Se på detta

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Se på detta

Post by Håkan N »

Om man har ett TV Ethos okular säg på 6 mm i en paracorr II behövs det att man vrider paracorr toppen ut max från A läget till H läget.

Innerdelen är 61 mm och man har då kvar anligg på ca 16 mm och tolerancen är ca 7 hundringar.
Fatta glappet/sag !

Om man får som jag okular med utv dia till paracorr inv dia på 0.18 mm glapp..
Fatta caset.

Inte nog med det..
Man måste dra ut okularet 12.7 mm till enl TV.
Röret är 24 mm långt. Dra av 12.7 mm och man har då kvar 11 mm..

Inte nog med det. Invändigt i paracorren som har bara en del av ytan på 50.92 mm ( skulle vara 50.80 mm / 2" ) samt på okularets rör finns det en nersvarvning på diametern.
Fatta glappet !
Nu pratar vi glappt !!

Flera i US har sagt till mig de kör så här på f/3 speglar..

Sedan kollimerar dom i dragröret med fokuseraren längs in med laser prylarna.
Sen med en o-precis laser givetvis.
Vet nån ens vad centrumet i spegeln är.
Nu pratar vi fel marginaler.
Ofta är dragrören större än 2" med..typ gärna 0.1-0.15 mm ,,,för det finns ju Kina okular som är större än 2" de måste ta 'hänsyn' till. Otroligt.

Ok nu kan man köpa rör-förlängare från TV ( 30.3 mm långa ) men de har inga stopp ringar på 12.7 mm..

Total fel design. Total.

Sedan Ethos 21 mm har man i läge A ( längs in ) ok men 1 kg.

Sedan har man allt detta i en ex Moonlite fokuserare som har en tunn tråd man spänner upp mot 2 lager och ett minimalt dragrör.
Dessa Craford håller inte för detta.
Dessa är max gjorda för äldre 1.1/4" och typen 50 gradare med mindre glas i.

Ok, Sipsen må ha bättre fokuserare men man ha ett område på 30.5 mm ( på ex Ethos ) så vissa okular blir då ända ut. Rejält påhäng..

Sedan vid kollimering muttrar man av linserna bakifrån, suck.
Inte nog, ..Sipsen sitter med 2 st M4 stopp skruvar på en liten platta mot UTA'n.
Otroligt.

Ofta då givetvis mot lite plywood, och sedan på det flera meter tunna stänger till UTA''n och monterat på en låda i plywood, och allt är ok på f/3, ja jösses säger jag bara.

För att inte nämna MRF etc, mm.

Vill ni se hur det ser ut med en Moonlite 2" och TV P2 och Ethos 6 mm, hör av er vs foto !
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Se på detta

Post by OlleEriksson »

Jo jag har också tänkt på det där. Speciellt de små anläggningsytorna som måste finnas mellan komponenterna. Och som du säger, skruvarna som håller fokuseraren på plats.

Jag funderade länge på varför paracorr:en kräver 14mm in-fokus, och funderade på varför man inte bara byggde den med en högre "shoulder" för att få ner den lägre ner i röret, tills jag insåg att en okular-hållare behöver en viss höjd för att få lite anläggningsyta mot okular "barrel":n. Och om man dessutom ska göra den "tunable" och klara höjdskillnader mellan -0.4" och +0.7" (dvs 28mm) så behöver top:en vara rätt hög. Insikten om att anläggningsytorna är rätt små var intressant.

Jag tycker Moonlite CR2 ser rätt klen ut, speciellt med tanke på att ena sidan är helt öppen och exponerar drawtube:n. Då tycker jag Baader Steeltrack:en ser mer rejäl ut, men jag har inte kännt på någon av de så vad vet jag egentligen. Många pratar ju dessutom gott om Moonlite.

Du får gärna lägga upp bilden här så man kan se hur det ser ut i verkligheten!

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Se på detta

Post by Håkan N »

Olle,

TV har väl nån anledning till att de inte kunde göra okularen, ex Ethos lika. Man kan tycka man vill ha fokus vid skuldran eller ex på alla fokus ex 10 mm ner eller 10 mm upp.
Men nu skiljer det, och dessutom är varje okular olika ( ex 21 mm är alla individer med 1-2 mm diff )

Ang 30.5 mm.
Läge A på Paracorr II är det till läge H 17.8 mm, men sedan måste man lägga på 12.7 mm för att komma i fokus med 6 & 8 mm.
Testade detta igår och vi kom ca 2 mm från det måttet.
Detta paketet ser/är helt bizart.

