.
Jag har en aluminiumtripod till min EQ 3-2 montering men jag känner mig tveksam till att använda den i det här sammanhanget för jag är rädd att det hela är för tungt för den.
Ståltripoden får nog åka i ett eget bagage, funderar på att lägga den invirad i bubbelplast i ett cellofodral eller liknande. Det är mycket svårt att hitta en väska som har lämpliga mått.

/Torbjörn :)
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by hbar »

Har också ett eq3 stativ och håller med om att det är väl klent.

Du har ju varit på Teneriffa så avstånd till bil behöver ju inte vara så stort problem och obsa kan du ju göra batterilöst. Jag var helt batteriberoende och uppe på toppen på LaPalma var det svårt att parkera bilen nära utrustningen.

Eftersom du ser sekundärspegeln underifrån så tycker jag det är mycket enkelt att få till det bra med en laser kollimator. Behöver göra det varje gång jag sätter upp 12an eftersom ovandelen hamnar i olika position när den dras ut. Gäller bara att ha en laser som inte ändrar centrering om den hanteras oömt. En star test är naturligtvis känsligare men också svårare.

/Håkan
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by ragge »

Torbjörn wrote:...Ståltripoden får nog åka i ett eget bagage, funderar på att lägga den invirad i bubbelplast i ett cellofodral eller liknande. Det är mycket svårt att hitta en väska som har lämpliga mått.

/Torbjörn :)
På Ebay finns många väskor av denna typen http://www.ebay.com/itm/88-Key-Keyboard ... SwcUBYFBhQ
Kanske ingen toppenkvalitet, men den klarar nog ett antal resor. Lite bubbelplast kommer ändå att behövas.
Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

@ hbar: Jag kommer att vara beroende av el/batterier jag med eftersom jag kommer att köra motordrivet GoTo-stativ men som du säger så kommer jag att kunna stå och obsa alldeles intill bilen.
Jag har kollimerat Newton med laser många gånger och det funkar fint, det är bara jag som funderar över hur bra den kollimeringen ser ut när jag sätter i planetkameran och en 5X Barlow, tar upp bilden på laptopen och defokuserar en ljus stjärna...om bilden ser ut som en fin liten piltavla då eller om jag måste försöka justera ytterligare. Det lär jag märka när det blir en klar kväll.

@ ragge: Aha! Ja någonting som rymmer stativbenen behöver jag, det där skulle ju kunna vara ett alternativ :)

/Torbjörn
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by PerOlofJ »

Hej.

Ett fantastiskt teleskopbygge, ett konstverk.

Jag har sett ett bygge på garyseronik.com som gett mig inspiration till att försöka bygga ett eget "reseteleskop" .

Han, Gary Seronik, har tydligen lyckats bygga ett 8 tums Dobson med en vikt på 8 kg!
Det har bara 2 aluprofiler till tuben, ser bräckligt ut men enligt byggaren själv stabilt så det räcker.

https://garyseronik.com/building-the-ou ... /#more-206" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag umgås med planer att försöka mig på detta själv.

Men som amatör i skrået har jag några frågor som någon kanske kan hjälpa mig med?

Jag antar det är enklast att införskaffa en dobsontub med speglar och allt och sen slakta det, får man då kollimerings-skruvarna med på köpet, kan man bara flytta hela det paketet till bygget?
Hur bestämmer man avståndet mellan prime och secundary spegel? Måste man helt enkelt pröva sig fram eller det gåt att räkna ut?


MVH PeO J.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Jonas »

Vad gäller primär- och sekundärspegelhållare med kollimeringsskruvar, följer de med - samt fokuserare.

Angående beräkningar av tub etcetera:
https://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Om man bygger primärspegelhållaren själv, kan man komma ner lite i vikt. Jag har byggt några i formplyfa. De blir stabila och lätta men å andra sidan tjänar man inte så väldigt mycket i vikt så det är nog bra att använda originalhållaren. (Jag har byggt de själv eftersom jag inte hade tillgång till färdiga).

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by Torbjörn »

Tack för det PeO!

