Mel's nya 25"

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Mel's nya 25"

Post by Håkan N »

Uppdatering ;

Mel håller på att avsluta sin nya 25" spegel nu och inväntar bara bättre väder vs star-test.
Tydligen har det blåst istappar i Oregon en tid nu.
Jag har aldrig förstått hur det ska fungera med en blott 13 mm tjock slumpad menisk på 635 mm och i platt-glas dessutom.
Dessutom är den på ett f/tal som är rätt burdus = f/2.66 !
Han nämner om ca 60" ( 1.5 meter ) till okularet ;-)
En lite tuff knubb detta alltså.

Mel's 13.2" ( 335 mm ) är ju på f/3.0 men är ju ca 19 mm tjock ( 18;1 i ratio ) men denna 25'a blir ju på nära 50;1 ! (?)
Andra spegeln säger han ska bli endast 5.5" och återigen förstår jag inte hur det ska gå till. ( med en läpp kring den blir det snarare 5.4" dessutom.

13.2 tummar'n har endast 2.45" utanför spegeln radiellt ( i hans uträkningar ) och har där en 3.1" andra spegel, och har inget utrymme mellan spegeln/UTA'n.
( Detta är väldigt ovanligt ) och innebär paracorr röret kommer sticka in i UTA'n.
Jag förstår han vill ha andra spegeln så liten som möjligt vs den snabba fokalen och vill minska ner detta mått, för ju kortare det är ju mindre andraspegel behövs. Men fakta sägs om vinjetting.

Jag har hört skymningen inte egentligen påverkar mycket ( men nåt gör det ju givetvis ) men upp till 25% ska inte vara ett problem.

Jag har läst Lockwood byggt en f/2.55 på en 14" innan och hade en del coma problem. Men vet han har sagt limiten ligger på ca f/2.75.
Men hur funkar dom ?

Så med Ethos 17 mm blir det strax över 100X och 1 grads FOV och nästan 6 mm pupill.
Med Ethos 3.7 mm blir det strax över 500X, och med en powermate x2 är det över 1.000X.
Ethos 21 mm blir pupillen nästan 7 mm, men då under 100X och lite mera FOV.

Vet han kommer bygga nåt fränt i plywood utan trussrör. Han gillar udda träkonstruktioner och tror ca 35 kg. Lätta teleskop kan ju blytyngas på fältet sas.

Så det är lite 'odd' allt ihop det här, men ett intressant projekt.
Star-hop och inte ett batteri ;-)

Känner jag Mel rätt ska det var upp & running på minuter ur backluckan på en vanlig personbil.

Ni som ska på OSP i Augusti, håll tummarna han blir klar !

Ett totalt unikt projekt.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mel's nya 25"

Post by Håkan N »

Fakta ;
Paracorren klarar 40 mm field på f/3.5. Så Ethos 21 mm är ok där, men på f/3 är det 26 mm och på f/2.5 är det 10 mm !
Ethos 21 mm har ett field stop på 36 mm, så utöver det är det coma.
Al Nagler hade nog tänk sig kring f/4 och safe på 3.5 och absolut max lägst 3.0.
Men f/2.6 ?

Sedan inget space till UTA'n och en andra spegel som minst är 1" för liten.

Finns inte på papper det ska funka, men vi lär se..
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Mel's nya 25"

Post by Håkan N »

Fråga ;

Vad händer om man har en för lite andraspegel och inget utrymme mellan spegel kant och UTA ?
Samt om man använder Ethos 21 mm som bara ger kanske 15 mm fält med paracorren på f/2.66 ?
( det ger ca 40 mm med paracorren på Ethos 21 mm på f/3,5 = ok.
Samt om personens pupill ligger på kanske max 6 mm och det är i fakta nära 7 mm ?

Jag får inte ihop detta.

Sedan hur får man ihop L-måttet 14.5" då spegelns radie är 12.5".
En omöjlig ekvation som jag ser det, oavsett om man kör utan utrymme mellan spegeln/UTA.

Uträkningen på Mel's calculator är ;
http://www.bbastrodesigns.com/diagonal.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mirror diameter = 25
Focal lenght = 66.5
Diagonal to focal plane distance = 14.5 ( ?? )
Eyepiece field diameter = 1.4 ( Ethos 21 mm = 36.2 mm )
Diagonal size = 5.5
Acceptable magnitude loss = 0.4

-Diagonal offset towards primary mirror = -0.52".

Programmet anser att en 5.5" är ok, men det är bara 2" kvar...( 14.5 - 12.5 = 2" eller 50.80 mm )

Kommentera gärna ni som har kunskap i saken om bygga teleskop.

Jag är förvirrad av datan ;-))