Nog sitter fokuseraren fast med sina 4 st typ M5 skruvar men jag pratar om själva Crafward konstruktionen, oavsett om det är en Moonlite eller ej. Dessa är gjorda för små okular nära dragröret - inte dessa vikter/längder.
Meaden på LaPalma hade Mead std Crawford, och jösses vilket junk. Då är Moonliten bättre.

Jag visade Tomas W igår dimensioner som inte fungerar, ex dia 61 mm och anligg 16 mm och spel på 7 hundringar. Man kan ju vicka nåt otroligt i det här. En omöjlig mekanisk lösning.

Sedan utdraget ur P2'an av E6/8 med sina svarvade urgrepp på röret, kan inte funka.

Jag har nu gjort en egen innerdel till P2'an i 4 gånger bättre tolerans ( 7 är nu 2 hundringar och man kan vrida ok ) och hålet är 2" exakt ( 50.80 mm ) och hålet är rakt, inga större diametrar utan det är rakt mått ända in. Jag har monterat en förlängare och svarvat en stopp ring på 12.7 mm glr E6/8 mm. Nu ligger skuldran mot ringen.
Sedan sa jag åt Ron på Moonlite att göra mitt dragrör till 50.80 mm och alla mina okular ligger kring 50.74 mm, mätta innan de skicksts ut. Mitt Ethos 21 är 1.5 hudringar större så det går lite trögt i natten. ( även Glatters och Cat Eey grejjerna är på ca 50.75 mm )
Man måste ha minst 5 hundringar, men denna konstruktion är fel den med.
Oprecist och tid att rackla in.

Min ide är att göra adaptrar på okularen med 4 mm tjocklet så diametern blir 58.75 mm och att alla blir parafokalt lika. Sedan en ny top med inmått på 58.80 mm ( lika D x L ) istället för som nu std med max in ca 42 mm - vs diameter på 50.74. Men notera flera Ethos okular har eller kommer få extremt kort längd innåt std, vs vingligt, vs 2 tiondelar i glapp på det.
Denna nya top blir alltså då ej vridbar.

Jag har ritat på koniska adaptrar också på okularen, och det blir extremt noggrannt och snabbt byta okular.
Mekanisk bearbetning är ingen skillnad på dessa mot cylindriska.

Jag har en lösning för cylindriska, med ett hål i centrum och sedan ett hål aningen förflyttat, då blir det exakt och lätt byta okular men när man drar åt ligger de nära i exakt i centrum.

Men jag vill bli kvitt fokuseraren som också är ett gissel i dramat.
Visst, det finns 2.5"-3" varianter som har en bättre lösning än Crawford, men de blir långa ( det vill man inte ha på en Dobson vs L-måttet vs större sekundär. Men dessa håller 1 kg lätt utan sag. Ex Starlight gör dom.

Eftersom jag kommer jobba med min egen Ethos serie och vill ha kort L-mått och max stabilitet ska jag inte ha nån fokuserare.
Det kommer bli en annan lösning för en 'viss' justering.
Sedan kommer mitt chassie bli så styvt man inte behöver om fokusera vid vinkel av teleskopet.
När väl okularen är lika och referensen är E21, kommer det bli enormt små förändringar. Men jag måste kunna justera om nån annan vill titta.

Jag trodde nog det gick att köpa bättre grejjer än så här.

Hörde från en som har kontakter på Aerospace att amatörer star-testar sina teleskop med okular och har utläggningar om detta..vs optiken.
Han ruskade på huvudet.

Ok, dessa objekt vi studerar med vårt öga är vi tillbaka till seeing och mörker/transparans ( vi är ju i ett akvarium här nere sas.
Så stor speratur är bra, men kanske inte i alla lägen vs himlen vs vilka objekt etc man vill studera.

Men nu var ju ämnet detta med okular tekniken.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Se på detta

Post by Håkan N »

Bilder jag la ut på CN på Ehos 6/8 mm med Paracorr II och Moonlite 2" fokuserare.

http://www.cloudynights.com/topic/56320 ... try7656134" onclick="window.open(this.href);return false;
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Se på detta

Post by OlleEriksson »

Tack. Det var intressant att se. Hur känns Moonlite-fokuserar i detta sammanhang? Känns den som en svag länk i kedjan eller känns det som att den fixar vikten och sag:et OK? Jag funderar på om jag ska ha en sån eller en Baader Steeltrack som iofs väger mer och har lite för lång tub, men som "ser" aningens stabilare ut tycker jag.

Olle

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Se på detta

Post by Håkan N »

En Moonlite är ok tar nog vikten vs 1 kg, men jag anser nog det känns tryggare och stabilare med en Starlight.
Ångrar jag inte köpte SIPS'en direkt.