Det var Garys andra resedobsonbygge som inspirerade mig med. Jag har inte lyckats bygga lika lätt som Gary. Min Dobson väger ca 14 kg (har jag för mig) men min prioritet nr 1 var att den tillsammans med de vinterkläder som den packas tillsammans med (som stötskydd) och den väska som den åker i skulle väga max 20 kg, så mycket får nämnligen en extra resväska väga som checkas in på Norwegian. Jag gav upp tanken på att lyckas få med den i min ordinarie incheckade väska. Jag har dessutom prioriterat full funktionalitet och att konstruktionen skall tåla misshandel i bagagehanteringen.

Gary och jag har gjort olika lösningar:

Han har bland annat använt en lätt ”helical” fokuserare som man vrider för att fokusera med. Jag gillar inte den lösningen, bl a eftersom mina okular inte är parfokala. Jag använder den tunga originalfokuseraren från den Skywatchertub som jag slaktade och för att få ordning på hållfasthet/stabilitet så fick jag bygga en sekundärbur istället för att bara använda en plywoodring. Fördelen med det är å andra sidan att de långa aluminiumstagen kan göras kortare och då går ner i min resväska. Om jag hade gjort en lösning liknande Garys så hade jag fått konstruera delbara aluminiumstag pga längden.

Jag använder en spegel som är f/5 medan Gary använder en spegel som är f/4.1 (tror jag) så min tub blir längre och tyngre.

Dessutom leder en längre brännvidd och en tyngre sekundärbur (ändrad balanspunkt) till att rockerboxen blir större och högre. Det leder till att den måste göras delbar för att gå ner i väskan. Det blir naturligtvis tyngre pga extra plywood, skruvar, muttrar och brickor. Jag kunde ha gjort en lägre rockerbox men då hade jag fått begränsad maximal elevationsvinkel på tuben. Primärspegeln hade inte kunnat svänga in i rockerboxen.

Gary nöjer sig med ett rödpunktsikte. Det kanske funkar för honom men det skulle inte funka för mig eftersom jag vill kunna göra seriös stjärnhoppning med sökaren. Alltså använder jag en 8x50 RACI sökare tillsammans med ett rödpunktsikte.

Han använder två aluminiumstag istället för fyra. Jag tror att det hade flexat för mycket i mitt fall. Möjligen skulle det räcka med tre stag i mitt fall.

Han använder ett fotostativ som benställning medan jag använder en slags trebent pall. Det blir säkerligen tyngre...men jag tror inte att ett fotostativ hade blivit tillräckligt stabilt i mitt fall, dessutom så äger jag inte ett sådant fotostativ som Gary har.

Jag har lekt med tanken på att göra diverse ursågningar i bl a rockerboxen och pallen för att göra dem lättare men det kräver antagligen en hel del jobb för att lätta konstruktionen 1-1,5 kg. Frågan är om det är värt jobbet eftersom teleskopet ändå kommer att kräva en extra resväska.

Om du vill göra ett liknande bygge så börja med att köpa en f/5 200 mm Newtontub. Du får med kollimeringsskruvarna. Ta sedan och bygg om det så att primärspegeln sitter monterad i en plywoodskiva.

På ett ungefär vet man ju längden mellan speglarna (brännvidden) men det enklaste sättet att få veta exakt är att spika ihop två brädor till en ränna. Placera primärspegelcellen i botten av den, placera sedan sekundärburen/ringen i rännan och skjut den fram och tillbaka så att du får rätt fokus mot några stjärnor...vilka som helst. Det duger inte att sikta mot markmål som t ex en mobilmast. Tänk då på att fokuseraren står i ett lämpligt ”mittläge” så att du kan fokusera med alla dina okular, möjligen med okular/barlow och med en eventuell kamera. Det är viktigt att tänka på det innan man sågar till stagen.

Du får gärna ställa fler frågor eller skicka ett PM om du vill snacka om det här.

/Torbjörn :)
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Bygge av 8" resedobson

Post by pava0555 »

Spännande tråd! :good:
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien