Ett dream scope

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Ett dream scope

Post by Håkan N »

Mitt 'dream scope' !
( just nu )

Kriterier ;

Reflektor.
Dobson.
Portabelt.
Lätt.
Styvt.
Ståhöjd till okularet.
SiC M1 spegel. ( extremt lätt/styvt/starkt )
Pyrex waffle M2 spegel.
Kolfiber chassie.
Konstruktions ritat chassie ej truss, i waffle och sektioner.
Snabb montering/demontering.
Ska gå in i liten personbil.
Inte 1 batteri på fältet.

Frakt låda ska finnas på hjul. ( demonterbar box.
Max 80 x 80 x 80 cm.

Tolerans M1, ;
Figure error 11 nm RMS, surface roughness error 1 nm RMS, S/D 40/20.
Zygo 4D IF testad.

25" men clear aperture 24.5".
Vikt. Under 8 kg.
Ratio ca ; 6:1.

Tolerans M2 ;
1/30 wave.

Teleskopet ska användas for DSO.

Okular. TV Ethos hela serie.
Alla okular parafokala med 2.5" adaptrar.
Max 1-2 mm justering på fokuseraren som alltid är nära från bottenläget vs max stabilitet.

Fokuserare. Starlight R/P 2.5".

Coma corrector. TV PII lins med egenbyggd SIPS kopia adapter.

Egenbyggd sökare.

Chassiet viktas som en formelbil för stabilitet och balans.

Jag vill helst inte ha större M2 än 6" ( 152 mm )

Jag är 182 cm och till ögonen ca 173 cm.

Data nå dit.
Som jag hört ska det gå under f/3.0, men tar 'moderata' f/2.8 ang uthärdlig 'coma'.
25" är 635 mm men 24.5" är då radien 311 mm.
Ang L-måttet blir då utrymmet mellan spegel/UTA halva field stop för low power ( Ethos 21 mm ) = 18 mm.
Paracorr linsen är 75 mm lång och sedan lägger man på för 'in-justering' med 19 mm ( enl TV med lite mån ), men jag vet nu det går på 16 mm.
Det blir 420 mm.*
Paracorren kommer aldrig in i UTA = fast placerad vid kanten.

Fokallängden är 24.5" x 2.8 = 68.6" eller 1742 mm.
M-måttet blir alltså 1322 mm.

Så 132 cm plus ytan ovanför M2 och spegel tjockleken och ett hår till backen ska ge ögat i okularet i zenith om än lite på tå...

Så det finns lite att jobba på, ..men kul att man får en viss insyn för saker och vad man vill ha och alla 'faktorer' som måste lösas och realitet.

* Notering. Tilt vid kollimering, safty mm kan ge längre L-värde i realiteten.

Jag vet en som jobbar med kolfiber till bilar nära mig och det som krävs är formar att gjuta i. ( En sån måste 3D fräsas ur i aluminium )
En hel tub kolfiber 'waffle' ( som ex Dream gör ) blir ändå en stor pjäs så en portabel tub måste göras i 2 sektion och varje sektion i 3 eller 4 delar.
En sån del med längd 75 cm och i radie 13.5"-14" ( en del av 3 eller 4 ) kan bli oerhört lätt och extremt styvt och CTE mycket lågt.
Med waffle designen är detta möjligt och detta är inga nyheter i konstruktioner.
Ok, kolfibern är 'skör' på ett sätt fast stark. Men ett teleskop är det knappast ett problem.

Att ingen har gjort detta innan förvånar mig lite.
Tunna kolfiber tuber är ingen nyhet men för att få dessa extremt starka måste de göras i waffle ( Som Dream gjort.
En sån tub blir starkare givetvis än en i flera sektioner bultbar. Men då knappast portabelt.

Waffle är naturens eget sätt att tillverka saker med låg egenvikt och styrka vs aplikation.
( betänk om människan hade ett solitt eller ett i rör stålskelett.. ok ..starkt men vi skulle se ut som björnar i muskler för att orka röra oss ;-)