Strömförsörjning till dew heaters etc

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by OlleEriksson »

Hej

Jag har sökt lite på forumet och det har diskuterats en del, men jag hittade inga riktigt bra svar. Inför mitt kommande hemmabyggda dobson-projekt så behövs förstås dew heaters och fläkt bakom spegeln och möjligen värmare för sökare/okular. Och så vill jag också driva en liten USB-LED-lampa på observationsbordet. Sist (för 17 år sedan) byggde jag egna och köpte en 12V blyackumulator. Den här gången tänkte jag köpa ett färdigt system med controller, och nu tänkte jag att det väl måste finnas modernare batterier och inga fler cigaretttändarkontakter. ;)

Cigaretttändarkontakterna verkar vara kvar :) men om jag förstår saken rätt så finns nu lithium-batterier av typen jump starters för bilar som även fungerar som power banks med 5V USB-uttag osv, precis det jag behöver. Jag tänker mig att det väger mindre, enklare att ladda, inga fler krokodilkontakter på exponerade noder utan ordentliga kontakter. Har någon testat en sådan eller kan säga rakt av om det hade varit olämpligt?

Några exempel:
https://www.amazon.com/dp/B01B15R6FO?psc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
med en sån här adapter: https://www.amazon.com/Cigarette-Lighte ... 019IFHLAE/" onclick="window.open(this.href);return false;

En superbillig från AliExpress: https://www.aliexpress.com/item/2016-Be ... 56623.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En lite dyrare hos Conrad: https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... debox=box1" onclick="window.open(this.href);return false;


En sista fråga slutligen, kan jag driva en datorfläkt med en dew heater controller? Och hur kopplar jag lättast in den? Köpa nån RCA-kontakt och löda på kontakterna bara? Risker?

Mvh
Olle
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by AstroFriend »

Hej Olle,
Jag har gjort egna värmeband för både 5 och 12 volt. Det fungerar helt perfekt. Rekommenderar dock du köper färdiga värmeband, tror det även finns med färdig usb kontakt så det bara är att koppla ihop. Till 5 volts systemet har jag en 10 Amph powerbank köpt på Webhallen för 170 kr. Räcker flera kvällar.

Så här gjorde jag:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/pro ... -band.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by anivision »

Hej, jag hade passat mig för att köpa batterier från kina. Denna typ av batterier (samma som sitter i laptops mm) är oerhört energitäta och kan faktiskt explodera om kvaliteten är undermålig. Leta på youtube efter "exploding laptop". Dessutom är det ju inte säkert att du får kapaciteten som du betalar för. Jag har köpt massor från just aliexpress, men batterier passar jag mig för.

Jag hittade dock denna:
http://verktygsboden.se/batteriladdare- ... Ao-f8P8HAQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du har vägarna förbi Borås så slipper du frakten som faktiskt var horribel. Trots detta hittar jag ingen billigare i sverige.

Att styra en fläkt via kontrollenheten till dewheatern borde fungera. Har det dock någon betydelse hur snabbt fläkten går?
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by OlleEriksson »

Så här gjorde jag för 17 år sedan :) : http://www.nak.se/Default.aspx?sida=Artikel&id=90" onclick="window.open(this.href);return false;

Problemet är att jag inte hittar grejerna längre, och dessutom gjorde jag aldrig någon diagonalvärmare då och den här gången tänkte jag köra på lite mer standardkomponenter.

Jag såg den där som du länkade till anivision, men den verkar sakna socket för cigarettpluggskontakt, vilket känns ironiskt då jag inte förstår poängen på en sån märklig kontakt. De flesta controllers verkar kräva en sån. Iofs kanske man kan hitta en adapter, jag vet bara inte om det är nån standardkontakt på dessa jump starters och vad den isf heter.

Olle

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by Miska »

För strömförsörjning kan du skaffa; https://www.astromarket.org/accessories ... -3-exits-5" onclick="window.open(this.href);return false; om du tänker vara mobil, men om du ska vara på hemmaplan så funkar väl en vanlig strömadapter till det mesta samt en konverterarmodul för dew-heaters etc.

Butiken har relativt låg frakt jämfört med konkurrenterna inom EU, därför föredrar jag att köpa mina grejer därifrån och jag kan med gott samvete rekommendera dem för dig.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by Håkan N »

Jag vill ju helst vara helt batterilös men i vårt väder behövs nog värmeband speciellt höst och vår då man 'kan' vara ute ( mitt sätt se det hela ) men det kan vara extrem fukt då.
När jag var på Stellafane i Augusti ( upstate New York ) var det också fuktigt och en snubbe med en Zambuto 18" hade värmeband på okularen. Det hjälpte mycket insåg jag. Har aldrig sett en sån el uppkopplad Dob som Roger hade ;-)

Jag har inte tittat in i ämnet bra fält batterier men ( hade ) har ett litsium batteri i min tävlingsbil och det väger 2 kg och funkat i över 5 år. Framtaget för extrem racing på land eller i luften. Fabrikat Braille, men ok med laddare var det då 20 tusen men aldrig ett problem, och dra igång en V8 och all el dito vs elpumpar mm. Imponerande och 13 volt på datorn från start till mål, inget svaj. Bättre snurr i det än nåt batteri jag haft innan. Batterier osv brukar alltid vara ett gissel som laddning, tungt och svajjiga. Men man får vad man betalar för.
De flesta brukar köra med dubbla svintunga blybatterier som ideligen måste laddas. Jag lyfter det batteriet med ett finger om det behövs ;-)
Jag drar runt motorn 1-2 gånger i veckan och nu när bilen bara står händer inget med batteriet, laddar aldrig men lika snurr.

Jag såg på Tv shop för en tid sedan om en liten dosa som kunde jumpstarta en bil.
Funkar sånt eller är det Kina junk som kan explodera ?
Tänkte på storleken i fält ( detta var som en i-phone 6 i storkek.
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by anivision »

OlleEriksson wrote: Jag såg den där som du länkade till anivision, men den verkar sakna socket för cigarettpluggskontakt, vilket känns ironiskt då jag inte förstår poängen på en sån märklig kontakt. De flesta controllers verkar kräva en sån. Iofs kanske man kan hitta en adapter, jag vet bara inte om det är nån standardkontakt på dessa jump starters och vad den isf heter.
Den har en 12v-utgång med DC-hona. Kapa sladden till controllern och löd dit en DC-plugg så har det löst sig. Så gjorde jag med min controller. Ciggadaptrar är ju onödigt stora och klumpiga ändå.
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by OlleEriksson »

Miska: Jag har sett många såna som du nämner, men en klump på 5.2 kg för att driva en liten fläkt och en värmeslinga? Det känns så fel och onödigt.

Jag tror det Håkan nämner i litet iPhone-format är en sån Lithium-jon jump starter. Vad jag kan läsa om så är de fungerande alternativ till att starta bilar med, iaf har jag inte sett nåt i reviewer om att det är vanligt att de inte ska räcka. Såna finns nog inte bara i Kina heller. Just nu lutar det åt en sån (typ https://www.amazon.com/dp/B01B15R6FO?psc=1" onclick="window.open(this.href);return false; med ciggpluggskoppling).

Olle

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by Miska »

Men som sagt, det finns strömadapters direkt från vägguttaget. Kanske det är bättre alternativ?
Bara att fixa en hub för diverse kontakter så man kan både värma och sätta igång en fläkt med enkelt knapptryck.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by Håkan N »

Ja nåt sånt.
Sökte nu på Tv shop och deras är 999 kr och stor som en i-phone. Står ingen info om data eller vikt men ska klara allehandla uppladdningar och starta upp 10 bilar.
Men borde vara intressant inom astro.
Man kan ju testa.
Sen betor det ju på hur mycket man ska driva och hur länge

http://minimax.tvins.se/?_ga=1.26125422 ... 1484136191" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by Håkan N »

Jag blev lite såld på grönlaser pekare på LaPalma ( ang batteri användare, hmm )
Jag skulle helst vilja ha min operation helt utan ett batteri.. men har aldrig blivit bekväm med optiska sökare, och sedan vill jag inte ha en Kines sökare på mitt teleskop av ren princip, och en Starfire refraktor verkar lite överdrift och lätt ska det vara.
Men man behöver ju en rödlampa och man har ju batteri i telefonen ..vs skysafari osv samt man lär ju värma/kyla vissa grejjer så nån form av batteri behöver man ute på fältet.
Men kan man undvika kablar och batterier är det bara av godo.
Är man på gården så har man ju 220, men inte alltid det finns det sas.
En sak jag kommer praktisera är skriva ut papper på objekt jag vill se och ha en minimal rödlampa.
Jag tror det passar mig att jobba.
Jag gilla skysafari men inte speciellt vid obset.

Olle, vad har du för Dobson planer ?

Köper du nån mindre batterienhet, återkom.
OlleEriksson
Posts: 42
Joined: 2016-11-07 18:15:22
spamtest: JA

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by OlleEriksson »

Jag behöver ett batteri för jag kommer observera en bra bit ifrån där jag bor (centrala Malmö).

Planen är att bygga ett 16" f/4 dobson. Jag sysslade med teleskopbygge för 17 år sedan när jag var runt 20 år och byggde då om en 8-tummare ett par gånger. Jag hade tänkt att jag skulle vänta tills jag blev pensionär för att ta upp intresset men jag kunde visst inte vänta så länge. Nu ska jag bygga 16-tummaren som jag har gått och drömt om sen jag började med astronomin. Större än så tror jag inte att jag kommer vilja ha. Den ska vara hyfsat enkel att få med sig är tanken. :)

Olle
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Strömförsörjning till dew heaters etc

Post by Håkan N »

Bra val.
Joel gjorde en 16" till Clas i Stockholm, fina stjärnor i den ! ( jag var riktigt imponerad.

Annars beställ en Carl Zambuto och en Antares 30 vågors andra spegel, det är det enda raka, och du kommer bli häpen.
Bra storkek och ståhöjd och lätt att svinga runt.
Svetsa konstruktionen och gå inte på klassiska truss'en. För vekt.
Kör Plop 18 ptk och wiffle tree eller sling.
Köp Ethos och en grönlaser pekare och fläktar under och från sidan.
Ta en tjockare spegel och i optiskt material. My 2 cents.